2013-09-24, 21:16
Medlem
Om det är så att man mörkar signalement blir konsekvensen av det att man istället misstänkliggör brottsoffret. Något som är uppenbart i den här tråden. Snacka om att pk-media i sådana fall har misslyckats med sina "välmenande" intentioner.
Citera
2013-09-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hur vet du att det är en han som skriver.... :-)

Att spekulera i något som borde vara väl känt i media är väl att skjuta över målet..

Det är iaf obeskrivligt tyst från piteborna som borde dels känna till båda BO och även om det lufsat omkring tre hormonstinna killar denna kväll. Vad kan det bero på ?

På små orter behåller man ofta skvaller för sig själv. Jag vet för en gång var både Aftonbladet och Expressen på en ort där jag kommer ifrån och jagade information efter en suspekt händelse.
Ingen vill tala med dem men med kontakter fick jag veta allt som hade hänt.
Citera
2013-09-24, 22:11
Medlem
Heidreks avatar
Citat:
Det är iaf obeskrivligt tyst från piteborna som borde dels känna till båda BO och även om det lufsat omkring tre hormonstinna killar denna kväll. Vad kan det bero på ?

Håller med. Piteå har 22 913 invånare i centralorten (enligt Wikipedia), det måste ju pratas en hel del, men vi vet fortfarande ingenting om brottsoffren.

Utan att hänga ut dem, är det ingen här som kan berätta mer om vilken typ av människor de är?

Flera personer i tråden har ju teorier om att det är missbrukare eller dylikt som är ute efter skadestånd, att det är pojkvännen som ligger bakom etc. Detta i kombination med polisens agerande (ingen ordentlig avspärrning/brottsplatsundersökning, tvetydiga svar kring signalement) gör ju tyvärr att fler och fler börjar tvivla. Inte för att det egentligen spelar någon roll så länge brottet klaras upp. Men det här är ju ändå Flashback för f-n!

Själv tror jag fortfarande på att det har hänt och jag lider med brottsoffren. Hoppas att de får allt stöd de behöver vilket tyvärr inte är självklart när det gäller våldtäkter. Samtidigt hoppas jag att någon pitebo snart kan ge oss lite mer info om hur snacket går lokalt... Så vad säger Piteå?
Citera
2013-09-24, 22:53
Medlem
Mitt emot ingången/tunneln där brottet ska ha begåtts finns en Pizzeria, förra ägaren av denna Pizzeria är själv dömd för överfallsvåldtäkt men gav sen Pizzerian till någon i släkten, han har också en bror som flyttade till orten för att öva boxning.

http://www.swedenconfidential.info/2012/05/21/muslimsk-familjefar-valdtog-kvinna-i-pitea-25-ars-fangelse/

Kollade på Google Maps och tror det är samma pizzeria som är mitt emot ingången. Bror inte i staden så kan ha fel.

Men det skulle vara ruggigt enkelt att bara springa in bakvägen? Då skulle ingen sett det.
Citera
2013-09-24, 23:02
Medlem
emersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygardaParonSoda
Mitt emot ingången/tunneln där brottet ska ha begåtts finns en Pizzeria, förra ägaren av denna Pizzeria är själv dömd för överfallsvåldtäkt men gav sen Pizzerian till någon i släkten, han har också en bror som flyttade till orten för att öva boxning.

http://www.swedenconfidential.info/2012/05/21/muslimsk-familjefar-valdtog-kvinna-i-pitea-25-ars-fangelse/

Kollade på Google Maps och tror det är samma pizzeria som är mitt emot ingången. Bror inte i staden så kan ha fel.

Men det skulle vara ruggigt enkelt att bara springa in bakvägen? Då skulle ingen sett det.

Pizzerian ligger inte direkt mitt emot ingången, utan förskjutet längs med gatan något 30-tal meter. Men det stämmer att det är samma lokal som Ziad Grill & Pizzeria låg i. Eventuella släktskap har jag ingen aning om. Vet att pizzerian haft ett par andra namn sedan dess åtminstone.

De har för övrigt Piteås överlägset godaste pizzor.

Förstår inte vad du menar med springa in bakvägen? Pizzerian ligger ju inte i samma kvarter som våldtäkten ägde rum.
Citera
2013-09-24, 23:15
Medlem
Citat:
Hur vet du att det är en han som skriver.... :-)

Att spekulera i något som borde vara väl känt i media är väl att skjuta över målet..

Det beror nog på att ingen verkar veta något. Det är helt knäpptyst. Sånt här brukar man ha info om dagen efter, men det är verkligen ingen som vet något.

Det enda man hör är en massa folk som tycker allt verkar mysko. Centralt, relativt tidig helgnatt, pizzeria samt kinakrog några meter ifrån, fester runt hörnet men INGEN har sett/hört något.
Citera
2013-09-24, 23:44
Medlem
niczs avatar
Vad jag nu tänker runt detta med att inget signalement lämnats ut är att: 1. Det är så som de flesta verkar tro, att det är folk med utländsk härkomst som ligger bakom brottet. 2. Att polisen är försiktiga med att lämna ut signalement p.g.a. att man inte vill få eventuella vittnen påverkade.

För övrigt kan jag tillägga att denna lördag inte var en optimal dag för fest. Regn hängde i luften, ~10 plusgrader och en helt vanlig "blålördag", sista helgen innan löning. Vandrade förbi platsen där våldtäkten skulle ha ägt rum, bara dagen innan, runt halv tio på kvällen. Var ju dock en fredag men ungefär lika dött som i urskogen.
Har man direkt insyn i denna tunneln så ser man givetvis vem och vad som försiggår där. Annat är det om man står uppe på en balkong/tittar ut genom ett fönster.
Att man just när det sker ska titta ditåt och sen lyckas se vad som pågar, när det dessutom verkar ha varit en högljudd fest i närheten som därmed kanske också utesluter misstänksamma ljud, är = liten chans, skulle jag vilja säga. Tror inte att folk står och gluttar så hemskt mycket bakom gardinerna en lördag vid den tiden.
Att pizzerian som ligger ca 30 meter ner efter gatan, på andra sidan sett från tunneln, skulle ha haft några gäster just då är inte heller speciellt säkert/ens troligt. Kvällstid på g hem från krogen är det inte en så trolig väg att vandra, utan i så fall för fyllekäk på just nämnda pizzeria. Med andra ord ligger inget vettigt där att göra just då, och det är garanterat sparsamt med folk som är ute och promenerar efter den gatan den tiden på dygnet.
Senast redigerad av nicz 2013-09-24 kl. 23:52.
Citera
2013-09-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
För övrigt kan jag tillägga att denna lördag inte var en optimal dag för fest. Regn hängde i luften, ~10 plusgrader och en helt vanlig "blålördag", sista helgen innan löning. Vandrade förbi platsen där våldtäkten skulle ha ägt rum, bara dagen innan, runt halv tio på kvällen. Var ju dock en fredag men ungefär lika dött som i urskogen.
Har man direkt insyn i denna tunneln så ser man givetvis vem och vad som försiggår där. Annat är det om man står uppe på en balkong/tittar ut genom ett fönster.
Att man just när det sker ska titta ditåt och sen lyckas se vad som pågar, när det dessutom verkar ha varit en högljudd fest i närheten som därmed kanske också utesluter misstänksamma ljud, är = liten chans, skulle jag vilja säga. Tror inte att folk står och gluttar så hemskt mycket bakom gardinerna en lördag vid den tiden.
Att pizzerian som ligger ca 30 meter ner efter gatan, på andra sidan sett från tunneln, skulle ha haft några gäster just då är inte heller speciellt säkert/ens troligt. Kvällstid på g hem från krogen är det inte en så trolig väg att vandra, utan i så fall för fyllekäk på just nämnda pizzeria. Med andra ord ligger inget vettigt där att göra just då, och det är garanterat sparsamt med folk som är ute och promenerar efter den gatan den tiden på dygnet.

Äntligen någon som också förstått att det inte "kryllade med folk i rusningen från alla krogar" i dom kvarteren! Inte den tiden på året och inte den tiden i månaden heller,och allra helst om det var dåligt väder dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av OhBurial
Det beror nog på att ingen verkar veta något. Det är helt knäpptyst. Sånt här brukar man ha info om dagen efter, men det är verkligen ingen som vet något.

Det enda man hör är en massa folk som tycker allt verkar mysko. Centralt, relativt tidig helgnatt, pizzeria samt kinakrog några meter ifrån, fester runt hörnet men INGEN har sett/hört något.

Pizzerian har nattöppet men troligen 99.9% av tiden bara personal i lokalen,den andra finare restaurangen i närheten stänger kl23 ser det ut som och har således inge folk kvar där en bit efter midnatt.
Och är det någon från arbetskraften som kan tänkas vara möjlig GM så är det knappast från restaurangen i alla fall.
Citera
2013-09-25, 04:00
Medlem
Citat:
Pizzerian har nattöppet men troligen 99.9% av tiden bara personal i lokalen,den andra finare restaurangen i närheten stänger kl23 ser det ut som och har således inge folk kvar där en bit efter midnatt.
Och är det någon från arbetskraften som kan tänkas vara möjlig GM så är det knappast från restaurangen i alla fall.

Risken att GM är några som jobbar i närheten känns väldigt liten! Att du insinuerar att chansen är större att GM jobbar på pizzerian än på den "finare" restaurangen är ju bara löjligt oavsett öppettider! Kanske vi ska börja peka finger på alla som har kvälls/nattöppet, Piteåtaxi ligger inte så lång ifrån, kanske har några anställda från Sunes rusat dit för att fördriva tiden lite!

Men som det tidigare är sagt så är det är näst intill "ingen" som rör sig vid det området vid den tiden på dygnet. De flesta som bor i Piteå "med omnejd" stannar till stängning på krogen oavsett om du är singel eller i sällskap I Piteå går det flesta ut runt 23.00 (börjar bråka med att ordna taxi runt 22.30 )
Jag är övertygad om att detta är en en överlagd våldtäkt och misshandel, dem som har gjort detta har bara väntat på att "rätt" person/er ska gå förbi!
Jag är också ganska säker på att polisen har ganska starka signalement att gå på! (Signalement som inte ska offentliggöras pga. vår lilla stad)
Och som ni alla säger så är Piteå väldigt litet! Piteå är väldigt litet!
Men det är fyllt av solidaritet och omtanke! <3
Vår lilla stad gör vår bekantskapskrets väldigt STOR! Och det är bara en tidsfråga innan dom skyldiga får vad dom förtjänar (eller åker dit) !

http://imageshack.us/photo/my-images/547/hhtd.png/
Citera
2013-09-25, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Polisen verkar i alla fall stensäkra på att en våldtäkt begåtts - och eftersom de rimligen sitter på mer information än vad som framkommit i tråden så får man nog tills vidare anta att det sannolikt har inträffat.

Att man inte går ut med signalement är givetvis inte en tabbe.

Att gå ut med signalement är en tabbe i Sverige. Utomlands gör man det.
Citera
2013-09-25, 10:00
Medlem
Om tjejen som blev våldtagen tog bort sin facebook och sin blogg direkt. Hur kommer det sig att ingen vet vilken blogg eller vilken facebook som försvunnit? Någon måste ju ha följt bloggen menar jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Att gå ut med signalement är en tabbe i Sverige. Utomlands gör man det.

Anledningen till att de inte gått ut med signalement än är för att de ej ska påverka ohörda vittnen.
Citera
2013-09-25, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degglidor
Anledningen till att de inte gått ut med signalement än är för att de ej ska påverka ohörda vittnen.

Ligger säkert en poäng i det, men som tidigare visats verkar det inte vara några problem att gå ut med signalement när förövaren / den misstänkte är vit.

Men som sagt ett flertal gånger tidigare. Inget signalement = alla drar sin egen (mörka) slutsats.

Vi får se vilka som ligger bakom (om det nu inte är fejk) men om förövarna är av "utländsk härkomst" lär det knappast stå något om det i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in