2013-09-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Text

ZZzzZZZzzZZZZzzzZZZ.
Citera
2013-09-18, 19:33
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
ZZzzZZZzzZZZZzzzZZZ.
.... zzzzzzzz yes yes.. dövöronen på och på med clownnäsa, en fundamentalist har ju alltid rätt ... lite rätt ord.. så är illusionen där direkt)
Citera
2013-09-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Men är det inte enligt dig din polare Jehova som har skapat dessa förstockade människorna? Vad hävdar du händer med dessa människor när de dött?

Gud skapade Adam och Eva och gav dom ett fullkomligt liv. Sedan kom ondskan genom satan och orsakade som följd att människan inte längre är fullkomlig, att död och lidande existerar osv. Gud skapade alltså inte "förstockning".. Vad som händer när människan dör? Inget, kroppen sover förevigt.
(och fast det står i bibeln att man inte kan kommunisera med döda, så säger "kristna" människor att dom "kan ha kontakt med andevärlden") ...Meningslöst att svara när man får påhopp och hån som svar..
Citera
2013-09-18, 19:39
Medlem
Citat:
Men är det inte enligt dig din polare Jehova som har skapat dessa förstockade människorna?

Nej, människor har ett fritt val, fri vilja att tycka och tänka som dom vill.

Citat:
Vad hävdar du händer med dessa människor när de dött?

Det händer samma sak som för alla människor, man blir till jord, "av jord är du tagen, och jord skall du åter bli", man slutar alltså att existera när man dör.

Annars vid uppståndelsen så uppväcks både rättfärdiga och orättfärdiga:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda."(Apg 24:15 Bibel2000)
Citera
2013-09-18, 19:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag sade " i det närmaste fullkomliga gener".

Jag vet, jag skrev det bara av bekvämlighet. Visste inte att det fanns en distinktion dem emellan.

Citat:
Ett fullkomligt genom yttrar sig med att man inte har genetiska sjukdomar och har ett evigt liv så som Adam och Eva hade från början,

Så vad gud gjorde efter fallet var egentligen att introducera genetiska sjukdomar? Faktiskt en ganska intressant variant som jag inte hört förut.

Citat:
allteftersom tiden gick så kom det in genetiska defekter och människan fick kortare livslängd:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Hur kommer det sig att man aldrig lyckas gräva upp några människor som är sådär gamla? Varför tycks medellivslängden på funna kroppar vara betydligt lägre än idag?

Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?

Om en forskare idag undersökte t ex Adam, skulle denne då kunna urskilja att han hade "i det närmaste fullkomliga gener"?

Finns det någon som helst bevisföring som talar för att de hade bättre gener förr?

Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?

Varför påstår sig forskare ha hittat tydliga tecken på inavel hos tidiga människor om det inte fanns?

Borde inte mänsklighetens genom rent logiskt vara betydligt mer diversifierat vid moses tid än direkt efter syndafloden då det bara fanns en enda familj kvar?

Citat:
Förutom Enok som fick en för tidig död så pekar kurvan nedåt, och intressant nog sjunker livslängden drastiskt efter floden.

För att inte tala om under floden...
Citera
2013-09-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
.... zzzzzzzz yes yes.. dövöronen på och på med clownnäsa, en fundamentalist har ju alltid rätt ... lite rätt ord.. så är illusionen där direkt)

Nej du har fel, BlackJewel har alltid rätt.
Citera
2013-09-18, 19:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
T.ex. att vända andra kinden till, älska sina fiender och den som tar till svärd ska gå under med svärd. Hur många i USA t.ex. följer detta enkla budskap som Jesus kommer med? Majoriteten i USA säger sig vara kristna, ändå följer dom inte Jesu budskap om att älska sina fiender, och älska sin nästa som sig själv, utan går ut i ett patriotiskt krig för USA och dödar t.o.m. oskyldiga barn, "God bless America" säger man,

Konsten att dra 300 miljoner människor över en kam....det finns faktiskt väldigt många amerikaner som inte vill veta av något krig, och många som inte är flaggviftare...

Citat:
men stödjer Gud människors krig? Nej.

Förutom i GT....
Citera
2013-09-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur kommer det sig att man aldrig lyckas gräva upp några människor som är sådär gamla? Varför tycks medellivslängden på funna kroppar vara betydligt lägre än idag?
Hur skulle man med säkerhet kunna veta livslängden på ett skelett man hittar i marken? Vissa har sagt att till exempel neanderthal människor var människor som levde 900 år, och det är vad som gav dom deras speciella utseende.
Citera
2013-09-18, 20:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag sade " i det närmaste fullkomliga gener".

Ett fullkomligt genom yttrar sig med att man inte har genetiska sjukdomar och har ett evigt liv så som Adam och Eva hade från början, allteftersom tiden gick så kom det in genetiska defekter och människan fick kortare livslängd:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Livslängden i diagram:
http://ttsp.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/4516896.jpg

Förutom Enok som fick en för tidig död så pekar kurvan nedåt, och intressant nog sjunker livslängden drastiskt efter floden.

Visst, 'gudomlig genetik' .... utan belägg ... igen. Hitta-på pseudovetenskap.
Citera
2013-09-18, 20:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Hur skulle man med säkerhet kunna veta livslängden på ett skelett man hittar i marken? Vissa har sagt att till exempel neanderthal människor var människor som levde 900 år, och det är vad som gav dom deras speciella utseende.

Jag är verkligen ingen expert, inte ens lekman....men jag har för mig att man kan se det på skelettet på något sätt.
Citera
2013-09-18, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, människor har ett fritt val, fri vilja att tycka och tänka som dom vill.

Ja, den efterhand mycket kända kristen-apologetiska "frivilliga tvång".
Citera
2013-09-18, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

"Vissa"? Astral-ander från Atlantis, eller en av dina new-age källor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in