2013-09-19, 21:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det tros p.g.a gruppdynamik och sociala normeringar och mysfaktorn.
Ja, det förekommer. Men om det bara vore en tradition, skulle du skriva här då?
Citera
2013-09-19, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Bogomil Får du någon sorts pervers kick utav att försöka motbevisa gud eller?

Det är osannolikt att trådeämnet blir bättre belyst genom införandet av pop-psykologiska motivations-analyser.

Citat:
Är det allt du gör om dagarna?

Eller om betraktninger av mitt privatliv.

Citat:
Skärselden är det bara att glömma, du åker direkt in i helvetet där du får brinna i evigheten.

Knappast sannolikt. Tills dess du kommer med belägg är det bara ett tomt hot.
Citera
2013-09-19, 22:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bogomil Får du någon sorts pervers kick utav att försöka motbevisa gud eller? Är det allt du gör om dagarna? Skärselden är det bara att glömma, du åker direkt in i helvetet där du får brinna i evigheten.

Ja, alla vet ju att gud bara vill umgås med softa easy going personer som du själv i en evighet.
Citera
2013-09-19, 22:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har Gud gjort dig något ont?

Ponerad: GT-'guden' är ju sociopat och såna skall man akta sig för även om dom inte har gjort en ont direkt.
Citera
2013-09-19, 22:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja, det förekommer. Men om det bara vore en tradition, skulle du skriva här då?
Kan du omformulera frågan?
Citera
2013-09-19, 22:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Kan du omformulera frågan?
Om tro på en högre makt bara var en tradition och ett självbedrägeri, skulle du då tycka att denna tro var så intressant att diskutera?
Citera
2013-09-19, 22:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Skärselden är det bara att glömma, du åker direkt in i helvetet där du får brinna i evigheten.
Jag tror att Bogomil ÄR skärselden.
Citera
2013-09-19, 22:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har Gud gjort dig något ont?

Vi ponerar väl att han finns? Och att Bibeln berättar om hans erövringar?
I övrigt, så inte vad jag vet. Hade jag varit ateist om jag visste om att han hade det?
Citera
2013-09-19, 22:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om tro på en högre makt bara var en tradition och ett självbedrägeri, skulle du då tycka att denna tro var så intressant att diskutera?

Det är mitt utgångsläge och ja, jag finner det intressant att människor kan vara så övertygade om att det är sanning men ha så usla motivationer för att tro det.
Citera
2013-09-19, 23:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nu är traditioner inte per se, förknippade med självbedrägeri, tycker du lägger till en premiss som jag inte kan diskutera ifrån riktigt.

Men enbart traditionen, där den visar sig vilja kontrollera istället för att gynna nänniskokärlek, framdanar så mycket degenerativ naivitet att ja, det är högintressant. Religion utlevs efterföljs ju dessutom så olika i olika kulturer, så man behöver nog precisera - vi vet iaf hur Hitlers anhang upptog bibel.

Sedan vet man också att stark jesustro, (my own lover : jag äger honom) cirklar alltid mot självförhävanden, iaf är det trenden. Se bridezilla-fenomenet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-19 kl. 23:05.
Citera
2013-09-19, 23:03
Medlem
Citat:
Bogomil Får du någon sorts pervers kick utav att försöka motbevisa gud eller? Är det allt du gör om dagarna? Skärselden är det bara att glömma, du åker direkt in i helvetet där du får brinna i evigheten.

Du gav precis en uppvisning i en kristendom som du inte ens själv vill tillhöra.

Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-09-19 kl. 23:06.
Citera
2013-09-19, 23:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Självbedrägerier har ofta stora.... negativa ..... sociala konsekvenser. Och dom försvinnar inte bara genom att man ignorerar dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in