2013-09-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Dum fråga: Hur många PK:s vänner var på rättegången?

Man skulle kanske säga,fd vänner.
Citera
2013-09-19, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, KFM får inte utmäta skadestånd. Däremot kan de göra utmätning på hans bankkonto om han låter pengarna sitta där.
Hur tar man emot pengarna, om inte via konto? KFM kan hugga dem så fort de trillar in, innan någon hinner säga flaska.
Citera
2013-09-19, 23:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur tar man emot pengarna, om inte via konto? KFM kan hugga dem så fort de trillar in, innan någon hinner säga flaska.

Japp, men det förutsätter att de vet när pengarna kommer in och det är uppgifter som de normalt inte kan ta reda på när det gäller skadestånd eller arv eftersom dessa inte är utmätningsbara.

KFM kan inte ha bevakning på ett bankkonto utan de lämnar in en begäran om utmätning vid ett visst enskilt tillfälle. Finns inga pengar på kontot just då begäran kommer in så får de lämna in en ny begäran vid ett nytt tillfälle.
Citera
2013-09-19, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I någon mån gäller detsamma med blodet. Om tingsrätten friar för att kriminalteknikern var onödigt försiktig i sin formulering om blodspårens ålder, skulle jag som försöka få en figur med högre auktoritet som är tydligare. Fan, jag såg ju från fotot i FUP att den vänstra fläcken inte var tjugo år gammal!
Enligt en modernare rättegång är det snudd på omöjligt att få tillstånd att höra ytterligare ett expertvittne för att styrka ett bevistema som prövats i TR. HR kommer sannolikt bara få se Dr*tz på video.

Dr*tz är forensisk generalist och en mycket sympatisk man. Rätta mig om jag har fel H., men en forensisk generalist är väl ungefär som en allmänläkare på en vårdcentral; säkert en duktig yrkesman, men knappast att betrakta som expert.
Citera
2013-09-19, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
På något ställe i något protokoll redogörs det för hur man testade patronerna och hur knallen lät under olika förhållanden. Om det var där eller på annan plats i protokollet säger någon att de ljud som uppfattades som gevärsskott, ca kl 19, kunde vara ljudet av fönster som exploderade av värmen i den brinnande verkstaden. Ljudet av glas som exploderar är mycket likt ljudet av ett gevärsskott.

Enligt folkbokföringen är L*tt*och barnen skrivna på en adress i Kalmar. PK är fortfarande skriven i Getterum.
Krossade fönster hade påskyndat brandförloppet. Ofta har du en rökgasexplosion strax efter en ökad syretillförsel och då hade kåken brunnit snabbt.
Citera
2013-09-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
På något ställe i något protokoll redogörs det för hur man testade patronerna och hur knallen lät under olika förhållanden. Om det var där eller på annan plats i protokollet säger någon att de ljud som uppfattades som gevärsskott, ca kl 19, kunde vara ljudet av fönster som exploderade av värmen i den brinnande verkstaden. Ljudet av glas som exploderar är mycket likt ljudet av ett gevärsskott.

Enligt folkbokföringen är L*tt*och barnen skrivna på en adress i Kalmar. PK är fortfarande skriven i Getterum.

För att vara extra noga skulle man låtit dessa personer bevisa att de kan känna igen ett sk hagelskott,man kunde provskjutit några olika typer av vapen och på samma avstånd som de hörts ifrån,tyvärr är inte garaget intakt så de skulle ej bli samma ljudbild,det finns heller ingen snö som förövrigt dämpar ljudet.
Jag tror dessa vittnen skulle vara ganska osäkra vid en sådan test,
Har inte teknikerna sagt att skott ej kunde höras om det skjutits inne i garaget,på en kilometers avstånd?
Citera
2013-09-19, 23:46
Medlem
Citat:
Krossade fönster hade påskyndat brandförloppet. Ofta har du en rökgasexplosion strax efter en ökad syretillförsel och då hade kåken brunnit snabbt.

Det fans en del i detta garage som vid värmebelastning kan orsaka höga smällar, som skulle kunna uppfattas son gevärsskott,tex tillslutna flaskor,dunkar,behållare av olika slag med brännbar vätska i.
Det är nog inte en omöjlig orsak.
Citera
2013-09-19, 23:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt en modernare rättegång är det snudd på omöjligt att få tillstånd att höra ytterligare ett expertvittne för att styrka ett bevistema som prövats i TR. HR kommer sannolikt bara få se Dr*tz på video.
Det är mycket möjligt att du har alldeles rätt om praxis, men detta följer, vad jag kan se, inte direkt av ändringarna i RB. Vad som däremot är fullt klart är att man kan kalla samma expert igen, om man i hovrätten vill ställa kompletterande frågor.

Citat:
Dr*tz är forensisk generalist och en mycket sympatisk man. Rätta mig om jag har fel H., men en forensisk generalist är väl ungefär som en allmänläkare på en vårdcentral; säkert en duktig yrkesman, men knappast att betrakta som expert.
I princip har du rätt. Forensiska generalister bedriver inte forskning eller metodutveckling själva, och de ska fixa allt det forensiska arbete som ingen annan gör. När det gäller sådan kunskap som inte är föremål för forskning eller metodutveckling, kan dock en erfaren och kompetent forensisk generalist vara det bästa som finns till hands.
Citera
2013-09-20, 04:30
Medlem
Citat:
Istället för RPU släpps han, tror jag. (Å andra sidan har jag oftast fel. )

RPu - vad skall han där att göra?. Psykiskt sjuk? Knappast. Kostar bara pengar för skattebetalarna där vi nu måste börja skramla till advokaträkningen som var på över 700 tusen....(Om jag hörde rätt) .
Citera
2013-09-20, 04:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det vore illa om han släpps imorgon, framförallt för Aftonbladet som har publicerat hans bild och pekat ut han som mördare.

Flera omständigheterna talar för att han är inblandad i både dubbelmorden.
Expressen har också dristat sig till att ha bild på vederbörande.
Det kan bli mycket kosing som PK tilldöms...från olika håll ifall det nu mot all förmodan
avkunnas en frikännande dom endera dagen.

Så här skrev nämnda tidning förresten efter sista rättegångsdagen:

Citat:
Den misstänkte dubbelmördaren Pierre Karlsson, 55, lämnade rättssalen i Kalmar gråtande.

Dessförinnan hade han hållit ett längre och känslosamt tal där han garanterade att han inte eldat upp sina vänner på Öland.

- Jag har inte gjort det, garanterat inte gjort det, sa han.
Citat:
Tidigast under fredagen kommer besked om Pierre Karlsson ska anses skyldig och därmed kvarstanna i häktet, i annat fall försätts han genast på fri fot.

http://www.expressen.se/kvp/misstankte-mordaren-foll-i-grat-i-tingsratten/
Citera
2013-09-20, 06:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Det fans en del i detta garage som vid värmebelastning kan orsaka höga smällar, som skulle kunna uppfattas son gevärsskott,tex tillslutna flaskor,dunkar,behållare av olika slag med brännbar vätska i.
Det är nog inte en omöjlig orsak.
Absolut, det var just krossade fönster jag vände mig emot.
Citera
2013-09-20, 07:35
Medlem
Lawrence1131s avatar
Man funderar på PK.s beteende i rätten. Hans snyftande ! Framförallt tycker jag det konstigt att hustrun inte finns med vid rättegång för att ge stöd och visa att familjen tror på honom och att han är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in