Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag sade " i det närmaste fullkomliga gener".
Jag vet, jag skrev det bara av bekvämlighet. Visste inte att det fanns en distinktion dem emellan.
Citat:
Ett fullkomligt genom yttrar sig med att man inte har genetiska sjukdomar och har ett evigt liv så som Adam och Eva hade från början,
Så vad gud gjorde efter fallet var egentligen att introducera genetiska sjukdomar? Faktiskt en ganska intressant variant som jag inte hört förut.
Citat:
allteftersom tiden gick så kom det in genetiska defekter och människan fick kortare livslängd:
Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år
Hur kommer det sig att man aldrig lyckas gräva upp några människor som är sådär gamla? Varför tycks medellivslängden på funna kroppar vara betydligt lägre än idag?
Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?
Om en forskare idag undersökte t ex Adam, skulle denne då kunna urskilja att han hade "i det närmaste fullkomliga gener"?
Finns det någon som helst bevisföring som talar för att de hade bättre gener förr?
Fanns det inga vanliga sjukdomar på den tiden? De hade ju inte direkt nån sjukvård?
Varför påstår sig forskare ha hittat tydliga tecken på inavel hos tidiga människor om det inte fanns?
Borde inte mänsklighetens genom rent logiskt vara betydligt mer diversifierat vid moses tid än direkt efter syndafloden då det bara fanns en enda familj kvar?
Citat:
Förutom Enok som fick en för tidig död så pekar kurvan nedåt, och intressant nog sjunker livslängden drastiskt efter floden.
För att inte tala om
under floden...