Citat:
Ursprungligen postat av
Masaccio
Kan man hoppa in på juristprogrammet @ SU om man läser samma kurser som de som läser programmet? Många hoppar av och jag har hört en och en annan historia om några som har knipit platser när de gått på upprop trost att de inte ens är nära med deras reservplatser. Likadant gäller med att hoppa på programmet.
Innan jag började juristprogrammet hade jag läst "juridisk översiktskurs 15 hp". När jag började programmet på SU fick man INTE tillgodoräkna sig JIKen 10,5 hp. Jag noterade även flertalet studenter som hade läst juridisk översiktskurs på SU, men som inte fick tillgodoräkna sig på något sätt.
Jag vågar inte svära på det, men jag tror inte att någon av kurserna ges som fristående på SU. Kurserna på juristprogrammet ges inte som fristående kurser, varför det är omöjligt för dig att "hoppa in". Jag tror inte ens att JIKen 10,5 hp ges som fristående på SU.
Som någon tidigare skrev är det omöjligt att "knipa" en plats, om du inte är reserv och har blivit kallad. Jag kom själv in som reserv på SU och de gick strikt efter reservlistan på reservuppropet. Jag vet inte hur det fungerar för övriga universitet, men jag antar och hoppas att samtliga utbildningar följer reservlistorna strikt.
Lycka till!