2013-09-19, 00:54
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
SD får t.o.m "beröm" av Waberi vilket får ses som ett gott tecken
Abdirisak Waberi @AWaberi

SD spelar musiken och de rödgröna dansar. SD satte ultimatum idag och de som sa ALDRIG glömde löftet

Väldigt konstigt resonemang från Waberi. SD är ju för Alliansens femte jobbskatteavdrag, har Alliansen då också brytit sitt löfte? Snacka om att använda SD som svarte-petter hela tiden.
2013-09-19, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Ipsos kommunval i stockholm. SD ökar med 0.5 procentenheter till 2.8 %.
http://www.dn.se/sthlm/valjarna-vill-ha-skifte-i-stadshuset/

Låter märkligt när andra undersökningar talat om betydande ökat stöd i Stockholm.
2013-09-19, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Låter märkligt när andra undersökningar talat om betydande ökat stöd i Stockholm.
SD har inte byggt upp ett förtroende inom kommunpolitiken. Många vet nog inte ens vilka SD politiker som finns i Sthlm.
7,9 visade Sifo i Sthlm. Så SD har säkerligen 9-10% i sthlm.
2013-09-19, 02:36
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
SD har inte byggt upp ett förtroende inom kommunpolitiken. Många vet nog inte ens vilka SD politiker som finns i Sthlm.

Skillnad mellan Sifos 7,9% och Ipsos 2,8% beror väl på att den högre siffran avser Stockholms län, den lägre Stockholms stad?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-gar-framat-i-stockholm_8452700.svd

Vill minnas SD (av Sifo?) fick betydligt mindre i Stockholms stad, säg omkring 4%... En skillnad på 1-2 procentenheter mellan institut är normalt mtp mellan dessa viss skillnad för partier samt felmarginal.
2013-09-19, 04:16
Medlem
Juleskums avatar
SD och deras idéer kommer alltid vara svaga i Stockholms Stad. Det är ju liksom etablissemangets högborg.

Tips: Kolla på resultatet från EMU-röstningen 2003 i Stockholms Stad.
2013-09-19, 07:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi vet att SD är relativt sett mycket svagare i Stockholms Stad.

Ändå är 2,8% anmärkningsvärt lågt. Partiet har ungefär fördubblat sig sedan valet i rikspolitiken från 5.7% till 11-12%. I kommunvalet i Stockholm fick man 2.6%. Jag tippar på att stödet i Stockholm idag ligger runt 5% eller strax däröver. Det bor inte bara batikhäxor och journalister i Stockholms kommun, det finns nog en hel del Svenssons som ä oroliga över vad som skedde i exempelvis Husby.

Denna mätning är sannolikt ungefär lika fel som Ipsos riksmätning i Augusti 2011 då de gav partiet 2,9% fast Poll of Polls visade 6.0%.
2013-09-19, 07:57
Medlem
Citat:

Nej, Sifo har inte mätt några sympatier i kommunalval i Stockholm. Många väljare kan ha helt olika preferenser i kommunalval jämfört med riksdagsval.
2013-09-19, 07:57
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Skillnad mellan Sifos 7,9% och Ipsos 2,8% beror väl på att den högre siffran avser Stockholms län, den lägre Stockholms stad?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-gar-framat-i-stockholm_8452700.svd

Vill minnas SD (av Sifo?) fick betydligt mindre i Stockholms stad, säg omkring 4%... En skillnad på 1-2 procentenheter mellan institut är normalt mtp mellan dessa viss skillnad för partier samt felmarginal.
Så du tycker att att en 50-procentig avvikelse hamnar inom felmarginalen.
2013-09-19, 09:26
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi vet att SD är relativt sett mycket svagare i Stockholms Stad.

Ändå är 2,8% anmärkningsvärt lågt. Partiet har ungefär fördubblat sig sedan valet i rikspolitiken från 5.7% till 11-12%. I kommunvalet i Stockholm fick man 2.6%. Jag tippar på att stödet i Stockholm idag ligger runt 5% eller strax däröver. Det bor inte bara batikhäxor och journalister i Stockholms kommun, det finns nog en hel del Svenssons som ä oroliga över vad som skedde i exempelvis Husby.

Denna mätning är sannolikt ungefär lika fel som Ipsos riksmätning i Augusti 2011 då de gav partiet 2,9% fast Poll of Polls visade 6.0%.

Tror du har rätt, men jag kan även tänka mig att skämmighetsfaktorn är betydligt större i Stockholm. Det är ju större "risk" att ens nära röstar på MP eller V, vilka inte alltid är så förstående för att man kan ha en annan åsikt.

Jag betvivlar inte att SD har lägre stöd i Stockholm än övriga landet, men inte riktigt så lågt som 2.8 %. Tror helt enkelt det förklaras bäst med att skämmighetsfaktorn är extra etablerad där. Jag hade också gått extra rak i ryggen och varit extra tyst ifall jag rört mig i "fiendens" borg.
2013-09-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Så du tycker att att en 50-procentig avvikelse hamnar inom felmarginalen.

De har väl ställt frågorna lite olika,

svd:s undersökning frågar "Åkesson eller någon annan?".
dn:s undersökning frågar "Sd:s kommunalpolitiker eller någon annan?".

Det är alltså inte en anti-Sd undersökning egentligen utan en anti-alliansen undersökning. Att Sd (som representeras av ingen i Sthlms stad) skulle jämföras mot relativt etablerade rikspolitiker är förstås ett recept för låga siffror även om det är eldgaffel riktad mot alliansens politiker. Utan i att spekulera i om hela undersökningen är bogus så kan man förstås misstänka att alliansen har många nya politiker i sina led som är gamla studiekompisar med anställda på DN, man skulle ju kunna misstänka att det är lite kompizpolitik över det hela, antingen ska de avgå hela bunten efter diktat från någon instans oben eller så ska de få bevisa sin kompetens genom att återställa siffrorna till de korrekta genom hårda prövningar i valkampen!
2013-09-19, 09:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tror du har rätt, men jag kan även tänka mig att skämmighetsfaktorn är betydligt större i Stockholm. Det är ju större "risk" att ens nära röstar på MP eller V, vilka inte alltid är så förstående för att man kan ha en annan åsikt.

Jag betvivlar inte att SD har lägre stöd i Stockholm än övriga landet, men inte riktigt så lågt som 2.8 %. Tror helt enkelt det förklaras bäst med att skämmighetsfaktorn är extra etablerad där. Jag hade också gått extra rak i ryggen och varit extra tyst ifall jag rört mig i "fiendens" borg.

Många stockholmare är speciella, taktiken är att man röstar på det parti man tror får flest röster och därmed blir en stark ledare. Då går SD bort. En annan agenda är att man mer än andra röstar enligt sin egen plånbok. Men framför allt röstar många stockholmare mer för vad som är bra för Stockholm enbart än vad som är bra för landet. Blir elen och bensinen dyrare och en brusten bostadsbubbla på det kommer det att hända grejer.
2013-09-19, 10:43
Bannlyst
Novus: Tillgång eller belastning
Tillgång:
Fredrik Reinfeldt 71% (-3)
Gustav Fridolin 58% (-2)
Stefan Löfven 57% (-9)
Jimmie Åkesson 56% (+6)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto