2013-09-24, 13:29
Medlem
Shadow913s avatar
Det är sant det du skriver om antalet profeter.

Och angående profeterande hos alla som har Guds ande så håller jag med, förutsatt att man inte tänker sig att dessa alla skall komma med nya heliga skrifter (så som mormoner har sin nya profet osv), utan snarare har Guds ande, drivs och leds av den, och kan utlägga skrifter, får särskilda nådegåvor att utlägga, lära och ha kunskap om Guds ords sanningar som redan är uppenbarade. Jag har aldrig hört någon profetera på ett sådant sätt att man säger "Så säger Herren" och innehållet är helt bibliskt, eller att man står i ett obibliskt sammanhang (är med i en kyrka som inte lär bibliskt i allt). Så det finns många falska profeter också. På den yttersta dagen skall många komma till Jesus och säga bl a "har vi inte profeterat i ditt namn".. och han skall säga "gå bort, jag känner er inte".

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det fanns många fler profeter än de som nämns i din länk, även kvinnliga. Ex 15:20, Num 11:25-26

Även på Jesu tid fanns det profeter som inte nämns mer än en gång, så antalet kan INGEN vara säker på. Dessutom är det så att i dag får alla Guds ande, så alla kan i teorin profetera, men alla är inte profeter. Läs 1Kor kap. 12-14, framförallt 1Kor 12:28-29.
Citera
2013-09-24, 13:30
Medlem
Citat:
En profet kan ha många olika sysslor, som att uppmuntra församlingen, så det är inte bara förutsägelser. Mose var en profet och fick veta hur skapelsen gått till, mao händelser som han inte fick uppleva eftersom de hände innan han föddes. Så det kanske är din uppfattning av vad en profet är och gör som det är fel på, Hedning.

Mose måste vara tidernas sämsta profet i så fall....inte ett rätt i skapelseberättelsen!

Man kan alltså lugnt konstatera att profeter i bibeln antingen fick fel information från guden eller dåliga/lögnaktiga sagoberättare... Välj själv alternativ...
Citera
2013-09-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Mose måste vara tidernas sämsta profet i så fall....inte ett rätt i skapelseberättelsen!

Man kan alltså lugnt konstatera att profeter i bibeln antingen fick fel information från guden eller dåliga/lögnaktiga sagoberättare... Välj själv alternativ...

Eller så har du inte förstått vad profeterna menar. Det Är åxå ett alternativ.
Citera
2013-09-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Eller så har du inte förstått vad profeterna menar. Det Är åxå ett alternativ.

Jaha och det vet du alltså? Kan du då förklara varför alla dessa profetior är rent felaktiga eller rent snömos?
Citera
2013-09-24, 15:37
Medlem
Citat:
Jaha och det vet du alltså? Kan du då förklara varför alla dessa profetior är rent felaktiga eller rent snömos?

Vilken av de menar du i NT, GT får du lösa själv.
Citera
2013-09-24, 16:04
Medlem
Citat:
Vilken av de menar du i NT, GT får du lösa själv.

Bevisbördan ligger på den som påstår något fantastiskt....
Citera
2013-09-24, 16:08
Medlem
Citat:

Då får profeterna själv förklara för dig.
Lycka till.
Citera
2013-09-24, 18:45
Medlem
Citat:

Och det är du som påstår det så jag antar att du ska komma med alldeles enastående svar som ingen kan motsäga.
Citera
2013-09-25, 07:55
Medlem
Citat:
Då får profeterna själv förklara för dig.
Lycka till.

Som jag trodde...du har inget att komma med! Föga förvånande med tanke på smörjan som står i bibeln!
Citera
2013-09-25, 07:57
Medlem
Citat:
Och det är du som påstår det så jag antar att du ska komma med alldeles enastående svar som ingen kan motsäga.

Är du trög eller? Jag har inte påstått något...verkar som mina misstankar om att religiösa är lite bakom besannas än mer!
Citera
2013-09-25, 11:35
Medlem
Citat:
Är du trög eller? Jag har inte påstått något...verkar som mina misstankar om att religiösa är lite bakom besannas än mer!

Man kan alltså lugnt konstatera att profeter i bibeln antingen fick fel information från guden eller dåliga/lögnaktiga sagoberättare...
Så det här är inget ogrundat påstående? Att du inte vet vad du snackar om besannas alltjämt.
Citera
2013-09-25, 16:25
Medlem
Citat:
Som jag trodde...du har inget att komma med! Föga förvånande med tanke på smörjan som står i bibeln!

Tack, detsamma, du har inget heller att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in