2013-09-19, 15:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud har rätt att göra vad han vill med sin skapelse, tur är att han är rättvis och barmhärtig.

Endast enligt dig och för din del.

Citat:
Nej jag är bara förundrad över hur du, Eberhard och andra råkar komma in och ha åsikter så fort ett Jehovas vittne skriver något på Flashback. Och då handlar det inte om att förmedla sin egen tro, utan att dissa Jehovas vittnen. Det är lätt att dissa andra utan att ha en egen stark tro, ni känner er starka för att ni tror er ha ett övertag mot Jehovas vittnens tro. Men vad skulle hända om man granskar er tro? Ni skulle falla som korthus. Er hela existens hänger på Jehovas vittnen, hur roligt känns det? Jag skulle vara bestört över att mitt liv hänger på andras misstag och leverne.

Du överspelar din .... och dina gelikers .... betydelse.

Citat:
Ändå försöker du köra ner din övertygelse så långt ner som det bara går, och så fort ett Jehovas vittne yttrar sig. Var finns ni annars? Helt plötsligt dyker ni före detta Jv upp som gubben i lådan och har en massa åsikter som svämmar över tråden.

Ett typisk teist-slingra argument brukar annars att vara att religions-kritiker saknar kompetens. Nu är det plötsligt tvärtom.

Citat:
Alla trådar om Jehovas vittnen får en boom tack vare er.

Är din paranoia ämnesrelevant?
Citera
2013-09-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag vet inte. Det enda jag vet är att Jesus sa att den av oss människor som själv är syndfri är fri att döma synden hos någon annan. Och själv umgicks han med både prostituerade, rövare och andra utstötta.

Ja dom som var ödmjuka och ångerfulla, men dom som var stolta som fariséerna förkastade han.

Detta sade Jesus om syndare:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare."(Mateus 18:15-17 Bibel2000)

Judarna umgicks inte med tullindrivare och hedningar. Den broder som syndade och inte lyssnade eller ångrade sig, skulle man se på som tullindrivare och hedningar, alltså att man skulle inte umgås med dom personligen.
Citera
2013-09-19, 16:06
Medlem
Norrbottenss avatar
Vad är det egentligen Jehovas vittnar om?
Det är ju inte som att de sett något... Bibelkunskap saknar de också uppenbarligen då de går tvärs emot de lärda som studerat bibeln och dess historia.

De vittnar egentligen bara om hur lätt människan vilseleds... Kanske är det därför de också är så impopulära.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-09-19 kl. 16:08.
Citera
2013-09-19, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja dom som var ödmjuka och ångerfulla,

1/ Och du anser att du själv tillhör denna grupp?

2/ Att det legitimerar ditt irrationella resonerande?
Citera
2013-09-19, 16:35
Medlem
Citat:
Citat:
Jasså du ätar inte blod?
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Om jag inte minns fel är han/hon vegetarian.

Kan vegetarianer använda djurblod i medicinsk syfte?
Citera
2013-09-19, 17:22
Medlem
Citat:
Nej jag är bara förundrad över hur du, Eberhard och andra råkar komma in och ha åsikter så fort ett Jehovas vittne skriver något på Flashback. Och då handlar det inte om att förmedla sin egen tro, utan att dissa Jehovas vittnen. Det är lätt att dissa andra utan att ha en egen stark tro, ni känner er starka för att ni tror er ha ett övertag mot Jehovas vittnens tro. Men vad skulle hända om man granskar er tro? Ni skulle falla som korthus. Er hela existens hänger på Jehovas vittnen, hur roligt känns det? Jag skulle vara bestört över att mitt liv hänger på andras misstag och leverne.

Ändå försöker du köra ner din övertygelse så långt ner som det bara går, och så fort ett Jehovas vittne yttrar sig. Var finns ni annars? Helt plötsligt dyker ni före detta Jv upp som gubben i lådan och har en massa åsikter som svämmar över tråden.

Alla trådar om Jehovas vittnen får en boom tack vare er.

Jag förstår att det stör dig.
Om nån kommer in här med oinitierat skräp om JV berör det inte dig så mycket, men om nån uttalar sig utifrån kunskap och erfarenhet blir du uppenbarligen ytterst störd.
Tänkt på varför?

Har du nån gång undrat varför människor med dåliga erfarenheter berättar om det?
Varför berättar kvinnor som har blivit misshandlade hemma?
Den som har blivit utsatt för övergrepp som barn?
Människor som har erfarenhet av kriminell verksamhet, politiska ytterlighetsgrupper, rasism, pennalism?
För alla dem sätter de negativa erfarenheterna spår, man känner att om man kan bidra till att en enda människa kan slippa liknande erfarenheter så är det värt att engagera sig.
Citera
2013-09-19, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lustigt, det där att jw är bäst både historie- OCH bibelforskning....

Inte bara där.
Det är samma sak inom vetenskap, all annan relevant forskning, medicin osv.
Kriteriet är mycket enkelt.
Om det bekräftar JV:s uppfattning är det sant, motbevisar det är det falskt.
Citera
2013-09-19, 17:50
Medlem
Citat:
Visst kan det finnas risk för den mänskliga ofullkomligheten, men menar du att man ska strunta i 1Kor 5:1-13 ?

Ska man riva ut den sidan från bibeln menar du?

Ang uteslutningar:
http://helahalsingland.se/halsingland/1.6291665--foraldrar-forskjuter-sina-barn-
Citera
2013-09-19, 18:01
Medlem
Citat:
Visst kan det finnas risk för den mänskliga ofullkomligheten, men menar du att man ska strunta i 1Kor 5:1-13 ?

Ska man riva ut den sidan från bibeln menar du?

I princip har JV ju rivit ut en annan sida, 2 Kor 2:5-8.
Där blir samme man som uteslöts i Kor 5 återupptagen, efter bara några månader, och det står inget om att han hade gått på möten under lång tid.

Dessutom säger Paulus såhär: "Nu är det likväl nog med den näpst, som han har fått mottaga från de flesta bland eder"
Vänta nu, de flesta bland eder, och ändå tillrättavisar inte Paulus de i församlingen som inte har visat honom denna näpst.
Inte särskilt likt dagens JV-församlingar!
Citera
2013-09-19, 18:27
Medlem
[quote=ttsp|45316094]Jag anklagar inte Gud för det, han har rätten att ge liv och ta liv. Spädbarnen kanske blir uppväckta i en framtid, till ett samhälle som inte offrar barn, då har inte dessa spädbarn upplevt ondska.

Fråga Eberhard om han anklagar Gud för att ha utrotat ett helt folk med spädbarn.

Kommer du att fråga honom? Det tror jag knappast, du och Eberhard har samma agenda, ni är bara ute efter att smutskasta och motsäga Jehovas vittnen. Er egna tro och övertygelser vill ni gömma undan, för ni har inget att komma med.[/QUOTE

-------
ttsp,

Du är förblindad att din aversion. Jag har inte alls samma agenda som folk som förkastar eller ifrågasätter bibel och kristendom. Jag anklagar inte Gud för det han gjorde enligt GT. Och jag är inte alls bara ute efter att smutskasta och motsäga Jehovas vittnen. Inte sällan har jag försvarat Jv mot orättvisa angrepp, vilket du nu inte vill låtsas om. Jag är bland annat en av de få, för att inte säga den ende, som motsagt de ofta gjorda påståendena om Jv och frimureri. Och det har jag gjort effektivare än något vittne som yttrat sig om saken.

Men Jv har händerna i syltburken när det gäller årtalsförkunnelse och de hädar när de påstår att de blev utvalda av Gud 1919. Sådant får inte stå oemotsagt. Och jag hade en nära släkting som dog eftersom en hjärntumör inte kunde opereras utan blod. Jag vet att Jvs position här är ohållbar och förkastlig. Så fort du och andra får problem här så gallskriker ni. Ni klarar er inte och vill inte erkänna det. Att ändra er är otänkbart så länge ledningen driver en lära, men så fort en ändrig sker blir den nya hållningen attraktiv och beundrad. (Samma uppfattningar klassas som demoniska så länge de inte lärs av ledningen.)

Jag gömmer inte alls undan mina uppfattningar, men jag vill respektera trådarna för vad de är avsedda för. Ni Jv är arroganta eftersom ni menar att inga misstag som Jv gjort eller gör spelar någon roll, medan ni förkastar alla andra pga felaktigheter. Sådana kallas falska läror när det gäller andra, men hos er själva är det bara ofullständig förståelse det handlat om. Tala om dubbla måttstockar.

Eberhard
Citera
2013-09-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag anklagar inte Gud för det han gjorde enligt GT.

Ok bra, kanske Kalten och du borde borde ta ett snack? Ni är ju båda trosfränder i att motsäga Jehovas vittnen?

Har du något svar på denna fråga:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är viktigt att förstå vad det var för blod som skulle användas vid offer. Det var blod från djur som DÖDATS så att det kunde representera det tagna livet...

Summan av detta är att blodförbudet i Bibeln handlar om blod där djuret fått släppa livet till pga människan. Då skulle blodet hällas ut och täckas över. Detta gällde inte sårblod eller menstruationsblod hos människor, eftersom sådant inte innehöll själen.
Citat:
Så du menar att det Massajerna gör är ok enligt bibeln?

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-_bSZMh6U

Massajerna dödar inte djuret, utan tappar ut blod, detta blod menar du är ok att dricka eller äta?
Citera
2013-09-19, 18:46
Medlem
[quote=ttsp|45316745]

---------

ttsp,

Vad är detta för struntprat? Jag kommer inte alls in så fort något Jv yttrar sig på Flashback. Det är rätt att jag har en stark tro och jag vet att jag har ett övertag mot Jvs tro - inte helt och hållet, för jvs tro överenstämmer delvis med vad andra bekännare lär. Inte skulle min tro rasa som ett korthus i diskussioner med Jv. När jag träffar Jv är det alltid Jv som drar sig undan när de inte kommer någon vart. De har inte en enda gång kunnat gendriva mina trosuppfattningar. Det är ett rent önsketänkande från din sida att hela min "existens hänger på Jv". Ja, det är mer än så. Det är ett uttryck för den hybris som kännetecknar alla Jv, den om den våldsamt överdrivna egna betydelsen. Och det är du som hela tiden skriver här, ägnar största delen av din tid till att skriva här i stället för att lyda "slavens" råd om att gå "i tjänsten" från dörr till dörr. Hade du förstått vilken björntjänst du gör din rörelse med att skriva här skulle du ha lytt ledningens råd i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in