Citat:
Nya lagar stiftas nästan dagligen men de flesta är helt ointressanta för mer än närmast sörjande. Problemet är bara att Sverige idag är med i EU och ett direktiv från Bryssel skulle över en natt kunna förädra bankernas risktagande som mer eller mindre skulle tvinga dem att själva kräva någon rimlig mölighet för låntagare att betala tillbaks sina skulder. Fundera på vad som skulle ske om ansvaret för lånen begränsades till den tillgång som är belånad. Hur skulle banker agera om jag som bolånetorsk kan kasta in nycklarna på ett bankkontor och bli av med alla lån jag har på bostaden? Det här är en större och mer aktuell fråga än vad jag tror du förstår och det är få länder som har så stort personligt ansvar för lån som Sverige i EU.
Om du inte läst på lagen om 2:a handsuthyrning är det lite svårt att diskutera frågan, tjejen var inte tidigare förhindrad från att hyra ut sin bostad så varför behövdes den nya lagen?
Om du inte läst på lagen om 2:a handsuthyrning är det lite svårt att diskutera frågan, tjejen var inte tidigare förhindrad från att hyra ut sin bostad så varför behövdes den nya lagen?

Tidigare hade du bara rätt att ta ut bruksvärde för din lägenhet, i praktiken alltså reglerat pris. Om din andrahandshyresgäst ansåg sig ha betalt för mycket, kunde hyresgästen gå till hyresnämnden. Om de ansåg att priset var för högt, så tvingades du betala tillbaka. Den nya lagstiftningen gör i praktiken att du kan ta ut hur mycket hyra du vill (du får gå med vinst, och du får täcka alla dina räntekostnader). Skulle du mot förmodan ta ut en så hög hyra att den kan anses vara ockerhyra, så kan hyresgästen gå till hyresnämnden men eventuell dom till värdens nackdel gör att hyras måste sänkas men inget behöver betalas tillbaka.
Ny lagstiftning föreslogs, att man skulle få hyra ut utan att behöva fråga styrelsen i bostadsrättsföreningar, men det gick inte igenom.