2013-09-21, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Allah har sänt ner många profeter till mänskligheten. För att nämna några så har vi Moses, Noa, Jesus, Lot, Abraham och Mohammed som är den sista. Alla dessa profeter kom med ett och samma budskap nämligen att vi människor ska endast dyrka Allah och inte lägga något vid hans sida. Dvs dyrka inte din iphone eller en kändis. Utan dyrka Allah....

Lite mer nyttig info för dig.

http://islam.se/guds-profeter/

Nu heter det ju faktiskt Gud på svenska, God på engelska och Allah på arabiska. Sedan anser de kristna inte att Jesus en profet utan han var Guds son och själv Gud.
Citera
2013-09-21, 20:43
Medlem
Ilimitados avatar
Endast en profet kan svara på den här frågan.
Citera
2013-09-22, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kornets
Abrahams gud måste verkligen hata kvinnor med tanke på att ingen kvinna, någonsin, under hela mänsklighetens historia varit värdig att förmedla guds budskap.
eva och jesus mamma maria är profeter ?
Citera
2013-09-22, 15:15
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
eva och jesus mamma maria är profeter ?

Nej det är de inte. De kan ha haft en hög status hos Gud men de är inga profeter. Inom de tre Abrahmistiska religionerna så finns det inte en enda kvinnlig profet.
Citera
2013-09-22, 16:33
Medlem
Det rätta svaret är 0.
Är man troende så är svaret annorlunda, jag skulle säga att det finns lika många profeter som det finns tecknade seriefigurer.
Citera
2013-09-23, 16:23
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeCigarettes
Inom de tre Abrahmistiska religionerna så finns det inte en enda kvinnlig profet.

Jo.
http://enrichmentjournal.ag.org/200102/080_prophetic_role.cfm
Citera
2013-09-23, 18:25
Medlem
Citat:
Jag har undrat på hur många profeter det finns egentligen inom de tre syskonreligionerna ?
Någon som vet och kan räkna upp dem eller säga ett antal.
Det finns ett stort antal. Men alla får inte stora uppdrag som gör de kända som Mose eller Jesus eller Johannes D.

Jesus sa:

Därför sänder jag (Jesus) till er profeter Mat 23:34

Så de som hävdar att profeternadet har upphört eller att Jesus eller för den delen Muhammed var den siste profeten har fel. Och det beror på denna profetia som är hämtad från Joel i GT.

Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande. Joel 2:28-29

Gud säger att han ska utgjuta sin ande över alla möjliga, gammal som ung, man som kvinna. Det är alltså Gud som avgöra vilka som får hans ande och nu undrar du säkert varför de ska få hans ande. Det är Guds ande som talar genom profeterna, så för att kunna profetera måste de ha Guds ande. Det är Gud som avgör om nån kan profetera, inte en människa eller en religion.
Citera
2013-09-24, 00:28
Medlem
Shadow913s avatar
Häromdan sökte jag efter någon lista på Israels kungar. Jag fann två bilder som listar alla kungar. På den första har de också lagt in profeter. Bilden är rätt bra eftersom man ser när profeterna var verksamma. Det hade varit bra om de la in såna här bilder i Biblar.

http://gallery.thecoads.com/d/629-2/Kings_and_Prophets_of_Israel_and_Judah.jpg

Den andra bilder visar en rätt intressant grej. En del människor tycker att kung David kom lätt undan efter att han hade fallit i synd (han såg till att uria dog för att kunna ta hans hustru Batseba). David blev genast förlåten men fråntogs sin nyfödde son pga sin synd. Gud sa också till honom att hans kungrike skulle få problem. När man kollar på den här bilden över Israels kungar så ser man hur otroligt splittrat och trolöst det blev i kungriket. Den ena delen (Israel) hade större tenden att hålla på med avgudadyrkan än den andra (Juda).

http://visualunit.files.wordpress.com/2010/03/kings_timeline.jpg

På den bilden finns dock inga profeter.

På den första bilden ser då profeterna i GT. Enligt NT var dock Johannes Döparen också en profet.

Och Muhammad kallar sig själv för profet eller apostel fast han har annan lära. Han blandar ihop Maria (Jesu mor) med Mirjam (Arons syster, som levde flera hundra år tidigare) därför att namnen uttalas lika i arabiskan (pga missförståndet?). Muhammad talar som om han tror att de två är samma person. I en tradition (Hadith) så fick han faktiskt en fråga om just detta. Han svarade då att han kallar Maria för Arons syster därför att Aron var from och Maria därför kallades så av en tradition att ihågkomma de fromma fäderna. Det finns dock inga bevis på att det funnits någon sådan tradition. Aron var dessutom av Levi stam, medan Maria var släkt med David, och var av Juda stam. Det finns alltså ingen särskilt koppling mellan de två.

Citat:
Jag har undrat på hur många profeter det finns egentligen inom de tre syskonreligionerna ?
Citera
2013-09-24, 00:49
Medlem
Shadow913s avatar
Häromdan sökte jag efter någon lista på Israels kungar. Jag fann två bilder som listar alla kungar. På den första har de också lagt in profeter. Bilden är rätt bra eftersom man ser när profeterna var verksamma. Det hade varit bra om de la in såna här bilder i Biblar.

Den andra bilder visar en rätt intressant grej. En del människor tycker att kung David kom lätt undan efter att han hade fallit i synd (han såg till att uria dog för att kunna ta hans hustru Batseba). David blev genast förlåten men fråntogs sin nyfödde son pga sin synd. Gud sa också till honom att hans kungrike skulle få problem. När man kollar på den här bilden över Israels kungar så ser man hur otroligt splittrat och trolöst det blev i kungriket. Den ena delen (Israel) hade större tenden att hålla på med avgudadyrkan än den andra (Juda).

http://visualunit.files.wordpress.com/2010/03/kings_timeline.jpg

På den bilden finns dock inga profeter.

På den första bilden ser då profeterna i GT. Enligt NT var dock Johannes Döparen också en profet.

Och Muhammad kallar sig själv för profet eller apostel fast han har annan lära. Han blandar ihop Maria (Jesu mor) med Mirjam (Arons syster, som levde flera hundra år tidigare) därför att namnen uttalas lika i arabiskan (pga missförståndet?). Muhammad talar som om han tror att de två är samma person. I en tradition (Hadith) så fick han faktiskt en fråga om just detta. Han svarade då att han kallar Maria för Arons syster därför att Aron var from och Maria därför kallades så av en tradition att ihågkomma de fromma fäderna. Det finns dock inga bevis på att det funnits någon sådan tradition. Aron var dessutom av Levi stam, medan Maria var släkt med David, och var av Juda stam. Det finns alltså ingen särskilt koppling mellan de två.

Citat:
Citera
2013-09-24, 10:32
Medlem
Citat:

Om du med profet menar någon som sagt något som är begripligt, utan en massa tolkningar av senare tider, och som slagit in? Skulle tro att antalet profeter i de abramitiska religionerna i så fall är lika med noll...
Citera
2013-09-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913

Det fanns många fler profeter än de som nämns i din länk, även kvinnliga. Ex 15:20, Num 11:25-26

Även på Jesu tid fanns det profeter som inte nämns mer än en gång, så antalet kan INGEN vara säker på. Dessutom är det så att i dag får alla Guds ande, så alla kan i teorin profetera, men alla är inte profeter. Läs 1Kor kap. 12-14, framförallt 1Kor 12:28-29.
Citera
2013-09-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Om du med profet menar någon som sagt något som är begripligt, utan en massa tolkningar av senare tider, och som slagit in? Skulle tro att antalet profeter i de abramitiska religionerna i så fall är lika med noll...
En profet kan ha många olika sysslor, som att uppmuntra församlingen, så det är inte bara förutsägelser. Mose var en profet och fick veta hur skapelsen gått till, mao händelser som han inte fick uppleva eftersom de hände innan han föddes. Så det kanske är din uppfattning av vad en profet är och gör som det är fel på, Hedning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in