Citat:
Ursprungligen postat av
temp
Jag öppnade för ett tag sen en depå hos Avanza och köpte igår mina första aktier för ett inköpspris på 5801kr. Totalt fem stycken. Aktierna är amerikanska aktier i NASDAQ. Kursen steg efter mitt köp med ca 1% och jag hade gjort mig en liten avkastning när handeln stängde.
Nu till min fråga. När jag loggade in vid lunch idag, innan handeln hade börjat, fick jag se att inköpspriset hade stigit, nu till 5930kr. Därmed hade jag fått en negativ avkastning på ett par procent. Jag undrar varför inköpspriset steg över natten? Jag ser två anledningar:
1. Courtage-avgiften drogs över natten.
2. Dollarn, som steg 0.3% över natten, gjorde mitt inköp dyrare då det reella inköpspriset inte är satt förrän dollarns satta pris samma natt? Om detta är anledningen bör väl tämligen detta ske endast en gång, dvs natten efter inköp. Min andra fråga blir då varför inte marknadsvärdet i sig stiger med?
Sålde du aktierna eller gick dem upp i vinst bara?
Vilka bolag köpte du i?
Jag har även en fråga angående P/E-tal.
Som jag fattat det så beräknar man P/E-Tal genom att ta aktiens pris ( nuvarende pris ) och dela det med bolagets vinst.
1. Ska man ta föregåendet årets vinst eftersom bolagen inte redovisat årsvinsten ännu.
2. Jag provade denna kalkylen på SCA B aktien och först så räknade jag rörelseresultat plus finansiella intäkter dividerat med nettoomsättning för att få fram vinstmarginalen.
Sedan tog jag vinstmarginalen och delade med aktie priset.
Vinstmarginalen var: 5978560 och aktiepriset var: 164.80
När jag beräknade detta så fick jag ett P/E tal på: 2,7
Men på avanza har bolaget P/e-tal : 24
Vart har jag räknat fel?