2013-09-19, 11:21
Medlem
Finns det nån gräns på hur mycket man får jobba på en vecka? Det gäller fast anställning, Kommunal.
2013-09-19, 12:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guvario
Finns det nån gräns på hur mycket man får jobba på en vecka? Det gäller fast anställning, Kommunal.

Ja. Fast det beror även på hur mycket man har snittarbetat under ett visst antal veckor.
2013-09-19, 16:58
Medlem
unknownxs avatar
Handels

Jag jobbar 50% i butik. I december vill jag ha en månad semester för att resa utomlands.
Under den månaden jag är borta jobbar jag ca 12 dagar.

Får jag ta 12 semester dagar eller kommer dom be mig ta ut 4 veckors semester totalt? Dvs hela nästa års semester
2013-09-20, 00:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Handels

Jag jobbar 50% i butik. I december vill jag ha en månad semester för att resa utomlands.
Under den månaden jag är borta jobbar jag ca 12 dagar.

Får jag ta 12 semester dagar eller kommer dom be mig ta ut 4 veckors semester totalt? Dvs hela nästa års semester

Handels avtal kan jag inte, men Unionen har i alla fall den enkla regeln att endast dagar du skulle befunnit dig på arbetet (jobbat) dras om jag nu inte kommer ihåg helt fel...

Det är §3a och §9 som oroar mig lite när du jobbar 50% (lör/sön?) åxå http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19770480.htm

Sånadär skrivningar gör mig alltid förvirrad.
2013-09-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja. Fast det beror även på hur mycket man har snittarbetat under ett visst antal veckor.

Om man jobbar heltid
2013-09-20, 07:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guvario
Om man jobbar heltid
Max 52 timmar, men på en 4-månadersperiod får det inte överstiga 48 timmar/vecka. KA kan ha andra lägre gränser, men inte högre då detta är taket i arbetstidsdirektivet.
2013-09-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Max 52 timmar, men på en 4-månadersperiod får det inte överstiga 48 timmar/vecka. KA kan ha andra lägre gränser, men inte högre då detta är taket i arbetstidsdirektivet.

Tack. (skickar pm)
2013-09-20, 10:11
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Hej!

Jag är tillsvidareanställd. Många gånger har jag blivit lovad extrajobb på helger som sedan inte blivit av. Bägaren har dock runnit över nu. Min chef ringer mig i mitten på sommaren och hör om jag kan jobba en helg i september. Jag säger ja och han säger "då säger vi så". Nu får jag dock reda på att den personen jag skulle jobbat för ska jobba i helgen, jag ska tydligen inte alls jobba – jag har alltså planerat in den helgen i flera månader och min bror flyttade sin födelsedagsfest för det.
Vad gäller? Ska jag bara knyta näven i handen?
Se till att få papper/mail på varje förfrågning. Sedan stämplar du de timmarna du skulle ha jobbat.
2013-09-20, 10:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Se till att få papper/mail på varje förfrågning. Sedan stämplar du de timmarna du skulle ha jobbat.
Stämpla, dvs kasera in a-kassa, menar du väl ändå inte...
2013-09-23, 02:48
Medlem
Definition av måltidsuppehåll?

Anser att detta saknas i både arbetstidslagen samt mitt gällande kollektivavtal (IF Metall Stål- och Metallavtalet, röd)

Det bedrivs 5-skiftsarbete med kontinuerlig drift på min arbetsplats. -Därför finns inget utrymme för rast. Det finns heller ingen policy eller reglemente gällande eventuella pauser eller måltidsuppehåll.

Jag undrar därför om det finns någon definierad/skälig tidslängd för ett måltidsuppehåll?

I dagsläget jobbar vi 8,1 timmar/skift utan varken rast, paus eller måltidsuppehåll reglerat. Varken fackförbund eller chefer vet "vad som gäller". Driften "ska" vara konstant, oberoende av personalstyrka/personalbortfall.

Vad jag själv kan läsa mig till så är det, praktiskt taget, tvunget för arbetaren att denne skall arbeta 8,1h utan en enda rast/måltidsuppehåll/paus.

Eller träder någon arbetstidsregel in även för skiftarbetare? Paus efter 5h arbete?
2013-09-23, 13:31
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Stämpla, dvs kasera in a-kassa, menar du väl ändå inte...
Sorry, dåligt ord. Menade mer stämpla tid i lönesystemet.
2013-09-23, 13:50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Sorry, dåligt ord. Menade mer stämpla tid i lönesystemet.
Jag misstänkte det, ett sånt klavertramp är inte att vänta av dig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in