2013-09-21, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Och? Hur är det relevant huruvida en ledande SvPare spekulerar i att SD var uppköpta tidigt? Det är helt irrelevant. Du frågade om SvP skulle upplösas om SD blev betydligt bättre och nationalistiskt, mitt svar på den frågan är att SvP inte skulle behövas om SD blev ett etnonationalistiskt parti, som SvP är idag. Varför skulle SvP behövas då menar du?

Sedan handlar det givetvis om trovärdighet. Om Moderaterna skulle bli "nationalistiskt" över en natt, skulle inte nationalister börja rösta på det för det.

Jag förstår inte hur detta kan vara "irrelevant" för SvP som koncenterar sig så mycket på just SD. Varför köra det om de redan 1988 var köpta och kanske till och med grundade av Mossad?

SD var mellan åren 1988-2011 uttalat etnonationalistiska. Ändå bildades grupper som NSF och SvP. Påståendena går helt enkelt inte ihop. Lika så fanns ju ND långt innan SvP bildades.
Citera
2013-09-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
I en demokratisk förening utgår all makt från medlemmarna. En förändring är möjlig, men däremot inte i en odemokratisk förening.

Sedan tror jag att du ändvänder termen "kulturnationalism" fel.

Möjlig ja, sannolikt? Nej. Särskilt inte när SD gör stora utrensningar bland sina medlemmar årligen. Då kommer det inte finnas så många vettiga medlemmar kvar som kan rösta partiet åt det bättre.

Begrepp och betydelser förändras över tid. Kulturnationalism är idag en väldigt accepterad benämning på människor som menar att det är det kulturella som är det relevanta för ett folk och nation. Det är av samma anledning jag ibland kallar mig själv för rasist eftersom betydelsen har förändrats rätt mycket. Idag räcker det med att man erkänner att det finns raser, för att kallas för rasist, vilket jag gör. Däremot värderar jag inte eller ser ned på andra raser, vilket var den korrekta definitionen förr.
Citera
2013-09-21, 17:13
Bannlyst
Citat:
Möjlig ja, sannolikt? Nej. Särskilt inte när SD gör stora utrensningar bland sina medlemmar årligen. Då kommer det inte finnas så många vettiga medlemmar kvar som kan rösta partiet åt det bättre.

Begrepp och betydelser förändras över tid. Kulturnationalism är idag en väldigt accepterad benämning på människor som menar att det är det kulturella som är det relevanta för ett folk och nation. Det är av samma anledning jag ibland kallar mig själv för rasist eftersom betydelsen har förändrats rätt mycket. Idag räcker det med att man erkänner att det finns raser, för att kallas för rasist, vilket jag gör. Däremot värderar jag inte eller ser ned på andra raser, vilket var den korrekta definitionen förr.

Inget varar förevigt, det är lärdomen av historien.

Sedan om du menar att du inte riktigt vet vad "kulturnationalism" innebär så tycker jag att du definitivt inte skall sätta sådana etiketter på sunda nationalister som Kasselstrand.
Citera
2013-09-21, 17:16
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur detta kan vara "irrelevant" för SvP som koncenterar sig så mycket på just SD. Varför köra det om de redan 1988 var köpta och kanske till och med grundade av Mossad?

SD var mellan åren 1988-2011 uttalat etnonationalistiska. Ändå bildades grupper som NSF och SvP. Påståendena går helt enkelt inte ihop. Lika så fanns ju ND långt innan SvP bildades.
Spekulationer och ett faktum är två helt olika saker. Förut kunde man spekulera, det behöver man inte göra längre. Sedan får du vänja dig vid att folk spekulerar, det görs alltid. Jag kan lova dig att om partiledningen kastades ut, en ny etnonationalistisk topp tillsattes och de var väldigt tydliga med förändringen, skulle SvP förlora väldigt många anhängare inklusive mig själv.

Det här handlar som sagt även om en trovärdighetsfråga. Skulle samma ledning sitta kvar och hävda att de numera är etnonationalister, skulle inte många av SvPs väljare tro på det. Så det krävs mer än bara "ändra sig".
Citera
2013-09-21, 17:19
Bannlyst
Citat:
Spekulationer och ett faktum är två helt olika saker. Förut kunde man spekulera, det behöver man inte göra längre. Sedan får du vänja dig vid att folk spekulerar, det görs alltid. Jag kan lova dig att om partiledningen kastades ut, en ny etnonationalistisk topp tillsattes och de var väldigt tydliga med förändringen, skulle SvP förlora väldigt många anhängare inklusive mig själv.

Det här handlar som sagt även om en trovärdighetsfråga. Skulle samma ledning sitta kvar och hävda att de numera är etnonationalister, skulle inte många av SvPs väljare tro på det. Så det krävs mer än bara "ändra sig".

Det är väldigt väsentligt om man påstår att människor som Klarström och Jansson som gjort så mycket för svensk nationalism egentligen var Mossadagenter. Tror man det så har man noll politisk trovärdighet i ALLT man säger.

Dagens SvP-ledning har med få undantag aldrig haft med parlamentarisk etnonationalism att göra, de har snackat skit om den istället. Så du har rätt, det är i grunden en trovärdighetsfråga - men för SvP.
Citera
2013-09-21, 17:21
Medlem
Citat:
Inget varar förevigt, det är lärdomen av historien.

Sedan om du menar att du inte riktigt vet vad "kulturnationalism" innebär så tycker jag att du definitivt inte skall sätta sådana etiketter på sunda nationalister som Kasselstrand.

Frågan är vad som menas med kort respektive långt. "Inget varar för evigt", däremot kan det likt förbannat vara alldeles för länge. Då kan lika gärna sossarna eller Moderaterna bli nationalistiskt i framtiden, föga sannolikt.

Jag vet mycket väl vad det innebär, sedan att du börjar dra upp detta visar bara på att du inte har något vettigt att komma med. Kasselstrand är ingen sund nationalist, när han samtidigt menar att somaliska muslimer kan bli svenskar precis som du och jag. Låter det nationalistiskt enligt dig? Kan muslimska somalier bli helt svenska? Ja eller nej?
Citera
2013-09-21, 17:22
Bannlyst
Citat:
Frågan är vad som menas med kort respektive långt. "Inget varar för evigt", däremot kan det likt förbannat vara alldeles för länge. Då kan lika gärna sossarna eller Moderaterna bli nationalistiskt i framtiden, föga sannolikt.

Jag vet mycket väl vad det innebär, sedan att du börjar dra upp detta visar bara på att du inte har något vettigt att komma med. Kasselstrand är ingen sund nationalist, när han samtidigt menar att somaliska muslimer kan bli svenskar precis som du och jag. Låter det nationalistiskt enligt dig? Kan muslimska somalier bli helt svenska? Ja eller nej?

Upplysningsvis har aldrig SAP eller M varit etnopluralister, åtminstone inte sedan 1960-talet.
Citera
2013-09-21, 17:24
Medlem
Sverigedemokraternas agerande dikteras troligtvis av en inrikespolitisk agenda. Man vill frigöra sig från den rasideologiska och judemedvetna miljön, och att vara pro-Israeliska är ett effektivt sätt. Syftet är att vinna stöd och acceptans för att avbryta en vansinnespolitik som ingen vinner på.

Men den pro-Israeliska hållningen är inte oproblematisk. Framför allt finns det en sakfråga som är komplicerad och kräver research för att tränga in i. SD hade kunnat lösa detta genom att vara ljummet Israelvänliga och återhållsamma i sina utspel. Man hade kunnat stå upp för staten vid lämpliga tillfällen på ett sätt som inte medförde ställningstaganden i konflikten om Gazaremsan, eller andra känsliga frågor. Då hade man sluppit inkonsekvenser av det slag som TS lyfter fram. Istället har det varit gasen i botten och det hela ger ett taffligt intryck.

Men vinkeln att SD skulle prioritera Israel framför Sverige är tveksam om man synar den i sömmarna. Den inrikespolitiska agendan är överordnad och förklarar såväl Israelbesök som distansering till SvP. Och den inrikespolitiska agendan är Sverigevänlig.

/SD-trollet
Citera
2013-09-21, 17:26
Bannlyst
Ja den sionistiska klicken är givetvis problematisk, men trots allt väldigt få i personer räknat.
Citera
2013-09-21, 17:26
Medlem
Citat:
Det är väldigt väsentligt om man påstår att människor som Klarström och Jansson som gjort så mycket för svensk nationalism egentligen var Mossadagenter.

Det är helt irrelevant av den anledning att det inte hade något med din ursprungliga frågeställning att göra. Du frågade om SvP skulle upplösas om SD blev ett etnonationalistiskt parti, jag skrev att jag skulle överge partiet iaf. Sedan börjar du yra om vad en SvPare tidigare har sagt, vilket inte har någonting med detta att göra. Jag tror personligen knappast att de var "mossadagenter". Frågan var väl ändå riktad till mig som väljare?
Citera
2013-09-21, 17:30
Medlem
Citat:
Upplysningsvis har aldrig SAP eller M varit etnopluralister, åtminstone inte sedan 1960-talet.
Anledningen till att jag drog upp dessa två partier var för att understryka att SD kommer att vara ett värdelöst parti i framtiden då de få sunda personer som är kvar kommer att vara utkastade.
Citera
2013-09-21, 17:35
Bannlyst
Citat:
Det är helt irrelevant av den anledning att det inte hade något med din ursprungliga frågeställning att göra. Du frågade om SvP skulle upplösas om SD blev ett etnonationalistiskt parti, jag skrev att jag skulle överge partiet iaf. Sedan börjar du yra om vad en SvPare tidigare har sagt, vilket inte har någonting med detta att göra. Jag tror personligen knappast att de var "mossadagenter". Frågan var väl ändå riktad till mig som väljare?

Fast du (medvetet?) missar ju poängen helt. Varför skulle de som leder SvP idag vilja ha ett annat etnonationalistiskt (demokratiskt) parti? Nästan ingen av dem har ju gått med i sådana när de haft chansen, istället har man ljugit om sådana partier.

Frågan kvarstår, varför? Det handlar som du sagt om SvP:s trovärdighet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in