Det är sant det du skriver om antalet profeter.
Och angående profeterande hos alla som har Guds ande så håller jag med, förutsatt att man inte tänker sig att dessa alla skall komma med nya heliga skrifter (så som mormoner har sin nya profet osv), utan snarare har Guds ande, drivs och leds av den, och kan utlägga skrifter, får särskilda nådegåvor att utlägga, lära och ha kunskap om Guds ords sanningar som redan är uppenbarade. Jag har aldrig hört någon profetera på ett sådant sätt att man säger "Så säger Herren" och innehållet är helt bibliskt, eller att man står i ett obibliskt sammanhang (är med i en kyrka som inte lär bibliskt i allt). Så det finns många falska profeter också. På den yttersta dagen skall många komma till Jesus och säga bl a "har vi inte profeterat i ditt namn".. och han skall säga "gå bort, jag känner er inte".
Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Det fanns många fler profeter än de som nämns i din länk, även kvinnliga. Ex 15:20, Num 11:25-26
Även på Jesu tid fanns det profeter som inte nämns mer än en gång, så antalet kan INGEN vara säker på. Dessutom är det så att i dag får alla Guds ande, så alla kan i teorin profetera, men alla är inte profeter. Läs 1Kor kap. 12-14, framförallt 1Kor 12:28-29.