2013-09-21, 15:09
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/lund/taxikaos-blir-politisk-fraga/

Äntligen!
Citera
2013-09-21, 16:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis

Äntligen!

Betyder ingenting. Frågan tas upp ibland lite då och då men försvinner lika fort.

Men man får hoppas att ökad uppmärksamhet pressar politikerna. Men mina förhoppningar är icke existerande.

Ta alla svarttaxichaufförer. Bara att gå förbi valfri krog nere på stureplan, ofta stannar bilar när du går längst vägen och frågar om du ska åka nånstans. Det är som en buffe för polisen att bara plocka en efter en. Kan man inte ens lägga krut på dessa renodlade skattesmitare ska man inte ha några förhoppningar att man börjar kolla de i riktiga taxibilar.

Tänk dig om man spenderade en natt att plocka dessa och beslagta bilarna då de används för ekonomisk brottslighet. Lagstöd går säkert att hitta och det skulle göra livet för dessa surt.

På krogar där jag går står idag samma svarttaxichaufförer som för 5år sedan. Säger väll ett och annat om hur ostört det är att jobba med det.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-21 kl. 16:24.
Citera
2013-09-21, 21:01
Medlem
Negerkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
På krogar där jag går står idag samma svarttaxichaufförer som för 5år sedan. Säger väll ett och annat om hur ostört det är att jobba med det.

Hörni, om man skulle sadla om och bli svarttaxichaufför istället.
Citera
2013-09-22, 03:14
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har aldrig blivit slagen av en kund, men i natt var första gången. Efter mycket tveksamhet kör jag tre tjejer i 20-års åldern. En av tjejerna är så full att hon ligger och krälar på gatan där jag ska hämta dem. De andra två är normala och inte alls så fulla. De har bara 100kr och jag går med på att köra dem för det. För att jag är så snäll och ville bara hjälpa den fulla tjejen att komma hem. Under resan slås det hej vilt mellan tjejerna som alla sitter i baksätet. En av dem hoppar ut innan vi är framme.

När vi väl är framme är det dags att få den fulla tjejen ur bilen, fast det vill hon inte. Efter ett tag och lite småtjafs med glåpord från tjejen står hon utanför bilen och slår mig oprovocerat i ansiktet. Jag puttar bort henne och hon fortsätter gå till anfall, men jag knuffar bort henne. Jag har fått nog och ska gå tillbaka till förarsidan för att lämna platsen. Då drar hon mig i håret och då vrider jag om hennes arm så hon släpper greppet. Hon fortsätter att munhuggas och slår mig i ansiktet en gång till. Då ringer jag 112 och under samtalet blir tvungen att parera slag från kärringen. Efter 5 minuter är polisen på plats men då har tjejerna redan stuckit. Men de fick tag på en av dem, dock inte bråkstaken. Jag fick redogöra hela händelseförloppet. Nu är det bara vänta och se.
Senast redigerad av RadioGaGa 2013-09-22 kl. 03:25.
Citera
2013-09-22, 13:10
Medlem
Elohirs avatar
Citat:

Äntligen!

Vadå äntligen. Det är väl ingen lönefråga för taxichaufförer detta i högerblaskan. Det är ju bara att man vill ha "ordning och reda".
Man visserligen motivera det med att man "snedvrider konkurrensen" som det heter men kan man från arbetsförmedligen betala 24000 till nyanställd vad är det för rättvisa för dom som inte får det haltar detta dåligt med att man vill förbättra för taxichaufförer överlag.

Branschen är överetablerad, då borde det inte anställas alls och så länge man inte ger värdiga anställningsvillkor. Men taxibolagen vet om detta och bryr sig naturligtvis inte om det, de är bara intresserade av att få så mycket avgifter från så många åkare som möjligt.
Citera
2013-09-22, 15:41
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Alltså vafan var det som hände igår haha? Vid 24 hade jag två turer och 650kr, när jag slutade vid 05 hade jag 2700 och 20 turer!
När började du.
Citera
2013-09-23, 13:10
Medlem
Dan88s avatar
Förra veckan:

Tisdag - 2800
Torsdag - 2700
Fredag - 3000 (+ spya som jag fick torka bort)
Lördag - 4500
Söndag - 1800
Citera
2013-09-23, 13:31
Medlem
Jag har nu gjort 2 av 4 prov för att bli egen åkare. Pluggade i 3 dagar för juridik & ekonomin och det gick bra. Det var inte riktigt dom prylar jag hade pluggat på, men en del svar kunde man lista ut med lite sunt förnuft. Nu är det tekniska normer och fallstudierna kvar. Fallstudierna är väl det jag sett fram emot minst men det ska nog gå bra. om nån har några tips angående just fallstudierna så vore det schysst!

Citat:
Alltså vafan var det som hände igår haha? Vid 24 hade jag två turer och 650kr, när jag slutade vid 05 hade jag 2700 och 20 turer!

Förstår inte riktigt vad du menar.. Taskigt inkört på kvällen beroende på när du började, men runt 400:- / h en fredag natt, det är väl rätt standard? Många turer, kanske var det du menade?

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Förra veckan:

Tisdag - 2800
Torsdag - 2700
Fredag - 3000 (+ spya som jag fick torka bort)
Lördag - 4500
Söndag - 1800
Lät ju som en rätt normal vecka bortsett från spyan, AJAJAJ... hur mycket extra tog du för den och hur hanterade du situationen? Gick det att jobba efteråt?
Citera
2013-09-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattenzriddare
Förstår inte riktigt vad du menar.. Taskigt inkört på kvällen beroende på när du började, men runt 400:- / h en fredag natt, det är väl rätt standard? Många turer, kanske var det du menade?

Haha nä! Jag var beredd på att det skulle bli en skitkväll men något hände haha!
Citera
2013-09-23, 13:43
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Jag har nu gjort 2 av 4 prov för att bli egen åkare.

Vilket bolag ska du bli åkare?

Citat:

Lät ju som en rätt normal vecka bortsett från spyan, AJAJAJ... hur mycket extra tog du för den och hur hanterade du situationen? Gick det att jobba efteråt?

Tog 500kr extra. Hon torkade bort en del av spyan med servetter men självklart måste det göras korrekt med svamp och skrubba med rengöringsmedel, som jag fick göra efteråt. Hon ville inte betala och sa att hon aldrig kommer åka med vårt bolag igen.

Hela grejen var ganska vidrig. Hon satt jämter mig och jag hörde konstiga ljud från henne, så jag kollade på henne och märkte att hon spydde två gånger i hennes mun och sedan svalde det

Så jag stannade genast bilen och sa till henne att öppna dörren och spy utanför, istället spydde hon ner hela dörren och lite på stolen och golvet.
Citera
2013-09-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Tog 500kr extra. Hon torkade bort en del av spyan med servetter men självklart måste det göras korrekt med svamp och skrubba med rengöringsmedel, som jag fick göra efteråt. Hon ville inte betala och sa att hon aldrig kommer åka med vårt bolag igen.

Hela grejen var ganska vidrig. Hon satt jämter mig och jag hörde konstiga ljud från henne, så jag kollade på henne och märkte att hon spydde två gånger i hennes mun och sedan svalde det

Så jag stannade genast bilen och sa till henne att öppna dörren och spy utanför, istället spydde hon ner hela dörren och lite på stolen och golvet.

Gjorde du det själv?

Vi anlitar ett företag som har någon apparat som suger upp spyan och samtidigt sanerar sätet!

Det debiterar vi 3000 extra för!
Citera
2013-09-23, 13:55
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Gjorde du det själv?

Vi anlitar ett företag som har någon apparat som suger upp spyan och samtidigt sanerar sätet!

Det debiterar vi 3000 extra för!

Japp själv. Hade på mig plasthandskar. Märkte dagen efter att lädret på sätet där jag hade skrubbat var skryngligt. Borde inte använt diskmedel som rengöringsmedel men hittade inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in