2013-09-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Vad är det för mening att ligga länge i en aktie egentligen? Varför inte bara sälja av vid varje 10-20% uppgång och sedan köpa in sig igen? Om man ser en aktie som långsiktig är det väl bättre att sälja av och använda sin avkastning för att sedan köpa ännu mer aktier?

att förutspå upp och nedgångar är näst intill omöjligt eftersom varje stor upp/nedgång är berättigad av någonting och det blir mer värt i långa loppet att hålla kvar i aktierna eftersom köp och sälj leder till fler avgifter. Dessutom är risken hög att du missar en stor uppgång.

vad man däremot kan göra är att syna börsens överreaktioner. Ett relevant exempel vore just nu precise biometrics, VD:n sålde några miljoner aktier vilket ledde till ett ras på 50 % på ungefär en vecka, den våghalsiga kan börja spekulera ifall börsraset är berättigat och kanske till och med tjäna några kronor på detta.

Det enkla svaret vore: om man kan förutspå upp/nedgångar på det sättet du förespråkar hade aktiehandel varit en barnlek.
2013-09-23, 22:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Varför inte bara sälja av vid varje 10-20% uppgång och sedan köpa in sig igen?
Det är klart det är. Alla gör så. Det är ett dock stort mysterium vem som köper aktierna som alla säljer, och vem som säljer tillbaks dem när alla sen köper.

Per definition är en topp då efterfrågan att köpa aktien är som störst, så det är lite matematiskt märkligt att alla säljer samtidigt som efterfrågan att köpa är på topp, och att alla köper när efterfrågan är som minst.

Men som sagt, det hela är ett stort mysterium.

Jag tror du är hemligheten på spåren, gyllene tider väntar dig.
2013-09-24, 00:03
Medlem
christerys avatar
Jag har sökt in på totalt 24p för 14VTlp1-2 och har inte haft CSN tidigare.

Ansöker jag om 100% stöd eller 75% eller ska jag snoka fram en 6 p till för att fylla ut till 100%

100% = 30p
75% = 22,5p

Men första året(?) krävs ju bara 75%(?) klarat. Så klarar jag 24p så ligger jag över 22,5p gränsen.
2013-09-24, 00:17
Medlem
Saknar 18p, har legat på sjukhus efter operation förra terminen. Har skickat in läkarintyg till csn som styrker detta men är det någon som har erfarenhet av att få csn trots att man saknar p? Är det risk att jag får avslag fastän jag har skickat intyg på att jag har varit fysiskt skadad? Har hört från andra som har fått ett intyg av psykolog för "psykisk ohälsa" och på det sättet fått csn, då känns det som att det borde vara lättare om man har varit fysiskt skadad för det är inte lika diffust som psykisk ohälsa?
2013-09-24, 01:12
Medlem
willythefoxs avatar
Tjena!
Ledsen om jag upprepar en tidigare fråga, men den är så sjukt stor den här tråden att jag inte orkar läsa allt. Nu till min fråga: Jag sökte helt bidrag och halvt lån för en termin, dvs. för typ 8 veckor eller nåt. Då jag pluggar utanför Sverige fick jag allt detta vid den här terminens början. Nu är det dock så att jag gjort av med de pengarna och behöver mer, så, kan jag i så fall göra en ny ansökan där jag söker mer lån, dvs. lån för fler veckor än i den första ansökan och få de utbetalda någon gång under denna termins gång?

Tacksam för svar,
Willy
2013-09-24, 10:19
Medlem
Sliparns avatar
Har börjat på ett ingenjörsprogram på heltid. Ansökte om studiemedel en vecka innan terminsstart som var andra september. Har hittills inte fått något och enligt utbetalningsplanen kommer jag inte få några pengar förrän i oktober, då jag ska få 13k (med lån). Andra jag känner har redan fått två fulla utbetalningar. Någon som vet vad detta beror på?
2013-09-24, 15:07
Medlem
treeflows avatar
Handlar aktier med Handelsbanken. Är "genomsnittligt omkostnadsbelopp" mitt snittpris på aktierna, alltså GAV? Det är högre på Handelsbanken än enligt mina beräkningar. Ex. köpte SAS på 12,85, 200 st. Courtage 99 kr in, 99 kr "ut" vilket borde ge mig ett GAV iaf i framtiden på 13,85. Handelsbanken säger 14,39. Någon som kan förklara vad som sker?
2013-09-24, 16:48
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det finns en handläggningsavgift på 150 kr per termin med lån, och detta dras från första utbetalningen.
Tackar, precis det jag misstänkte
2013-09-24, 23:13
Medlem
Behöver 18 poäng och kommer inom kort att ha 17,7 poäng. Är det okej att backa med 0,3 eller kommer jag ändå inte få studiemedel?
2013-09-24, 23:19
Medlem
Baabamans avatar
Tecknade för ett tag sedan ett kapitalförsäkringskonto och ett ISK. Hade först en del på båda kontorna men ville sedan föra över allt på ett och samma för att göra det hela smidigare. Men tydligen måste jag ha 1000kr på mitt försäkringskonto i 1 år för att kunna flytta/ta ut de? Varför är det så.. Är det samma med ISK?
2013-09-24, 23:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tecknade för ett tag sedan ett kapitalförsäkringskonto och ett ISK. Hade först en del på båda kontorna men ville sedan föra över allt på ett och samma för att göra det hela smidigare. Men tydligen måste jag ha 1000kr på mitt försäkringskonto i 1 år för att kunna flytta/ta ut de? Varför är det så.. Är det samma med ISK?
Därför att en kapitalförsäkring enligt skattelagstiftningen egentligen är en livförsäkring. Du betalar även en försäkringspremie, och vid dödsfall får du (eller snarare den förmånstagare som lever) 101% av försäkringens värde.

Att man handlar aktier i dem istället var väl kanske inte vad staten räknat med, vad vet jag.
2013-09-25, 00:19
Medlem
Avanza,

Finns det något enkelt sätt att starta autogiro till ISK-kontot förutom att göra en överföring? Har redan autogiro till aktiekontot, borde det inte gå att bara direkt starta upp ett autogiro till ISK-kontot då också?

Eller är det onödigt, överföringar mellan aktiekonto och ISK-konto går på direkten på vardagar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in