2013-09-25, 16:27
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Så länge basår ligger i avdelning A3 så kan CSN självklart inte dra veckor från kvoten som avser studier inom avdelning B. Det är ju elementärt

*fniss*

Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Damen har rätt. Basår belastar veckorna på GY-nivå. Det är 100% säkert så.

Jag tycker om er.
2013-09-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Jag tycker om er.

Haha, tack! Äntligen en herre med humor
2013-09-25, 18:27
Medlem
_ZoutHs avatar
Prövar CSN tidigare studieresultat om man har betalat av hela sin skuld?

Har en skuld hos CSN efter att jag påbörjade en utbildning som jag sedan hoppade av. Vet att jag inte har tillräckliga resultat för att få beviljat nytt lån om/när jag börjar studera igen. Men om jag betalar av hela min gamla skuld och sedan ansöker på nytt? Funkar det?
2013-09-25, 19:28
Medlem
temps avatar
Jag öppnade för ett tag sen en depå hos Avanza och köpte igår mina första aktier för ett inköpspris på 5801kr. Totalt fem stycken. Aktierna är amerikanska aktier i NASDAQ. Kursen steg efter mitt köp med ca 1% och jag hade gjort mig en liten avkastning när handeln stängde.

Nu till min fråga. När jag loggade in vid lunch idag, innan handeln hade börjat, fick jag se att inköpspriset hade stigit, nu till 5930kr. Därmed hade jag fått en negativ avkastning på ett par procent. Jag undrar varför inköpspriset steg över natten? Jag ser två anledningar:
1. Courtage-avgiften drogs över natten.
2. Dollarn, som steg 0.3% över natten, gjorde mitt inköp dyrare då det reella inköpspriset inte är satt förrän dollarns satta pris samma natt? Om detta är anledningen bör väl tämligen detta ske endast en gång, dvs natten efter inköp. Min andra fråga blir då varför inte marknadsvärdet i sig stiger med?
2013-09-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Prövar CSN tidigare studieresultat om man har betalat av hela sin skuld?

Ja. Det är även krav på studieresultat för de som endast har haft bidragsdelen. Du hamnar i samma läge efter du har betalat tillbaks lånet. Du har fortfarande nyttjat bidrag.
Senast redigerad av 1994Emelie1994 2013-09-25 kl. 20:25.
2013-09-25, 20:55
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Jag öppnade för ett tag sen en depå hos Avanza och köpte igår mina första aktier för ett inköpspris på 5801kr. Totalt fem stycken. Aktierna är amerikanska aktier i NASDAQ. Kursen steg efter mitt köp med ca 1% och jag hade gjort mig en liten avkastning när handeln stängde.

Nu till min fråga. När jag loggade in vid lunch idag, innan handeln hade börjat, fick jag se att inköpspriset hade stigit, nu till 5930kr. Därmed hade jag fått en negativ avkastning på ett par procent. Jag undrar varför inköpspriset steg över natten? Jag ser två anledningar:
2. Dollarn, som steg 0.3% över natten, gjorde mitt inköp dyrare då det reella inköpspriset inte är satt förrän dollarns satta pris samma natt? Om detta är anledningen bör väl tämligen detta ske endast en gång, dvs natten efter inköp. Min andra fråga blir då varför inte marknadsvärdet i sig stiger med?

Sålde du aktierna eller gick dem upp i vinst bara?
Vilka bolag köpte du i?

Jag har även en fråga angående P/E-tal.

Som jag fattat det så beräknar man P/E-Tal genom att ta aktiens pris ( nuvarende pris ) och dela det med bolagets vinst.

1. Ska man ta föregåendet årets vinst eftersom bolagen inte redovisat årsvinsten ännu.

2. Jag provade denna kalkylen på SCA B aktien och först så räknade jag rörelseresultat plus finansiella intäkter dividerat med nettoomsättning för att få fram vinstmarginalen.

Sedan tog jag vinstmarginalen och delade med aktie priset.

Vinstmarginalen var: 5978560 och aktiepriset var: 164.80

När jag beräknade detta så fick jag ett P/E tal på: 2,7

Men på avanza har bolaget P/e-tal : 24

Vart har jag räknat fel?
2013-09-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Vilka bolag köpte du i?

Jag har även en fråga angående P/E-tal.

Som jag fattat det så beräknar man P/E-Tal genom att ta aktiens pris ( nuvarende pris ) och dela det med bolagets vinst.

1. Ska man ta föregåendet årets vinst eftersom bolagen inte redovisat årsvinsten ännu.

2. Jag provade denna kalkylen på SCA B aktien och först så räknade jag rörelseresultat plus finansiella intäkter dividerat med nettoomsättning för att få fram vinstmarginalen.

Sedan tog jag vinstmarginalen och delade med aktie priset.

Vinstmarginalen var: 5978560 och aktiepriset var: 164.80

När jag beräknade detta så fick jag ett P/E tal på: 2,7

Men på avanza har bolaget P/e-tal : 24

Vart har jag räknat fel?

Ärligt talat överallt
Du ska inte använda vinstmarginalen, utan istället vinst per aktie. Det får du genom att dividera den totala vinsten med antalet aktier. Sedan tar du den nuvarande aktiekursen(164,80) och delar med den summan du tidigare fick fram.

Alltså 164,80/ (Vinsten/antal aktier)
2013-09-25, 22:35
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Vilka bolag köpte du i?

Jag har haft aktierna i ett drygt dygn så jag har inte sålt några aktier. Jag gick i vinst ja eftersom kursen steg något efter jag köpte dem. Men när jag tittade till aktierna idag som sagt så hade inköpspriset stigit vilket jag nu härleder till en av mina två anledningar.

EDIT: Jag hittade ett svar på detta på Avanzas hemsida. Det var helt enkelt courtaget som hade lagts på över natten!
Senast redigerad av temp 2013-09-25 kl. 22:53.
2013-09-25, 22:35
Medlem
Är det någon som vet om CSN räknar semesterersättning som en inkomst? Hur mycket är det man får tjäna från typ juli-december?
2013-09-25, 22:44
Medlem
På CSN står det att man får tjäna 81 880 kr från 1 juli - 31 december. Är detta före eller efter skatt?
2013-09-25, 22:47
Medlem
Det är dessvärre före skatt:

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/vad-raknas-som-inkomst-1.2565

"Du ska beräkna dina inkomster från tjänst, näringsverksamhet och kapital. Inkomsten ska du fördela på kalenderhalvår och redovisa före skatt"
Senast redigerad av Wolsey 2013-09-25 kl. 22:49.
2013-09-25, 22:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Vet inget om när växlingen sker, men courtaget läggs på efter handelsdagen hos Avanza. Gör du flera köp med samma aktier betalar du inte courtage för alla ordrar utan betalar bara ett courtage. Undantag finns, Avanza har förklarat ganska tydligt i tråden.

Vill du ha full kontroll över valutan har Avanza valutakonto där du själv växlar eller nåt sånt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in