2013-09-20, 15:20
Medlem
yes, nu får de sist dödade frid, även nordölänningarna.
hoppas det kommer fram sanningar av folk nu som inte vågat säga något förut!
Citera
2013-09-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, teoretiskt kan den ändra sig ända fram till dom meddelas.

Nä, det får dom bara inte göra. Jag tror att nämndemännen också är lite rädda för PK och att de vill ha honom inom lås och bom.
Citera
2013-09-20, 15:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Nä, det får dom bara inte göra. Jag tror att nämndemännen också är lite rädda för PK och att de vill ha honom inom lås och bom.
Du behöver inte oroa dig. TR kommer inte att ändra sig.
Citera
2013-09-20, 15:27
Bannlyst
Citat:
Jag hörde ljudet av alla lättade suckar på Norra Öland ända hit till Nollåttaland. Domen kommer tveklöst att överklagas, och jag uppskattar att rättegången i HR börjar i mitten på november. Mycket i HR är videouppspelningar från TR, men jag håller tummarna för att bloggaren är närvarande de dagar det kommer fram nya saker, samt slutpläderingarna.
Tror du är överoptimistisk i tidsfrågan.
Han kommer att gå på RPU i början av nästa vecka. Den ska ta en månad men drar ibland ut på tiden. Därför kommer man säkert inte avsluta rättegången förrän första november. Kalmar tingsrätt är notoriskt slöa och tar tre veckor på sig för att döma minsta kopparganster. Räkna med en månad för dom så är vi framme vid första december.
Advokaten vill nog ha två veckor för att skriva en bra överklagan och då är vi framme vid lucia. Efter den 14 dec sätter inte hovrätten ut förhandlingsdagar före helgerna. Därför misstänker jag starkt att det det blir jul i häkte. Om han fortfarande har restriktioner så kan åklagaren bestämma att han inte får se Kalle Anka! Häktningen kommer nog att överklagas men det har inte advokaten mycket för.
Jag gissar rättegången startar vecka 2 2014. Det kan dock dra ut ytterligare ett par veckor på tiden om PK byter advokat. Det tror jag är mycket troligt.
Citera
2013-09-20, 15:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Yiiipiiii ! Rätten kan inte ändra sig nu, eller.. ?
Teoretiskt jo, men det händer inte. Inte i det här fallet.
Citera
2013-09-20, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Teoretiskt jo, men det händer inte. Inte i det här fallet.
Vad ska de göra då? Kalla hem honom från RPU?
Citera
2013-09-20, 15:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror du är överoptimistisk i tidsfrågan.
Han kommer att gå på RPU i början av nästa vecka. Den ska ta en månad men drar ibland ut på tiden. Därför kommer man säkert inte avsluta rättegången förrän första november. Kalmar tingsrätt är notoriskt slöa och tar tre veckor på sig för att döma minsta kopparganster. Räkna med en månad för dom så är vi framme vid första december.
Advokaten vill nog ha två veckor för att skriva en bra överklagan och då är vi framme vid lucia. Efter den 14 dec sätter inte hovrätten ut förhandlingsdagar före helgerna. Därför misstänker jag starkt att det det blir jul i häkte. Om han fortfarande har restriktioner så kan åklagaren bestämma att han inte får se Kalle Anka! Häktningen kommer nog att överklagas men det har inte advokaten mycket för.
Advokaten har inte ett piss för att överklaga häktningen. Däremot skulle det kunna ge betalt att överklaga restriktionerna.

Citat:
Jag gissar rättegången startar vecka 2 2014. Det kan dock dra ut ytterligare ett par veckor på tiden om PK byter advokat. Det tror jag är mycket troligt.
Vad den objektiva poängen med att byta advokat skulle vara är svårt att uttala sig om innan man har sett tingsrättens dom. Är den tillräckligt otvetydigt och heltäckande skriven, spelar det nog ingen roll vem som försvarar i hovrätten - då blir den förhandlingen mer pro forma.
Citera
2013-09-20, 15:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad ska de göra då? Kalla hem honom från RPU?
Ja, det fick de ju lov att göra isåfall. Om domstolen kommer fram till att han inte ska dömas, så bortfaller ju grunden för det tidigare beslutet skicka honom på RPU. Men jag får erkänna att jag är osäker på formalian. Mig veterligt har det aldrig hänt att en domstol har ändrat sig i skuldfrågan medan en tilltalad sitter på RPU.
Citera
2013-09-20, 15:36
Medlem
Nu hoppas jag de har en förbannat bra uppsyn över honom så att han inte lyckas hänga sig i häktet.
Han har varit suicidal tidigare har jag hört.
Jag ser gärna att han lider sig igenom hela sitt kommande straff.
Citera
2013-09-20, 15:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Barometern: 55-åringen fälls för dubbelmordet
Vavarevisa.

Observera vidare att det sammanträde där man skulle diskutera skuldfrågan började 13:30, och att Barometern hade nyheten uppe redan 14:52. Det betyder att ordförande och nämnd inte har tyckt att det var särskilt besvärligt att komma i mål i skuldfrågan. Det har dels viss bäring på vad hovrätten i sinom tid kommer att tycka, och ger dessutom vid handen att bedömningen är enhällig.
Citera
2013-09-20, 15:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det var väl för väl ! Grattis ölänningar.
Som jag sade i början. Kalmar o Öland klarar inte ett nytt polisfiasko till. Därför fälls han. Nu måste det väl snart vara högaktuell att börja rota fram lite mer "fingeravtryck" i Mellbymorden - så att den anhörigkretsen får lite upprättelse. Och kaffepengar.
Det ska till resning för det. PK är ju friad i en lagakraftvunnen dom. Jag har svårt att se nåt annat som kan leda till resning än ett erkännande från PK, och det tror jag inte kommer - varken här i Flakebölefallet eller Mellbyfallet.
Citera
2013-09-20, 15:49
Medlem
countrychicks avatar
Mitt i allt elände så är jag så oerhört glad och tacksam att det gick vägen den här gången. Jag har som bekant suttit med på hela rättegången och min känsla har varit att för varje dag har snaran dragits åt lite mer kring PK.

Det är svårt att förmedla vittnens trovärdighet och känslan i domstolen men min känsla när jag gick därifrån igår var att jag inte kunde se att PK skulle kunna frias med hänsyn till det som kommit fram under nio rättegångsdagar. Den bevisning som framförts i tingssalen och vittnenas berättelser har varit bra. PK har ljugit sig fram och det har varit uppenbart för alla närvarande.

PK har också "glömt" och "trott" "kört fel" "messat fel" etc i en aldrig sinande takt. Så fort något nytt kommer fram som är besvärande så har PK helt glömt bort händelsen och har ingen som helst förklaring till den. Andra saker kommer han ihåg glasklart. Hans trovärdighet var till slut lika med noll och den bevisning som fanns gick inte att bortförklara.

Jag har ändock varit sjukt nervös hela dan idag och fasat för ett frisläppande. Nu kommer ju inte det att hända på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in