2013-09-20, 23:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag skulle kunna ge ordentliga besked, men en person som själv notoriskt vägrar att svara på frågor förtjänar inga svar. En sådan person är oseriös, fastän han tillbringar all sin vakna tid med debatter vid datorn.
Kan det ha med helig/ohelig att göra?
Ädel/icke ädel?
Äkta/icke äkta?

Alla dessa ihopkokade fördomar om människor, som skapades av "katolikerna" : men det har aldrig förekommit insinuerade aktioner mot "katoliker" inom jehovas vittnes-sekteri ?

Inte mer än de andra sekteristerna, klart det finns sekulära sekterister, som är ganska onda och vågliga, men tråden diskuterar ändå utifrån jehovas sekterism, då jv benämnts som sekt, rätt länge.. detta vill du inte veta av? att jv ännu är sekt-stämplad?
Citera
2013-09-20, 23:09
Medlem
BlackJewels avatar
När jv kan ta bladen från munnen och erkänna sig vara alltifrån sekularister till starka sekularister, den dagen börjar man förstå vad man sitter med i handen, när man pluggar bibel som en blådåre. I hopp om att försöka förstå sig på 3-enighetens "sjuka lära".
Citera
2013-09-20, 23:18
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
När jv kan ta bladen från munnen och erkänna sig vara alltifrån sekularister till starka sekularister, den dagen börjar man förstå vad man sitter med i handen, när man pluggar bibel som en blådåre. I hopp om att försöka förstå sig på 3-enighetens "sjuka lära".
Jag hoppas verkligen att du aldrig får uppleva den dagen.
Citera
2013-09-20, 23:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Jag hoppas verkligen att du aldrig får uppleva den dagen.
Din mellanöstern-filosofiska ådra som väckts nu igen?
Citera
2013-09-20, 23:29
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Din mellanöstern-filosofiska ådra som väckts nu igen?
Citera
2013-09-20, 23:53
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Nej vill inte uppleva polemik-dissidenterna, det vill ingen. ... som vandrar på jorden. Det är på jorden guds barn befinner sig, med nosen pekandes fram, om man inte är arkeolog förstås. då de sitter och gräver fram "tecken" att förstärka fragment-fragmenten, sedan lite trolleri med kabblism och gärna new-age-hysteri, allt enligt mystiska alliansesn, heliga sekterism, prata med de döda-mysteriet, som är snat som bra den. Morgon och aftonbönen fokuseras kring "mina egna" släktingar, som andra ska ge tusan i, det är sekterism, man stänger dörren åt andra, omhuldar sina egna finanser, då religion liksom sekteri = finans och spel. bland annat, som kostar ca 1500 kr per 5-sidig, hemliga mannualenfloskler!
Citera
2013-09-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eftersom jag inte kunde sova i natt, det händer väl de flesta ibland, satte jag mig vid datorn en stund i väntan på att tröttheten skulle infinna sig, därav mina inlägg under natten.
Tyvärr fortsatte sömnen att lysa med sin frånvaro, så i stället för att räkna får började jag räkna hur många jag kände till som blivit uteslutna, och hur många som blivit återupptagna!
Jag har haft väldigt god inblick i flera församlingar, så det blev många uteslutna, och även en hel del återupptagna jag kunde räkna till.
Men i de fall jag känner till, så återvänder inte de flesta. Jag fick det till mellan 1/3 eller 1/4, men eftersom en del har flyttat eller på annat sätt hamnat utanför mina kontakter, så kan jag vara generös och räkna med att de flesta av dessa har återvänt.
Men det skulle ändå bara innebära att knappt 50%, väldigt högt räknat.

Sedan har vi i sammanhanget 2 andra viktiga grupper, dels de som lämnar på egen begäran. Dessa kan givetvis inte räknas som uteslutna, även om en flitig JV-skribent här envisas med att göra just detta.
Jag känner till en hel del även i denna kategori, och av dessa har inte en enda återvänt.

Sedan har vi den stora grupp som bara har glidit undan, slutat gå på möten och i tjänsten, men fortfarande formellt är JV. Bland dessa är det inte många som blir verksamma igen, trots påtryckningar av vänner och släktingar. Utan de flesta fortsätter på detta sätt år efter år, årtionde efter årtionde!
Så det är definitivt inte så att de flesta som på ett eller annat sätt lämnar kommer tillbaka.

Underbart att du som är utanför vet mer än oss.
Går ditt liv ut på att angripa JV ,det verkar så för häromdagen skrev du att du googlade i två timmar bara efter en specifik uppgift?
Du är väl inte med i hjälpkällan eller liknande?
Har träffat de som var med i hjälpkällan och vilka rättshaverister, varför inte gå vidare med sina liv. Jag upplevde dem som oerhört bittra, tragiskt tycker jag är du möjligtvis en av dem?
Senast redigerad av Ekasnah 2013-09-21 kl. 00:51.
Citera
2013-09-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Men VAR står det att det bara gäller skolor?

Var står det att det inte kan handla om en fritidsgård t.ex?! Eller en församling?!

Så här står det...

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnsomfarilla/anmalanarbarnfarilla

Jag förstår det som att det gäller all verksamhet där barn/ungdom finns.

Utan att veta säkert så kan svaret vara ARBETAR dvs anställda har en skyldighet att anmäla.
Detta är ju mer ur en juridisk synvinkel för alla som misstänker att ett barn far illa bör ju anmäla detta. Men som sagt detta att lagstadga sådana här saker för med sig andra problem och därför vill man ofta undvika just lagar kring det.
T ex om det ska bli krav att ingripa när någon utsätts för brott som det talats om. Om det sker på en fotbollsmatch ska då fem tusen människor bli ställd inför rätta för att de såg en misshandel och inte ingrep? Det senare är bara för att belysa problemen som kan uppstå när man lagstiftar, det kan få konstiga och oönskade sidoeffekter.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-09-21 kl. 00:54.
Citera
2013-09-21, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Underbart att du som är utanför vet mer än oss.
Går ditt liv ut på att angripa JV ,det verkar så för häromdagen skrev du att du googlade i två timmar bara efter en specifik uppgift?
Du är väl inte med i hjälpkällan eller liknande?
Har träffat de som var med i hjälpkällan och vilka rättshaverister, varför inte gå vidare med sina liv. Jag upplevde dem som oerhört bittra, tragiskt tycker jag är du möjligtvis en av dem?

Typiskt JV att inte svara, utan i stället byta ämne, ja tom gå till personangrepp.
Att jag googlade 2 timmar efter en uppgift beror på att frågan om blod intresserar mig, inte bara ut JV-perspektiv utan även ur yrkesperspektiv!
Och egentligen förtjänar dina personangrepp inget svar, men nej, jag är inte med i Hjälpkällan!
Och nej, mitt liv går inte ut på att angripa JV, jag har ett arbete och en familj, det är vad som fyller mitt liv.
Men hur var det nu med era dåliga siffror, hur kan det komma sig att antalet förkunnare inte ökar, trots att en del fortfarande kommer till, och andra ungdomar säkert växer upp och börjar rapportera tjänst innan de döps, och dessutom, enligt dig, de flesta uteslutna återvänder?
Citera
2013-09-21, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är fel även om man kommer med 80% ad hominem argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Beklagar, istället för att ge mig in på såna procent-satser vill jag fokusera på att JV gör sig impopulära genom sitt vetenskaps-missbruk.

Så .... allmänt: Kan vi fokusera på en fakta-baserad debatt omkring sånt som är substantiellt .... som t.ex. vetenskap/vetenskapsteori och JVs användning av denna ..... i den 'externa' delen av debatten (d.v.s. sånt som inte berör trosfråga-metodologi eller organisatoriska JV-aktiviteter)?
Citera
2013-09-21, 13:20
Medlem
Citat:
Så .... allmänt: Kan vi fokusera på en fakta-baserad debatt omkring sånt som är substantiellt .... som t.ex. vetenskap/vetenskapsteori och JVs användning av denna .....

Ja om du klarar av att komma med sakargument istället för ad hominem argument så har jag inget problem med det.

Citat:
i den 'externa' delen av debatten (d.v.s. sånt som inte berör trosfråga-metodologi eller organisatoriska JV-aktiviteter)?

Du vill alltså begränsa mina möjligheter för argument? Det beror på vad du exakt menar med "trosfråga-metodologi och organisatoriska JV-aktiviteter".

Men kör så får vi se.
Citera
2013-09-21, 13:27
Medlem
Jag kommer undantagsvis, om alls, att svara på inlägg från f.d. Jehovas vittnen och andra personer som bara är ute efter att förvränga.

Men om man nu tycker att deras argument behöver besvaras, så kan uppriktigt intresserade ställa samma sakfråga till mig, fast då med egna ord, utan att man kopierar och klistrar in från olika sidor, eller citat från debattörer här på Flashback eller andra forum.

Det ska alltså handla om ett genuint intresse för att ta reda på hur Jehovas vittnen tänker och tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in