Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Så, väl inom ramen för vad hushållen klarar av enligt bankernas kalkyler.
Kanske, kanske inte. Även om de flesta klarar att fortsätta betala sina månadskostnader så är det de som blir tvugna att sälja (antingen som direkt konsekvens av ökade månadskostnader eller helt enkelt ändrade arbets/familjeförhållanden) som kommer att sätta trenden o de blir lite fler.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Det är därför fullt möjligt att snittet blir missvisande, att den äldre generationen har låga skulder och höga tillgångar, och att den nya generationen inte har några som helst tillgångar och höga skulder, och att snittet därför blir missvisande. Samtidigt är bilden i den här tråden av gemene svensk ibland extremt missvisande, det låter ju som att alla som köpt lägenhet de senaste 5 åren belånat sig till 100%, och har 0:- i övriga tillgångar. Själv har jag pensionspengar, jag har och sparar sparar i min buffert, har några kronor i diverse fonder som jag sparade i även innan jag köpte bostadsrätt. Och så har jag min bostadsrätt, i vilken jag själv stoppan in 15% och som de senaste 4 åren ökat betydligt i värde. Jag är inte rik, men har byggt upp en ekonomi under de åren jag bodde i andrahand och kollektiv och sparade så mycket som möjligt för att kunna köpa bostad. Tror inte jag är unik.
Jag tror tyvärr att du, jag och säkert andra som är intresserade nog att skriva i den här tråden faktiskt tillhör en minoritet när det kommer till belåning och sparande. Jag har några till vänner som tänker likadant, men även andra i bekantskapskretsen som har blancolånat till åtminstone en del av kontantinsatsen samt har små eller obefintliga besparingar.
Man brukar ju säga att man ska ha minst en årslön sparad som buffert, men det är många som faktiskt lever mer eller mindre från månad till månad. Kolla bara arbetarna på SAAB som var tvugna att låna pengar när första lönen uteblev
Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
men i Holland orsakades väl prisfallet på bostäder 2011? helt o hållet av av ett politiskt beslut (som de bittert ångrar idag), att helt plötsligt skulle bostadslån amorteras av på 30 år eller nåt liknande, så läs på lite innan du kacklar, din höna...
Att amortera av lånen på t.ex 30 år år inget ovanligt i andra länder. Sverige är snarare ganska exceptionellt i den frågan. Politiska beslut kan komma även här i en eller annan form när det gäller amortering.