2013-09-21, 15:56
Medlem
Jag har spelat golf i två år nu och det går hyffsat är nere på 21 i Hcp.

Jag skall köpa nya dojjor nästa år.
Men så har jag hört att man inte skall köpa helvita dojjor förän man nått ett visst Hcp.
är detta en gammal skröna eller ligger det något i detta??
vad gäller i så fall med svartvita skor
Citera
2013-09-21, 19:24
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ale

Men så har jag hört att man inte skall köpa helvita dojjor förän man nått ett visst Hcp.
Vita skor bör du inte ha förutom om du har scratch. Svartvita är dock ok. Jag rekommenderar dock ingen att köpa vita skor då de blir skitiga väldigt lätt.
Citera
2013-09-21, 19:26
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Vita skor bör du inte ha förutom om du har scratch. Svartvita är dock ok. Jag rekommenderar dock ingen att köpa vita skor då de blir skitiga väldigt lätt.
Aldrig hört talas om att man inte ska ha vita skor om man inte är scratch lirare.. Jag skiter i vilket iaf
Citera
2013-09-21, 20:30
Medlem
Saken är väl den att scratchspelare håller sig på fairway och därav inte grisar ner de vita skorna.....
Citera
2013-09-21, 21:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ale

Myten är väl den att du måste ha singel-HCP för att ha vita skor. Men det är som sagt bara myt.

Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Saken är väl den att scratchspelare håller sig på fairway och därav inte grisar ner de vita skorna.....

Det där ska jag säga till mitt undermedvetna
Citera
2013-09-22, 19:48
Medlem
Halloj.
Vänder mig till de lärda i tråden. Är nybörjare och kollar efter ett begagnat järnset online och hittade detta: http://www.golfbidder.com/sv/product/519285/Wilson_Prostaff_LCG.html

Pga skral ekonomi (är student) så tycker jag att detta verkar rimligt. Ni som vet mer, är det bra eller skräp?
Citera
2013-09-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Halloj.
Vänder mig till de lärda i tråden. Är nybörjare och kollar efter ett begagnat järnset online och hittade detta: http://www.golfbidder.com/sv/product/519285/Wilson_Prostaff_LCG.html

Pga skral ekonomi (är student) så tycker jag att detta verkar rimligt. Ni som vet mer, är det bra eller skräp?

Jag köpte ett Wilson Di11 nytt på Stadium för 2k för ett par veckor sedan. Riktigt trevliga klubbor och extremt prisvärda. Rätt snygga också för att vara superförlåtande, även om skaften kanske ser lite märkliga ut i början..
Citera
2013-09-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Halloj.

Tror personligen att det mest prisvärda är att köpa ett gammalt set (10-15 år) från något av de stora märkena, typ Titleist eller Cobra. Finns på Blocket för runt tusenlappen.
Järnklubbor brukar hålla länge och vara i bra skick trots att de är gamla.

Är du nybörjare så lär dock Wilsonklubborna duga åt dig.
Citera
2013-09-23, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Jag köpte ett Wilson Di11 nytt på Stadium för 2k för ett par veckor sedan. Riktigt trevliga klubbor och extremt prisvärda. Rätt snygga också för att vara superförlåtande, även om skaften kanske ser lite märkliga ut i början..

Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Tror personligen att det mest prisvärda är att köpa ett gammalt set (10-15 år) från något av de stora märkena, typ Titleist eller Cobra. Finns på Blocket för runt tusenlappen.

Tack för svaren! Har precis tagit det gröna kortet, så mer nybörjare än så kan man ju knappast bli. Inbillar mig att valet av märke på klubborna är mindre relevant precis som ni påpekade. Det känns som att det viktiga är att få tag i ett par lättspelade och förlåtande klubbor så här i början.
Har kollat runt en del på blocket osv, men utbudet är mindre eftersom jag är vänsterspelare så det känns smidigare att köpa nåt set på typ golfbidder istället. Blir nog tyvärr inte så mycket mer spel denna säsong, men nästa år ska jag ner på 36 har jag bestämt mig för..
Citera
2013-09-23, 22:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

10-15 år gammalt set är mest prisvärt och bäst för nybörjare? Nej du, där är du ute och cyklar.
Citera
2013-09-24, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
10-15 år gammalt set är mest prisvärt och bäst för nybörjare? Nej du, där är du ute och cyklar.
Det är väl bättre kvalitet på ett lite äldre Titleist-set än ett lågbudget-set för strax över tusenlappen?

Vilken klubba som är bäst för en nybörjare beror väl på vad denne har för mål med golfen?

Vill man kunna slå dåliga slag och ändå få hyfsat resultat så kör man på en lättspelad.

För min del var dock målet ända från början att bli så bra som möjligt så snabbt som möjligt. Då passade det bättre med en klubba som straffade mig när jag gjorde fel.
Citera
2013-09-24, 10:47
Medlem
Citat:
Det är väl bättre kvalitet på ett lite äldre Titleist-set än ett lågbudget-set för strax över tusenlappen?

Vilken klubba som är bäst för en nybörjare beror väl på vad denne har för mål med golfen?

Vill man kunna slå dåliga slag och ändå få hyfsat resultat så kör man på en lättspelad.

För min del var dock målet ända från början att bli så bra som möjligt så snabbt som möjligt. Då passade det bättre med en klubba som straffade mig när jag gjorde fel.

Njae, jag tror att man får ut mycket mer av golfen i början med en mer lättspelad klubba och det är rätt stor skillnad på hur mycket hjälp man får av klubbor från 10 år sedan och nu.
Det är inte direkt som att man kan svinga som ett mongo och ändå slå svinlångt och spikrakt bara för att man har spelförlåtande klubbor, men man känner sig helt klart tryggare.

Jag hade hur som helst satsat på något nyare set alla dagar i veckan - det behöver ju som sagt inte bli speciellt dyrt det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in