2013-09-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror du är överoptimistisk i tidsfrågan.
Han kommer att gå på RPU i början av nästa vecka. Den ska ta en månad men drar ibland ut på tiden. Därför kommer man säkert inte avsluta rättegången förrän första november. Kalmar tingsrätt är notoriskt slöa och tar tre veckor på sig för att döma minsta kopparganster. Räkna med en månad för dom så är vi framme vid första december.
Advokaten vill nog ha två veckor för att skriva en bra överklagan och då är vi framme vid lucia. Efter den 14 dec sätter inte hovrätten ut förhandlingsdagar före helgerna. Därför misstänker jag starkt att det det blir jul i häkte. Om han fortfarande har restriktioner så kan åklagaren bestämma att han inte får se Kalle Anka! Häktningen kommer nog att överklagas men det har inte advokaten mycket för.
Jag gissar rättegången startar vecka 2 2014. Det kan dock dra ut ytterligare ett par veckor på tiden om PK byter advokat. Det tror jag är mycket troligt.

OM PK vid RPU erkänner gärningen och det vid den rättspsykiatriska undersökningen visar att vid gärningen så led PK av en psykisk störning men däremot inte vid undersökningstillfället som nu görs.
Tänker på det fall i Rödby, Blekinge, 2007. Där framkom även att mannen hade alkohol i blodet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Utdrag från Rödeby-fallet:
Rättsliga påföljder Rättegången kom att hållas januari 2008. Den rättspsykiatriska undersökningen som 50-åringen genomgått visade att mannen under den aktuella natten, men inte vid själva undersökningstillfället, led av en allvarlig psykisk störning. Det framkom också att mannen även hade mer än en promille alkohol i blodet när han omhändertogs av polisen. Det framkom även att mannen hade avfyrat fyra skott, något som inte hade kunnat fastställas tidigare.
Citera
2013-09-20, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Advokaten har inte ett piss för att överklaga häktningen. Däremot skulle det kunna ge betalt att överklaga restriktionerna.

Vad den objektiva poängen med att byta advokat skulle vara är svårt att uttala sig om innan man har sett tingsrättens dom. Är den tillräckligt otvetydigt och heltäckande skriven, spelar det nog ingen roll vem som försvarar i hovrätten - då blir den förhandlingen mer pro forma.
Advokaten har tre goda orsaker att överklaga häktningen:
* PK får intrycket att han gör någonting.
* Han får pressuppmärksamhet.
* Några extra kronor blir det om han får åka till Jönköping på måndag.

Jag tror inte det finns någon objektiv poäng med att byta advokat. Men PK gör aldrig något fel utan är bara offer för olyckliga omständigheter och människor som antingen är underlägsna eller sviker honom.
Eftersom han förlorat tror jag att Möllersten hamnar i båda kategorierna. Eftersom PK är bäst ska han så klart ha Sveriges bäste (=mest kände) advokat. Silbersky, here i come!
Jag har en känsla av att PK lider av svårartad megalomani och absolut inte har något emot uppmärksamheten. Hade jag varit åklagare hade jag hållit ett förhör med honom och pekat på att PK är den farligaste seriemördaren i Sverige i modern tid och dessutom den mest intelligenta, eftersom han kunnat lura rättsväsendet i X antal fall och X antal år. Jag tror han föredrar den bilden framför losern som mördar för att fogden är efter honom och dessutom är så klantig att glömmer blod på mordvapnet.
Citera
2013-09-20, 16:00
Medlem
Vilka glädjeuttryck.. Öl, Novalucol och vavarevisa snacket kan komma på ända. (men fira klart för all del..) Han kan i praktiken vara en fri man i slutet på 2013. Faktiskt.

Nu kan ju alla börja prata om det man inte vågade innan.

Någon nämnde självmordsbenägen.. Bra början..

Och nu inbjuds du även att skrika lite om det här inlägget.
Citera
2013-09-20, 16:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
OM PK vid RPU erkänner gärningen och det vid den rättspsykiatriska undersökningen visar att vid gärningen så led PK av en psykisk störning men däremot inte vid undersökningstillfället som nu görs.
Tänker på det fall i Rödby, Blekinge, 2007. Där framkom även att mannen hade alkohol i blodet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby
Nej, nej, nej! Det finns inga som helst möjligheter i det här fallet för något sådant. I Rödebyfallet var ju den tilltalade uppenbarligen i ett annat psykiskt tillstånd än det vanliga vid skottillfället - ett tillstånd som dessutom i betydande grad hade orsakats av brottsoffrens och deras kompisars handlingssätt. Det finns absolut inga som helst hållpunkter för något sådant nu, helt oavsett vad PK skulle få för sig att berätta för sagor i hovrätten. Kom ihåg att det är domstolen som bestämmer påföljden. Resultatet av RPU:n är bara en rekommendation. Om PK, mot all rimlig förmodan, skulle klara av att lura det rättspsykiatriska teamet, kommer domstolen torrt att konstatera att resultatet av RPU:n bygger helt på PK:s egna uppgifter, och att trovärdigheten av dessa är noll, eftersom han konsekvent ljugit för att komma undan så lindrigt som möjligt.
Citera
2013-09-20, 16:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vavarevisa.

Observera vidare att det sammanträde där man skulle diskutera skuldfrågan började 13:30, och att Barometern hade nyheten uppe redan 14:52. Det betyder att ordförande och nämnd inte har tyckt att det var särskilt besvärligt att komma i mål i skuldfrågan. Det har dels viss bäring på vad hovrätten i sinom tid kommer att tycka, och ger dessutom vid handen att bedömningen är enhällig.
Detharjagförträngt.

Det går naturligtvis inte att utesluta att polisen tar nya tag i det ouppklarade dubbelmordet 2006 och hittar nya bevis. Vi har i färskt minne mordet i Husby för ca 25 år sedan. En coldcasegrupp tog upp det i början av året och hittade bevis som missats vid första undersökningen nästan omgående. Nu sitter två personer häktade.

Undrar vad som händer om någon annan än PK döms för dubbelmordet 2006.
Citera
2013-09-20, 16:09
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detharjagförträngt.

Det går naturligtvis inte att utesluta att polisen tar nya tag i det ouppklarade dubbelmordet 2006 och hittar nya bevis. Vi har i färskt minne mordet i Husby för ca 25 år sedan. En coldcasegrupp tog upp det i början av året och hittade bevis som missats vid första undersökningen nästan omgående. Nu sitter två personer häktade.

Det blir nog svårt att döma någon annan än PK eftersom det var han som begick brottet.
Citera
2013-09-20, 16:15
Medlem
Grandiosos avatar
Tingsrätten i Kalmar har beslutat att 55-åringen, som är misstänkt för dubbelmordet i Flakeböle på Öland, ska genomgå en psykiatrisk undersökning. Han ska också stanna i häktet. "Övertygande bevisning föreligger för att [55-åringen] gjort sig skyldig till de åtalade gärningarna" skriver tingsrätten i sitt beslut.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5651737

Mycket bra! Nu kan folket andas ut ett tag på norra Öland.
Ett klokt beslut, det enda man egentligen kunde komma fram till mot bakgrund av den starka
bevisningen som förelåg.
Nu var denna rundan avklarad.
Låt oss nu hoppas att hovrättsledamöterna beter sig lika förnuftigt och klokt och inte
hittar på några dumheter framåt november eller när det nu blir aktuellt med nya
domstolsförhandlingar...
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-20 kl. 16:17.
Citera
2013-09-20, 16:22
Medlem
Grandiosos avatar
"Beskedet att tingsrätten ser den 55-årige mannen som skyldig till dubbelmordet tas emot med stor lättnad på norra Öland i dag. "Det är underbart" säger en kvinna som darrar på rösten. "Det var en befrielse för alla oss som bor på norra Öland" säger hon.

– För hela området är det klart att det är han som är den skyldige, säger en annan ölänning.

– Skulle de göra en tabbe och släppa honom, så blir han inte gammal ändå.

Är stämningen så här uppe?

– Absolut."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5652209
Citera
2013-09-20, 16:24
Medlem
Jabbadabbadoooo!!!!!! Nu lyfte det tak som legat över bygden sen den friande domen 2007. Nu känns det som att man kan andas fritt igen. Solen skiner, himlen är blå, det är fredag och det finns en rättvisa. Jag tror som jag sagt förut att det finns de som vet mer än de vågat säga. Nu tror jag att de vågar. PK kan snyfta sig ända upp i HD, men jag tror inte han kommer bli en fri man på decennier. Kan man sen hitta lite nya bevis i Mellby-fallet och dessutom ta tag i och reda ut Pelle-fallet, då lär PK få skaka galler ända in i döden. Vinden har vänt och snart är det Skördefest! Tjohoo!!!
Citera
2013-09-20, 16:29
Medlem
Citat:
Det ska till resning för det. PK är ju friad i en lagakraftvunnen dom. Jag har svårt att se nåt annat som kan leda till resning än ett erkännande från PK, och det tror jag inte kommer - varken här i Flakebölefallet eller Mellbyfallet.

Ja det skall väl en del till för att få till resning- det usla (Mellby) attentatet har ju kallnat . Men varför inte. Hagman har ju sagt att han mkt väl är intresserad att ta upp det - men först tar vi det aktuella.
Nu VET vi att vi har en kapabel mordbrännare i detta lilla område. Förut misstänkte man. Det kanske kan ge en puff. Och det kan kanske sitta någon människa i en stuga (förutom PK) som vet som hände i Mellby. Och kan visa det. Det är ju lättare förra folk att börja tala - när man vet att uslingen är inlåst på livstid. För något annat kan det ju inte vara tal om i detta fall. Livstid
Citera
2013-09-20, 16:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I din fantasi kan det kanske hända men inte i verkligheten.
Citera
2013-09-20, 16:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Vilka glädjeuttryck.. Öl, Novalucol och vavarevisa snacket kan komma på ända. (men fira klart för all del..) Han kan i praktiken vara en fri man i slutet på 2013. Faktiskt.

Mycket osannolikt. Jag tror på smålandtintins tidsberäkning. Och det är dessutom jävligt sällan som folk som dömts för mord på indicier i tingsrätten frias av hovrätten. Jag avstår från att göra en mer exakt sannolikhetsberäkning tills jag har läst domen, men sannolikheten att PK är en fri man någon gång under de närmaste ett och ett halva decennierna är liten. Folk kan nog fira med gott samvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in