2013-09-19, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Givetvis menade jag de nya inköpen. En fullastad TGB11, dvs. den minsta sorten torde dra minst 3L milen, blandad körning enbart 4 man med personlig stridsutrustning och enkel extra last av normalt slag. Lasta lite mer så är man definitivt uppe i 3.5L milen.

Det som kostar är just "den blandade körningen". Jag har mer erfarenhet än många av att marschera med dessa och liknande fordon på längre sträckor, och på lätt rull på landsväg kanske man kan köra på två liter/mil. Så fort man kör kolonn (sambandskörning) växer förbrukningen och den blir helt makaber i terräng, räknat på mil, givetvis.

Tgb11/13/20 stora värde är helt på området "Hur f-n kom de hit och hur i h-e har de fått med sig allt sin byling genom skogarna". Sedan skulle ju de sårade köras till förbandsplatsen också och ammunitionen köras fram - men det var en annan tid.

Det blir säkert bra med Mercabussen till hemvärnet, nu när vi inte har sjöar (läs, mobförråd) att ösa "gratis" fordon ur.
Citera
2013-09-19, 12:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som kostar är just "den blandade körningen". Jag har mer erfarenhet än många av att marschera med dessa och liknande fordon på längre sträckor, och på lätt rull på landsväg kanske man kan köra på två liter/mil. Så fort man kör kolonn (sambandskörning) växer förbrukningen och den blir helt makaber i terräng, räknat på mil, givetvis.

Tgb11/13/20 stora värde är helt på området "Hur f-n kom de hit och hur i h-e har de fått med sig allt sin byling genom skogarna". Sedan skulle ju de sårade köras till förbandsplatsen också och ammunitionen köras fram - men det var en annan tid.

Det blir säkert bra med Mercabussen till hemvärnet, nu när vi inte har sjöar (läs, mobförråd) att ösa "gratis" fordon ur.
Hade inte idioterna avskaffat pliktlagen och mobiliseringssystemet så hade ett hav existerat att ösa fordon ala paketbussar, lastbilar, suvar och allt vad som önskas ur.
Att köpa in detsamma i fredstid till frivillig förband som åtminstone i teori. De facto ska slåss och kanske dö är direkt stötande.
Citera
2013-09-19, 12:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
JA! Du har fullständigt och komplett rätt!
Det som idag kallas för FM är rakt igenom ett stort djävla skämt. Ingenting fungerar och 40 miljarder om året levererar runt 500 soldater utomlands som bäst.
Som jag skrev tidigare, Under min sista utbildning så gavs det tid att kontemplera. Vi fick tyvärr för mycket information av forskare, doktorander och höga militärer där på Valhallavägen 117 så jag kom till en skrämmande insikt.
Hela skiten kommer nu att förfalla till noll och intet och jag kan inte verka i en organisation som jag inte tror på.
Tyvärr så har förfallet blivit runt 100 gånger värre än vad jag befarade. All militär infrastruktur är riven till noll och intet. Det är omöjligt att bygga upp den igen för det skulle kosta enorma summor. Min slutsats är att det kan bara vara en dold agenda att bryta folkviljan, bryta ner självkänslan, få oss att känna oss odugliga så politikerna kan transferera över pengarna till privata kapitalister inom alla områden.
INTE en djävla Pansarbrigad till landets skydd längre.
Hur man än vrider och vänder på det så är ett lands status, självrespekt och kvitto på hur mycket man anser att det är värt att skydda representerat av antalet Pansarbrigader. (nåja, ni förstår vad jag menar)
Vi har ingen och det är tyvärr det sorgliga kvittot på hur vår nationalkänsla mår idag. Vi vräker ut 100-tals med miljarder på annat skit som bara är en belastning för 50-100 år framåt i samhället.
Vi har dock INTE råd men en djävla Pansarbrigad till rikets skydd.

Katastrof även här för minst 50 år framåt. Snart är alla dugliga och duktiga officerare som kan Brigadsystemet och har "krigat" med Brigader som smäller samman på Revingehed eller på Fingalsåsens västra del i Boden ett minne blott.
Vad vi har kvar är officerare som tror att grupp/ pluton "ad hoc" i Afghanistan är ett förband och kan max leda det. Bataljon. det har de kanske läst om. Brigad, det finns inte ens i deras världsbild.

Katastrof!

"Förvånad"
Problemet är att de krigsplacerade förbanden med fd vpl går inte att öva då lagstöd saknas i fredstid, således måste man fylla leden med kontrakterade soldater och det tar tid.
När det väl är gjort då är det tveksamt om svenska försvaret klarar av att organisera och öva med brigader antalet erfarna officerare försvinner snabbt och kvaliteten på det som produceras är låg enligt uppgift.
Citera
2013-09-19, 13:07
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Säg att där har gått beredskapslarm
En HV-grupp är på väg ut till en radarstation för att bevaka denne. Det de inte vet om är att Fi redan har tagit sig fram till radarstationen och inväntar nu HV för att likvidera dem och sno till sig deras vapen, radio och uniformer för att infiltrera resten av Bataljonen (fniss)
HV kommer med sina tre Pb8 och svänger av från den större landsvägen till den lilla skogsvägen. Kartläsaren i bil ett kliver av och lossar bommen som spärrar av den smått övervuxna vägen upp mot radarantennen.
De tre fordonen rullar vidare upp mot stationen.
Fi ligger uppe vid krönet och öppnar eld när samtliga bilar finns i synfältet från KSP skyttarna som ligger bakom träden.
Panik utbryter, ursittning görs. Men många har redan blivit skadade. Gruppbefälet beordrar regelrätt reträtt och man lastar på i en jävla fart.
Nu ska alltså dessa fordon backas på den lilla vägen, vända och ha sig. Med vars ett släp där bak....
Bara jag som ser problemet här?

Situationen hade sett likadan ut ända fram till backningen även med TGB-bilarna. Men backningen hade gått betydlige enklare.

Nu tror jag att Hv inte räknar med att ett skyddsobjekt är helt fritt från fiender bara för att ingen sett dom. Antagligen kommer man göra avsittningen en bra bit innan för att ta och säkra objektet. Sen kan man ju inte garantera att man gör avsittningen i tid. Fienden kanske redan sitter med grg utanför mobförråden eller har sprängt skiten.
Citera
2013-09-19, 20:08
Medlem
tigerrakets avatar
Men ni förstår vart jag vill komma. Att plocka med sig ett släp, som man kanske blir tvungen att ta med sig då man inte annars har lastutrymme. Gör det mycket svårare att köra i skydd eller vända ifall Fi är framryckande längs med vägen
Citera
2013-09-19, 20:37
Medlem
Citat:
Men ni förstår vart jag vill komma. Att plocka med sig ett släp, som man kanske blir tvungen att ta med sig då man inte annars har lastutrymme. Gör det mycket svårare att köra i skydd eller vända ifall Fi är framryckande längs med vägen

Fast man släpar inte runt på trosspackning om man förväntar sig att stöta på en fiende! Så nej, din tanke vart du nu ville komma vara aningens galen.

Oavsett så skulle jag inte vilja köra upp till ett objekt, om det nu var skarpt larm. Då gör man avsittning vid FAP en bra bit ifrån och tar sig till objektet till fots med hund.

Den chef som dundrar upp till ett objekt i Pb8 med släpp kopplade borde få krigsrätt. Om man inte redan säkrat objektet så klart.
Citera
2013-09-19, 21:33
Medlem
tigerrakets avatar
Vad jag menar i sista inlägget är att OM nu man transporterar soldaterna från Punkt A till Punkt B och mitt emellan ligger ett Fi, kompani längs med vägen. Eller att där kommer luftföretag över som man måste skydda sig mot, så är det svårare att göra detta med släpvagn

Eller vad nu?
Kommer man inte använda släpet i krig?
Kommer man transportera Soldaterna först och sedan hämta packningen?
Kommer ni ha all info om var Fienden är och på så vis inte bli överraskade av överfall?
Kommer flygföretag inte förekomma?
Har jag gjort mig tydlig nu. Nu pratar vi alltså bara regelrätt förflyttning där man blir överraskad av Fi, Flyg, Älg, Olof Palme, Tomten, Påskharen eller liknande figurer längs med denna väg!

SLUT, FRÅGOR?
Citera
2013-09-19, 22:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Vad jag menar i sista inlägget är att OM nu man transporterar soldaterna från Punkt A till Punkt B och mitt emellan ligger ett Fi, kompani längs med vägen. Eller att där kommer luftföretag över som man måste skydda sig mot, så är det svårare att göra detta med släpvagn

Eller vad nu?
Kommer man inte använda släpet i krig?
Kommer man transportera Soldaterna först och sedan hämta packningen?
Kommer ni ha all info om var Fienden är och på så vis inte bli överraskade av överfall?
Kommer flygföretag inte förekomma?
Har jag gjort mig tydlig nu. Nu pratar vi alltså bara regelrätt förflyttning där man blir överraskad av Fi, Flyg, Älg, Olof Palme, Tomten, Påskharen eller liknande figurer längs med denna väg!

SLUT, FRÅGOR?

Tidigare pratade du om att köra med tre släpförsedda Pb8 rätt in i ett skyddsobjekt utan att veta om det var säkert.

Men jaja. Saken är ju den att massor av miltära fordon har släp. Det är inget konstigt med det, att det är svårare att vända/backa får man leva med. Förväntar man sig strid/hamnar i strid så är man utanför bilen på tre röda ändå. Backar och trixar gör man inte i det läget, släp eller inte.
Citera
2013-09-19, 22:32
Medlem
tigerrakets avatar
Ofc, men det är enligt mig fel att man "tvingar" på folket släpvagnen.
Åk utan Släpvagn och lämna halva trossen.

Ska bli kul att se hur Sambands och Stabs fordonen kommer se ut
Citera
2013-09-19, 22:46
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ofc, men det är enligt mig fel att man "tvingar" på folket släpvagnen.
Åk utan Släpvagn och lämna halva trossen.

Ska bli kul att se hur Sambands och Stabs fordonen kommer se ut

Pb8 är fredstida och till att i början på ofreden ta sig till sitt objekt. Fordonet är inte avsett att användas i en miljö där man riskerar stöta ihop med en kvalificerad fiende. Hv är inte, och har aldrig varit, avsett att möta en kvalificerad fiende.
Citera
2013-09-19, 22:48
Medlem
REALINs avatar
Kom ihåg att många andra förband i Försvarsmakten använder släpvagn så inget unikt för Hv.
Citera
2013-09-19, 23:14
Medlem
tigerrakets avatar
Förvisso, men det gör inte att släpvagnen är bättre för det.

Hv är inte gjort för att möta kvalificerad fiende. Korrekt
Men det betyder ju inte att Fienden ligger och tänker:
- Ahh, HV. Vi skjuter inte på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in