2013-09-19, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Hans tidigare vänner menar du, han har nog inga vänner kvar längre.
Lyssnade på snyftandet, fy sjutton så ynkligt han tycker så synd om sig själv!!!
Dessutom låter det fejk.
Hade han varit oskyldig hade han varit förbannad, stått rakryggad och stolt, pratat med stadig röst.
Tack för svaret!
Tänkte på mammans citat om när han ser sina vänner...
Hade någon anklagat mig för dubbelmord kan jag inte utesluta att jag gråtit.
Citera
2013-09-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tack för svaret!
Tänkte på mammans citat om när han ser sina vänner...
Hade någon anklagat mig för dubbelmord kan jag inte utesluta att jag gråtit.
Detta evinnerliga bölande är nog mycket ett spel för gallerierna. Förra gången han satt häktad och åtalad påtalades det ju att han inte visade några känslor alls i stort sett. Det har han ju tagit igen in absurdum denna gång. Tycker det snörvlas och snyftas på var och varannan sida i FUP:en. Även om han inte verkar fälla en tår över någon annan än sig själv. Sen kommer det säkert en och annan riktig tår nu när han nog insett att hur det än går så har han förlorat allt. Åker han in lär han få sitta till långt inpå ålderns höst. Kommer han ut har han inget att återvända till. Var ska han bo till exempel? Lotta har ju flyttat hem till sin syster, till en stuga på deras gård som nu görs iordning för henne. Tvivlar på att han är välkommen där, men man vet ju aldrig. Annars får han väl flytta in hos dottern i Kalmar. Yngsta sonen har flyttat från länet och äldsta sonen bor vad jag vet med sin flickvän. Han kan kanske bo i den berömda jobbarbilen?
Citera
2013-09-19, 21:54
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Detta evinnerliga bölande är nog mycket ett spel för gallerierna. Förra gången han satt häktad och åtalad påtalades det ju att han inte visade några känslor alls i stort sett. Det har han ju tagit igen in absurdum denna gång. Tycker det snörvlas och snyftas på var och varannan sida i FUP:en. Även om han inte verkar fälla en tår över någon annan än sig själv. Sen kommer det säkert en och annan riktig tår nu när han nog insett att hur det än går så har han förlorat allt. Åker han in lär han få sitta till långt inpå ålderns höst. Kommer han ut har han inget att återvända till. Var ska han bo till exempel? Lotta har ju flyttat hem till sin syster, till en stuga på deras gård som nu görs iordning för henne. Tvivlar på att han är välkommen där, men man vet ju aldrig. Annars får han väl flytta in hos dottern i Kalmar. Yngsta sonen har flyttat från länet och äldsta sonen bor vad jag vet med sin flickvän. Han kan kanske bo i den berömda jobbarbilen?

Man talar om win win situation, detta är en loose looser situation hur utgången än blir.
Citera
2013-09-19, 21:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, nej! Åklagaren kan överklaga, och ett sånt här mål har automatiskt prövningstillstånd i hovrätt, oavsett vem som överklagar. (Se RB 49 kap, §13, 1 st.)
Sorry! Jag förhastade mig visst. Hade för mig att det angavs som skäl till att åtalet 2007 inte gick vidare till HR. Förstår inte riktigt varför det den domen inte överklagades, även om den tekniska bevisningen var svagare då. Motivet var ju så otroligt starkt. Hade motivet varit lika tydligt i det här fallet så tror jag att en fällande dom varit given, tillsammans med de tekniska bevis som nu finns.
Vi får hoppas att det räcker ändå.
Motiv är, för att citera Leif GW, njutningsmedel för överklassen. Bättre teknisk bevisning slår bättre motiv alla dar i veckan.
Citera
2013-09-19, 22:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men tror du inte att åklagaren redan före åtal insåg den här svagheten och letade efter någon som kunde belägga alibit?
Jag tycker inte att det verkar som om åklagaren har tyckt att det var nödvändigt. Man har t ex, vad jag begriper, inte hört ME:s morsa.

Citat:
Och även letade efter en högre auktoritet på blod? Finns det någon högre än Drotz?
Jag tror inte heller att detta ansågs nödvändigt. Drotz säger ju rätt saker, möjligen bara i försiktigaste laget.
Citera
2013-09-19, 22:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker inte att det verkar som om åklagaren har tyckt att det var nödvändigt. Man har t ex, vad jag begriper, inte hört ME:s morsa.

Jag tror inte heller att detta ansågs nödvändigt. Drotz säger ju rätt saker, möjligen bara i försiktigaste laget.
Vi får se. Min spådom gäller inte skuld eller HR:s dom. Endast TR:s dom, som jag tror blir friande.
Citera
2013-09-19, 22:06
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Kommer han ut har han inget att återvända till. Var ska han bo till exempel?
Han får i varje fall ett startkapital i form av ett skadestånd.
För övrigt; är det någon som vet namnet på några ölänningar som förvarar stora kontanta belopp i sitt hem?
Citera
2013-09-19, 22:22
Medlem
Grandiosos avatar
Det som möjligen skulle kunna skapa visst tvivel om den åtalades skuld hos de som
har att döma i målet är den här följande punkten som advokaten tog upp i sin slutplädering:

– Tre personer oberoende av varandra har hört hagelskott vid en tidpunkt då det inte ska höras hagelskott. Polisen har inte kunnat förklara det och åklagaren bara viftar bort det. Men när vi nu vet att det har avlossats skott så är det självklart att det hör i hop och att de avlossats vid en tidpunkt där min klient inte kunnat gjort det, det ger honom alibi, sa Claes Möllersten.

Där kan det bli läge för somliga funderingar som kan fördärva det hela, befarar jag.
I övrigt tycker jag inte att försvaret har särdeles mycket att komma med.
Det övertygar inte direkt. Den åtalade kan inte lämna några godtagbara förklaringar
till sånt som är besvärande för honom.
Och dagens skörd av tårar lär inte heller gör något vidare intryck.

Det vi verkligen skådar här i rätten är en person med utpräglad narcissism och sannolikt
är han belastad med en grav psykopati också, och denne person tycker inte synd om
några anhöriga till mordoffren eller saknar de "tragiskt förlorade vännerna".
Nej, det handlar givetvis om att denne svårt personlighetsstörda människa är skakad
vid insikten om att han tabbade sig så fruktansvärt illa vid det här mordtillfället, att
några sketna blodfläckar försummades att avlägsnas och därigenom har ställt honom
inför den prekära situation där han är idag.
Han som är så jävla duktig annars och kan ta hand om det mesta, sopa igen spår efter sig
föredömligt effektivt och elegant, och fixa fram stålar när det verkligen står och väger
med hela tillvaron tillsammans med gränslöst älskade L*tta, kan bara inte smälta
den här förbannade fadäsen med kvarlämnat blodspår på gevärskolven som nu ser
ut, till hans förskräckelse och frustration, bli den helt avgörande pusselbiten för att
få honom FÄLLD, nånting han sannerligen inte hade räknat med för några månader sedan.

Han har gjort bort sig. För en gångs skull och det sliter på psyket som fan alltså.
Han var ju ofelbar. Stor och stark och självsäker och med en värld och människor
därutanför som aldrig i livet var i stånd att sänka honom på något sätt.
En man som reder sig i alla lägen, även när det behöver handlas lite grymt och blodigt.
Sånt har han ju klarat förr och det borde ha kunnat gå vägen nu också.
Om inte, alltså, det hade varit för den där förbannade bössan som han glömde att titta
till lite extra. Efteråt. Försent nu att tänka på förvisso.
Men så fördömt svårt att släppa ur tankarna.

Och där sitter han nu och förbannar sin slarvighet och tycker synd om sig själv
med ett allt svagare hopp om en frikännande dom på fredagen.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-19 kl. 22:36.
Citera
2013-09-19, 22:36
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Han får i varje fall ett startkapital i form av ett skadestånd.
För övrigt; är det någon som vet namnet på några ölänningar som förvarar stora kontanta belopp i sitt hem?

Det skadeståndet lär ju isåfall gå åt ganska snabbt, han har ju skulder hos kronofogden.
Hur fungerar det, tar kronofogden automatiskt skulden från skadeståndet.
Citera
2013-09-19, 22:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Det skadeståndet lär ju isåfall gå åt ganska snabbt, han har ju skulder hos kronofogden.
Hur fungerar det, tar kronofogden automatiskt skulden från skadeståndet.

Nej, KFM får inte utmäta skadestånd. Däremot kan de göra utmätning på hans bankkonto om han låter pengarna sitta där.
Citera
2013-09-19, 23:00
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, KFM får inte utmäta skadestånd. Däremot kan de göra utmätning på hans bankkonto om han låter pengarna sitta där.
Det är därför som som sådana medel tas ut omgående.
Citera
2013-09-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
– Tre personer oberoende av varandra har hört hagelskott vid en tidpunkt då det inte ska höras hagelskott. Polisen har inte kunnat förklara det och åklagaren bara viftar bort det. Men när vi nu vet att det har avlossats skott så är det självklart att det hör i hop och att de avlossats vid en tidpunkt där min klient inte kunnat gjort det, det ger honom alibi, sa Claes Möllersten.

På något ställe i något protokoll redogörs det för hur man testade patronerna och hur knallen lät under olika förhållanden. Om det var där eller på annan plats i protokollet säger någon att de ljud som uppfattades som gevärsskott, ca kl 19, kunde vara ljudet av fönster som exploderade av värmen i den brinnande verkstaden. Ljudet av glas som exploderar är mycket likt ljudet av ett gevärsskott.

Enligt folkbokföringen är L*tt*och barnen skrivna på en adress i Kalmar. PK är fortfarande skriven i Getterum.
Senast redigerad av Atte.T 2013-09-19 kl. 23:06. Anledning: sf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in