2013-09-23, 15:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Ok, kan du utveckla det där med börsposter lite mer? Om jag tex köper 100 aktier ( vilket är lågt ) blir det svårare för mig att sälja dem då? Isodanafall varför?
Börsposter är inget du behöver bry dig om så länge du handlar på de vanliga marknaderna. På Avanzas gamla site står börspostens storlek under aktiedata, men på den nya siten finns informationen inte längre kvar.
Citat:
Och du skrev att jag får sätta vilket pris jag vill.
Ja, ingen tvingar dig till något.
Citat:
Om en aktie kostar på "sälj" fliken: 50kr och jag sätter att jag vill köpa för 45kr, väntar då systemet att aktien faller till 45kr innan de kommer in i min depå?
Din order läggs på kö. Sälj visar antal aktier som just nu är till salu och till vilket pris, och köp visar antal aktier som folk vill köpa och till vilket pris. Orderdjup kallas det. Ett köp går igenom när någon som köper vill betala vad folk säljer för, eller någon säljer för vad folk köper för.
Citat:
Förstår inte logiken om att man får sätta vilket pris man vill.
Din order läggs på kö. Alla ordrar, köp som säljs, köas och matchas efter hand. Inte konstigare än att lägga bud på en auktion där säljaren har satt ett lägstapris. Bjuder någon mer än dig så får du antingen hoppas att fler objekt säljs billigare senare på grund av att köparna mattas av, eller så får du själv bjuda över.
Citat:
Om du har tid så vill jag gärna ha lite mer detaljerad info om det Tack så mycket!
Varsågod. Det står mycket om sånt här i denna tråd.

https://www.flashback.org/sok/orderdjup?t=1239297
2013-09-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Varför får jag bara 8874 i studiestöd när det står att jag ska få 9024 i utbetalningsplanen?

det står tydligt *i utbetalningsplanen*.
2013-09-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benvolio
Jag har en fråga angående hur fort universitetet brukar registrera poäng man tagit.

Jag får inget csn förrän jag klarat 3 poäng. När jag ringde CSN sa handläggaren att jag kan börja få studiemedel en vecka efter att de 3 poängen är registrerade.

Min första tenta är den 2 oktober. Så jag undrar helt enkelt hur fort det brukar ta för läraren att rätta och registrera poängen? På ett ungefär givetvis.

15 arbetsdagar, give or take.
2013-09-23, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benvolio
Jag har en fråga angående hur fort universitetet brukar registrera poäng man tagit.

Jag får inget csn förrän jag klarat 3 poäng. När jag ringde CSN sa handläggaren att jag kan börja få studiemedel en vecka efter att de 3 poängen är registrerade.

Min första tenta är den 2 oktober. Så jag undrar helt enkelt hur fort det brukar ta för läraren att rätta och registrera poängen? På ett ungefär givetvis.

Kom ihåg att CSN ser till det datumet läggs in som avklarade, alltså inte det datum poängen läggs in i LADOK. Så no sweat. Även om det kan ta tid ska alltså skolan se till att du får rätt datum för avklarande av dina HP.
2013-09-23, 18:20
Medlem
Sudden777s avatar
Hej, jag har en snabb fråga. Vad är det minsta belopp som är värt att lägga på sin portfölj? Hade tänkt lägga ca 10 000 kr för att börja lära mig men om man har 4 aktier så blir det bara 2 500 kr per aktie. Så min fråga är om det är värt att lägga såpass lite pengar?
2013-09-23, 19:38
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Hur mycket skiljer sig tentorna från år till år? Någon som gick förra året som vet?
Jag läser TB på KTH, och vad jag har märkt av så har tentorna blivit enklare för varje år. Satt och övade lite på gamla tentor igår, och de från 2010 var svårare än de från förra året. Tentorna är förövrigt inte svåra alls. Folk bara överdriver med svårighetsgraden. Du behöver ha korrekt svar på mindre än hälften av poängen, och frågorna är relativt lätta för en normalbegåvad och påläst student.

Kan skicka några exempelfrågor som PM när jag har tid om du är intresserad.
2013-09-23, 20:01
Medlem
Låt säga att CSN nekar min ansökan och jag några dagar senare avklarar de poäng som fattas. Kommer jag då behöva vänta flera veckor till på ännu ett besked eller tar de hänsyn till att min process redan är igång och prioriterar den? De har nämligen segat så mycket att jag hunnit rättställa de poäng jag sökte fripass för.
2013-09-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777
Hej, jag har en snabb fråga. Vad är det minsta belopp som är värt att lägga på sin portfölj? Hade tänkt lägga ca 10 000 kr för att börja lära mig men om man har 4 aktier så blir det bara 2 500 kr per aktie. Så min fråga är om det är värt att lägga såpass lite pengar?
Beror ju helt på vad du betalar i courtage, du vill inte att allt för stor del av ditt sparande ska gå till avgifter såklart.
2013-09-23, 20:37
Medlem
Sudden777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Beror ju helt på vad du betalar i courtage, du vill inte att allt för stor del av ditt sparande ska gå till avgifter såklart.
Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt, men hade tänkt mig antingen aktiekonto eller kapitalförsäkring på avanza om det säger något
2013-09-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudden777

Om du har högstadiekunskaper i mattematik och lite förnuft är det en simpel ekvation att räkna ut. om du handlar hos avanza är det 39 kr i courtage medan om du handlar hos de flesta andra stora bankerna är det 100 kr i courtage. handlar du för 1000 kr/aktie med 100 kr i courtage så blir den totala kostnaden 1200kr/köp (du betalar både courtage för köp och sälj) vilket innebär 200/1000=0,2=20% alltså måste aktien stiga med 20% innan du har tjänat en krona. Om du istället betalar 39 kr blir ekvationen 78/1000=0.078=7,8%

Nästa steg är att ta till förnuftet. Du får helt enkelt fråga dig själv är det rimligt att aktien måste stiga 20% respektive 7,8% innan jag har tjänat en krona? I de flesta fall skulle jag personligen säga nej men om man handlar med mindre bolag eller utvecklingsbolag (läkemedel, IT etc) som är mer svängiga kan det gå alldeles utmärkt att satsa en mindre summa då risken att man går back är stor och om man prickar rätt så blir det oftast också "bull's eye".

Hoppas du har lite mer förståelse nu.
mvh
2013-09-23, 20:46
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Ok, kan du utveckla det där med börsposter lite mer? Om jag tex köper 100 aktier ( vilket är lågt ) blir det svårare för mig att sälja dem då? Isodanafall varför?

Och du skrev att jag får sätta vilket pris jag vill.

Om en aktie kostar på "sälj" fliken: 50kr och jag sätter att jag vill köpa för 45kr, väntar då systemet att aktien faller till 45kr innan de kommer in i min depå?

Förstår inte logiken om att man får sätta vilket pris man vill.

Om du har tid så vill jag gärna ha lite mer detaljerad info om det

Tack så mycket!

ja fast du kanske inte köper 100 st då utan x eller xx stycken. dessutom kanske finnas kö på 45, kanske finns det 2000 på 45. man bör även kolla upp courtaget, när det tas ut. tex avanza tar per dag så om du tex vill köpa 500 under 5 dagar och köper 60, 115, 35, 290 st varje dag så betalar du 4 ggr. en annan bank kanske en avgift per order lagd order
2013-09-23, 21:18
Medlem
Baabamans avatar
Vad är det för mening att ligga länge i en aktie egentligen? Varför inte bara sälja av vid varje 10-20% uppgång och sedan köpa in sig igen? Om man ser en aktie som långsiktig är det väl bättre att sälja av och använda sin avkastning för att sedan köpa ännu mer aktier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in