Citat:
Ursprungligen postat av
ImmortalJack
Jag har undrat på hur många profeter det finns egentligen inom de tre syskonreligionerna ?
Någon som vet och kan räkna upp dem eller säga ett antal.
Det finns ett stort antal. Men alla får inte stora uppdrag som gör de kända som Mose eller Jesus eller Johannes D.
Jesus sa:
Därför sänder jag (Jesus) till er profeter Mat 23:34
Så de som hävdar att profeternadet har upphört eller att Jesus eller för den delen Muhammed var den siste profeten har fel. Och det beror på denna profetia som är hämtad från Joel i GT.
Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande. Joel 2:28-29
Gud säger att han ska utgjuta sin ande över alla möjliga, gammal som ung, man som kvinna. Det är alltså Gud som avgöra vilka som får hans ande och nu undrar du säkert varför de ska få hans ande. Det är Guds ande som talar genom profeterna, så för att kunna profetera måste de ha Guds ande. Det är Gud som avgör om nån kan profetera, inte en människa eller en religion.