[quote=Ekasnah|45278368]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gitte
[B]Du ska få ett mycket ärligt svar på detta.
Jag ser det som något positivt som visar på att JV hela tiden försöker att finna sanningen och bättre förstå Guds ord.
Tänk dig en skola som lär ut vissa saker och sedan kommer nya rön t ex vetenskapliga som kullkastar det man lär ut skulle du se det som något positivt om man fortsatte lära ut detta?
Skulle du vilja gå i en skola idag med läroböcker från tidigt 1900 tal?
Det är ofta tvärtom så i många andra religioner där man faktiskt har kunskap att de man lär ut är doktriner och obibliska läror men att samfundet eller kyrkans tradition står över detta.[/b]
Att jämföra JVs budskap med skolan är inte särskilt relevant. Givetvis ska skolböcker uppdateras efterhand som nya vetenskapliga rön kommer fram, geografin ändras och nya historiska och politiska händelser behöver belysas mm mm
Men den religion som utger sig för att vara den enda Sanningen, Guds utvalda folk, och ledd av Gud, den borde väl verkligen inte behöva ändras i den omfattning som har skett och fortfarande sker!
Om man verkligen hade Guds ledning, varför har han då lett sitt utvalda folk på villospår?
Jag minns att många JV i min omgivning ang 1975 sa att det
måste komma då för Jehova skulle aldrig tillåta att hans folk gick ut med ett falskt budskap!
Andra sa att om inte Harmageddon inte kom då, så hade Organisationen varit falska profeter!
Du skrev innan att det bara var enskilda som trodde på 1975, och att en del efteråt blev besvikna och lämnade!
Tänk om det i stället var så att fiaskot med 1975 fick en del att inse att Organisationen omöjligen kan vara ledd av Gud? Om de lämnade, inte i besvikelse över uteblivet Harmagedddon, utan de i stället drog konsekvenserna av att de inte längre trodde på JV som Guds utvalda folk?
Tydligen är du en av dom som gläder sig över att ljuset går framåt, skönt för dig.
Men många ändringar, som tex 1975, och även blodet, går inte att förklara med nytt ljus. Nytt ljus ska gå framåt, inte blinka som värsta neonljus på ett diskotek!