2013-09-21, 14:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Nya lagar stiftas nästan dagligen men de flesta är helt ointressanta för mer än närmast sörjande. Problemet är bara att Sverige idag är med i EU och ett direktiv från Bryssel skulle över en natt kunna förädra bankernas risktagande som mer eller mindre skulle tvinga dem att själva kräva någon rimlig mölighet för låntagare att betala tillbaks sina skulder. Fundera på vad som skulle ske om ansvaret för lånen begränsades till den tillgång som är belånad. Hur skulle banker agera om jag som bolånetorsk kan kasta in nycklarna på ett bankkontor och bli av med alla lån jag har på bostaden? Det här är en större och mer aktuell fråga än vad jag tror du förstår och det är få länder som har så stort personligt ansvar för lån som Sverige i EU.

Om du inte läst på lagen om 2:a handsuthyrning är det lite svårt att diskutera frågan, tjejen var inte tidigare förhindrad från att hyra ut sin bostad så varför behövdes den nya lagen?

Tidigare hade du bara rätt att ta ut bruksvärde för din lägenhet, i praktiken alltså reglerat pris. Om din andrahandshyresgäst ansåg sig ha betalt för mycket, kunde hyresgästen gå till hyresnämnden. Om de ansåg att priset var för högt, så tvingades du betala tillbaka. Den nya lagstiftningen gör i praktiken att du kan ta ut hur mycket hyra du vill (du får gå med vinst, och du får täcka alla dina räntekostnader). Skulle du mot förmodan ta ut en så hög hyra att den kan anses vara ockerhyra, så kan hyresgästen gå till hyresnämnden men eventuell dom till värdens nackdel gör att hyras måste sänkas men inget behöver betalas tillbaka.

Ny lagstiftning föreslogs, att man skulle få hyra ut utan att behöva fråga styrelsen i bostadsrättsföreningar, men det gick inte igenom.
2013-09-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
En sak som lite svår att förstå....
är att om man bygger två bostadsfastigheter för typ 50 milj. Den ena som hyresrätt och den andra som bostadsrätt. Varför är då bostadsrätten ett problem pga den individuella skuldsättningen hos privatpersoner visavi samma skuldsättning hos byggbolag eller kommun? Samma pengar men kanske bara olika många borgenärer. Vid ett värderas så slår det ju lika hårt mot alla ägarfomer, kan man inte betala ränta och amortering så kan man troligen inte heller betala hyran...så vad är skillnaden????
Är ett kollektivt borgensåtagande egentligen bättre än ett individuellt, skiter det sig så blir det ju så....så vad är problemet?
Bolånetorsken har betald dubbla kvm-priset för bostadsfastigheten än vad bostadsbolaget har.
2013-09-22, 12:58
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Bolånetorsken har betald dubbla kvm-priset för bostadsfastigheten än vad bostadsbolaget har.

Om du ser det så då är du alltid torsk, allt säljs med avans.
Bostadsbolagen och kommunala bostadsbolag också för den delen drivs med vinstintressen, det finns ingen välgörenhet om du tror det.
Att fast egendom och unika egendomar kan ha värde som vida överstiger dess produktionskostnad är inget märkligt, det ligger i sakerna natur.
Senast redigerad av John-Paul 2013-09-22 kl. 13:01.
2013-09-22, 13:26
Medlem
444Heisenbergs avatar
Med den prisutveckling vi haft de senaste åren borde det rimligtvis vara/ha varit en god investering att bygga bostäder. Kan någon ge en övergripande förklaring till varför pengar inte allokerats till bostadsbygge?

Skulle också vara roligt att höra hur byggnadsbranschen gått senaste 20 åren. Rimligtvis borde byggföretagen och dess anställda gjort sig en rejäl hacka.
2013-09-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa

Vad kostar det att köpa ett nyproducerat hyreshus nuförtiden, egentligen? Jämfört med ett som säljs till en brf?
2013-09-22, 13:39
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Vad kostar det att köpa ett nyproducerat hyreshus nuförtiden, egentligen? Jämfört med ett som säljs till en brf?
Jag har för mig att brfer säljs till närmare 3ggr byggkostnaden, hyresbolag lär knappast betala detta överpris då de arbetar med fastigheter dagligen. Brfer är den största blåsningen som finns för slipade säljare (tänk mäklare) möter en köpare som möjligen gjort en affär tidigare. Möjligheten att värdera varan riktigt är försvinnand liten för köparen och få förstår vad man tar på sig för risker med en brf, jag har stött på folk som tror att de hyr en bostad av sig själv och massa annat underligt.

MrOaiki: valde du att inte ta med allt den nya laget gett oss eller är du inte insatt i de tokigheter man hittar i den?
2013-09-22, 13:41
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444Heisenberg
Med den prisutveckling vi haft de senaste åren borde det rimligtvis vara/ha varit en god investering att bygga bostäder. Kan någon ge en övergripande förklaring till varför pengar inte allokerats till bostadsbygge?

Skulle också vara roligt att höra hur byggnadsbranschen gått senaste 20 åren. Rimligtvis borde byggföretagen och dess anställda gjort sig en rejäl hacka.

Ett exempel är Skankas aktiekurs, den har gått från i runda slängar 80 kr till 120 kr på 5 år, ca. +50%
2013-09-22, 13:46
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Jag har för mig att brfer säljs till närmare 3ggr byggkostnaden, hyresbolag lär knappast betala detta överpris då de arbetar med fastigheter dagligen.

Det går ju inte att säga X summa gånger byggkostnaden då det beror på var det byggs. Hyreslägenheter är mindre intressanta till följd av att vi har reglerade hyror.
2013-09-22, 13:46
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Jag har för mig att brfer säljs till närmare 3ggr byggkostnaden, hyresbolag lär knappast betala detta överpris då de arbetar med fastigheter dagligen. Brfer är den största blåsningen som finns för slipade säljare (tänk mäklare) möter en köpare som möjligen gjort en affär tidigare. Möjligheten att värdera varan riktigt är försvinnand liten för köparen och få förstår vad man tar på sig för risker med en brf, jag har stött på folk som tror att de hyr en bostad av sig själv och massa annat underligt.

MrOaiki: valde du att inte ta med allt den nya laget gett oss eller är du inte insatt i de tokigheter man hittar i den?

Vad menar du att jag missade i sammanfattningen av de nya reglerna för hyressättning av andrahandslägenheter?
2013-09-22, 13:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det går ju inte att säga X summa gånger byggkostnaden då det beror på var det byggs. Hyreslägenheter är mindre intressanta till följd av att vi har reglerade hyror.
Dumheter. Anlednigen till att det inte byggs mycket hyresfastigheter beror på att marginalerna för byggbolagen är betydligt lägre än mot brfer. Dessutom tar det lång tid att räkna hem ett nybygge vilket gör att det blir lite knepigt att bygga något större närman i realiteten saknar möjlighet att hålla vissa grupper utanför områdena. Vissa grupper har ett extremt stort slitage på lägenheter vilket kan sänka vinsterna så långt att det blir till förluster.
2013-09-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Ett exempel är Skankas aktiekurs, den har gått från i runda slängar 80 kr till 120 kr på 5 år, ca. +50%

Fast resten av börsen har ju också stigit 50% på 5 år.

Skanskas "problem" är väl att de har en rätt stor del infrastruktur och kommersiella fastigheter. JM, å andra sidan, har helt nischat in sig på att sälja till idioter, med resultatet att kursen stigit med typ 2-300% på 5 år.
2013-09-22, 14:23
Medlem
John-Pauls avatar
Det är förenat med högre risk att äga och hyra ut lägenheter än att inte äga och hyra ut.
Det är alltid risk med att äga något och till detta kommer att man inte kan styra över hyran då den är reglerad vilket ytterligare ökar risken.
Att bygga/skapa och sedan sälja är förenat med lägre risker vilket ger lägre pris allt annat lika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in