Citat:
Ursprungligen postat av
treeflow
Handlar aktier med Handelsbanken. Är "genomsnittligt omkostnadsbelopp" mitt snittpris på aktierna, alltså GAV? Det är högre på Handelsbanken än enligt mina beräkningar. Ex. köpte SAS på 12,85, 200 st. Courtage 99 kr in, 99 kr "ut" vilket borde ge mig ett GAV iaf i framtiden på 13,85. Handelsbanken säger 14,39. Någon som kan förklara vad som sker?
När du räknar fram ditt GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde, synonymt med omkostnadsbelopp/inköpsvärde) så räknar du endast med courtaget vid köpet. Detta bör för dig vara 13,345 SEK per aktie om dina uppgifter stämmer (12,85 * 200 + 99)/200. Vid försäljningen så räknar man bort courtagekostnaden från försäljningslikviden (vilket rapporteras in till Skatteverket). Jag skulle höra av mig till Handelsbanken i ditt fall så kan de säkert förklara varför ditt GAV visas som 14,39 SEK.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baabaman
Tecknade för ett tag sedan ett kapitalförsäkringskonto och ett ISK. Hade först en del på båda kontorna men ville sedan föra över allt på ett och samma för att göra det hela smidigare. Men tydligen måste jag ha 1000kr på mitt försäkringskonto i 1 år för att kunna flytta/ta ut de? Varför är det så.. Är det samma med ISK?
Anledningen till detta är att kapitalförsäkringen just är en livförsäkring. En livförsäkring kan man inte göra ett helt återköp av innan ett år har gått. Därför har vi som begränsning att 1000 kr behöver ligga kvar i försäkringen under det första försäkringsåret, sedan går det att göra ett helt återköp av kapitalförsäkringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vinglefitte
Avanza,
Finns det något enkelt sätt att starta autogiro till ISK-kontot förutom att göra en överföring? Har redan autogiro till aktiekontot, borde det inte gå att bara direkt starta upp ett autogiro till ISK-kontot då också?
Eller är det onödigt, överföringar mellan aktiekonto och ISK-konto går på direkten på vardagar?
Vi har i dagsläget inte stöd för stående överföringar mellan interna konton. Däremot så går det bra att starta ett autogiro från exempelvis ditt lönekonto även till ditt investeringssparkonto. Detta görs via
denna sida.
På vardagar mellan 08.30-17.00 går överföringar direkt mellan interna konton hos oss.
/Daniel, Avanza Bank