Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masaccio
Kan man hoppa in på juristprogrammet @ SU om man läser samma kurser som de som läser programmet? Många hoppar av och jag har hört en och en annan historia om några som har knipit platser när de gått på upprop trost att de inte ens är nära med deras reservplatser. Likadant gäller med att hoppa på programmet.

Innan jag började juristprogrammet hade jag läst "juridisk översiktskurs 15 hp". När jag började programmet på SU fick man INTE tillgodoräkna sig JIKen 10,5 hp. Jag noterade även flertalet studenter som hade läst juridisk översiktskurs på SU, men som inte fick tillgodoräkna sig på något sätt.

Jag vågar inte svära på det, men jag tror inte att någon av kurserna ges som fristående på SU. Kurserna på juristprogrammet ges inte som fristående kurser, varför det är omöjligt för dig att "hoppa in". Jag tror inte ens att JIKen 10,5 hp ges som fristående på SU.

Som någon tidigare skrev är det omöjligt att "knipa" en plats, om du inte är reserv och har blivit kallad. Jag kom själv in som reserv på SU och de gick strikt efter reservlistan på reservuppropet. Jag vet inte hur det fungerar för övriga universitet, men jag antar och hoppas att samtliga utbildningar följer reservlistorna strikt.

Lycka till!
Citera
2013-09-24, 00:12
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Låter väldigt lite för juridikstudier. Sägs väl vara just litteraturomfattningen, snarare än intellektuellt prövning, som är det som man som student måste behärska för att nå goda betyg i juridik.

Hade samma uppfattning fram till alldeles nyligen, om du tar en titt på länkarna - som visserligen inte, på något sätt, utgör empiriska bevis för att anse studierna vara en intellektuell prövning - så kan förtroendet till ditt resonemang eventuellt minska.
(IQ i förhållande till yrke, i USA.)

http://www.ssc.wisc.edu/cde/cdewp/98-07.pdf
http://pieceofmind.files.wordpress.c...cupations1.jpg - kontentan av ovanstående studie.

Delar helt eXtremo:s tankar kring intresse/förståelse. TS hävdade tidigare i tråden att juridik är något han skulle vilja arbeta med, det är emellertid svårt att ta fasta på det, finns det något i ens liv som man har ett genuint intresse av, i vilket man samtidigt är tillfreds med att vara en medelmåtta?
Citera
2013-09-24, 09:17
Medlem
Går det fortfarande att lämna in begagnade böcker till juristernas bokhandel i Stockholm och få de sålda via dem? Och varför har de inget telefonnummer angivet på hemsidan?
Citera
2013-09-24, 10:41
Medlem
5,000 sid per termin - det är ju fan 1,000 sid mån - det tar ju avsevärd tid
att enbart läsa igenom litteraturen.

Hur många underkända snittat på varje tenta?

Hur stora är avhoppen från jur studierna?
Citera
2013-09-24, 10:45
Medlem
Varför läser man juridik om man bara får B - tja det kan man ju fråga sig - då
borde man satsat på läkarlinjen eller polisskolan där alla godkända som vill ha
adekvat jobb får det.

Problemet är väl att man inte vet INNAN man börjar på en utbildning vilka betyg
man kommer att få.

Skulle markvii ha fel - varför misslyckas folk och hoppar av studier - klarar inte
av dom? Eller får B på juridiktentor? Frivilligt val? Eller

Man sover sig genom jur studierna och får B - jaha kan man sova sig igenom en
utbildningstakt på 1,000 sid mån o ändå bli godkänd? Skulle inte tro det
Citera
2013-09-24, 10:50
Medlem
Orzions avatar
En jurist med B i snitt är fortfarande en jurist med en juristexamen vilket kan vara värt att komma ihåg
Citera
2013-09-24, 10:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Går det fortfarande att lämna in begagnade böcker till juristernas bokhandel i Stockholm och få de sålda via dem? Och varför har de inget telefonnummer angivet på hemsidan?

Ja, så länge det är senaste upplagan.

08-6124740.
Citera
2013-09-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Man sover sig genom jur studierna och får B - jaha kan man sova sig igenom en
utbildningstakt på 1,000 sid mån o ändå bli godkänd? Skulle inte tro det

nu har jag inte studerat juridik, men en del annat, och jag har inte stött på något ämne var det krävs att man tar sig igenom all rekommenderad studielitteratur för att bli godkänd. Finns ju föreläsningar, övningar och gamla tentor.
Citera
2013-09-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Jag vågar inte svära på det, men jag tror inte att någon av kurserna ges som fristående på SU. Kurserna på juristprogrammet ges inte som fristående kurser, varför det är omöjligt för dig att "hoppa in". Jag tror inte ens att JIKen 10,5 hp ges som fristående på SU.

Jag har för mig att JIKen gavs som sommarkurs och den kunde man tillgodoräkna sig sedan. Vet åtminstone en person som läste JIKen på sommaren för att denne var bortrest under de två första månaderna på T1. (Detta var på tiden JIKen var 15 hp.)
Citera
2013-09-24, 20:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Man sover sig genom jur studierna och får B - jaha kan man sova sig igenom en utbildningstakt på 1,000 sid mån o ändå bli godkänd? Skulle inte tro det
Det kan du mycket väl göra. Du som uppenbarligen inte har studerat juridik (du verkar f ö inte ha studerat någonting annat heller med beaktande av ditt undermåliga skriftspråk) bör inte uttala dig om någonting du inte vet någonting om.

Jag har höga mål. Allt annat än AB (krävs runt 80 % av terminens poäng) är för mig ett stort misslyckande då jag vill sitta ting samt arbeta på en större affärsjuridisk byrå. (Det bör kanske påpekas att jag för den delen inte "betygshetsar" som vissa andra gör, då jag inte anser det hjälpa mig på något sätt.) Nu har detta inte varit ett problem för mig då jag har fått det betyget jag vill på alla tentor. Hade jag bara siktat på ett B (krävs runt 50 % av terminens poäng för att erhålla B) hade jag kunnat lägga ned en bråkdel av den tid jag lägger ned nu.

Kontentan är: Att bli jurist är inte alls svårt, då det bara kräver att du får B i alla kurser. Så allt snack om att juristprogrammet är "svårt", "tufft", "hetsigt" eller gud vet vad, det stämmer inte. Det är hur lätt som helst att gå igenom med B i allt, vilket även visas sig då det finns några riktigt inkompetenta människor som lyckats hänga sig kvar till T6. Svårigheten ligger i att erhålla AB i alla kurser. Det är svårt.
Citera
2013-09-25, 08:39
Medlem
curiamobiliums avatar
Alltså denna tråd är fantastisk. Här skriver jurist-jurister om juridik-juridikjobb. Och hur svårt allt är. Varför skriver ni bara om kommuner, handläggare och dylika jobb? Och varför skriver ni inte om vad ett sådant jobb kan leda till om man gör bra ifrån sig.
Med en jurkand med enbart godkänt ser framtiden ljus ut om man tycker det är roligare att arbeta än att läsa.
Eller bli advokat i egen regi?
Eller affärsjurist?
Det krävs tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, som anställd biträdande jurist vid en advokatbyrå, eller vid egen juridisk byrå för att bli advokat.
Hur man tar sig dit? Nå sådana banala frågor behöver ni väl inte ställa hoppas jag.
Citera
2013-09-25, 10:07
Medlem
Fast det här med att man "kan sova sig genom utbildningen och ändå bli godkänd" gäller väl för de flesta utbildningar? Om jag får spekulera tror jag inte juristprogrammet kuggar färre elever än på andra program och då finns det många program där studietakten och motivationen är lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in