2013-09-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
tan5x=tan3x

jag gör så här:
1. 5x=3x+k2pi <=> x=kpi

2. 5x=3x+k2pi <=> x=kpi/4

jag ska bestämma alla lösningar och skriva dem i växande ordning. jag tänker att jag ju fått fram mina lösningar på detta vis. men det blir tydligen fel enligt facit.

mitt intervall är [0,2pi[

vad behöver jag göra?

Perioden för tangens är pi.
Citera
2013-09-18, 17:30
Medlem
LucNNs avatar
Vad om man har, säg, 2 vinklar samt 1 sidolængd. Om vi har en triangel ABC och vinkeln fran A =v och vinkeln från C = v', och vi vet att sida AB är x. Kan vi då kalkulera AC osv.?

Ursäkta om frågorna är tröga. Jag sitter och ska hjälpa en med lite uppsatsar. Och frågorna har den formen, men med specifika förtolkningar istället för variabler. Typ två kända vinklar och en känd sidolängde. Finns det inget sätt att komma från två vinklar och en sida till de övriga sidorna? Den sista vinkel kan ju lätt hittas, då det är differensen mellan summan av de två kända och 180grader. Så hur kommer man från beskrivningen av en triangel i termer av dess vinklar och ena sidas längd till de två okända längder?
Citera
2013-09-18, 19:02
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad om man har, säg, 2 vinklar samt 1 sidolængd. Om vi har en triangel ABC och vinkeln fran A =v och vinkeln från C = v', och vi vet att sida AB är x. Kan vi då kalkulera AC osv.?

Ursäkta om frågorna är tröga. Jag sitter och ska hjälpa en med lite uppsatsar. Och frågorna har den formen, men med specifika förtolkningar istället för variabler. Typ två kända vinklar och en känd sidolängde. Finns det inget sätt att komma från två vinklar och en sida till de övriga sidorna? Den sista vinkel kan ju lätt hittas, då det är differensen mellan summan av de två kända och 180grader. Så hur kommer man från beskrivningen av en triangel i termer av dess vinklar och ena sidas längd till de två okända längder?
Kolla upp sinus- och cosinussatsen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinussatsen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosinussatsen
Citera
2013-09-18, 21:36
Medlem
Finns det någon funktion som uppfyller att om x är ett heltal så är funktionsvärdet inte ett heltal, och om x inte är ett heltal, så ska funktionen ha ett heltalsvärde?
Citera
2013-09-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magdaaee
Finns det någon funktion som uppfyller att om x är ett heltal så är funktionsvärdet inte ett heltal, och om x inte är ett heltal, så ska funktionen ha ett heltalsvärde?
Ja. T ex kan man definiera f:R->R genom

f(x)=1/2 om x är ett heltal och f(x)=0 om x inte är ett heltal.
Citera
2013-09-18, 22:27
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Kolla upp sinus- och cosinussatsen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinussatsen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cosinussatsen

Tack. Problemet är:

När jag använder cosinussatsen på den specifika trianglen i fråga får jag:

a^2+b^2-2(ab)*cos(125) då får jag:

3^2+4^2-2(3*4)*cos(125) = 24*sin(35)+25, som jag då vill ta roten ur.

MEN resultatet är 6,23. Och enligt ett program från los web låter härledningen:

Roten ur: 3^2+4^2-2(3*4)*cos(125) = 6,23.

Hur får jag jag cos(125) i termer av annat än sinus? Jag vet inte vart jag ska söka eller om jag formulerar frågan korrekt. Alla inputs är uppskattade.
Citera
2013-09-18, 23:05
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Tack. Problemet är:

När jag använder cosinussatsen på den specifika trianglen i fråga får jag:

a^2+b^2-2(ab)*cos(125) då får jag:

3^2+4^2-2(3*4)*cos(125) = 24*sin(35)+25, som jag då vill ta roten ur.

MEN resultatet är 6,23. Och enligt ett program från los web låter härledningen:

Roten ur: 3^2+4^2-2(3*4)*cos(125) = 6,23.

Hur får jag jag cos(125) i termer av annat än sinus? Jag vet inte vart jag ska söka eller om jag formulerar frågan korrekt. Alla inputs är uppskattade.
cos 125 = sin 35.
Citera
2013-09-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
cos 125 = sin 35.
cos 125 = -sin 35
Citera
2013-09-18, 23:15
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
cos 125 = -sin 35
true that
Citera
2013-09-19, 08:51
Medlem
Beskriv hur grafen till y = sin(2x+pi/4) är förskjuten i jämförelse med y = sin2x?

På uppgiften ovan tänkte jag att varje gång det står ett plustecken så förskjuts den och vänster, och när det står minus så förskjuts den åt höger. Då borde svaret bli att den förskjuts pi/4 åt vänster, men i facit står det pi/8 rad till vänster. Varför då? Multiplicerar man 2:an med det som står i nämnaren eller?
Citera
2013-09-19, 09:03
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alti
Beskriv hur grafen till y = sin(2x+pi/4) är förskjuten i jämförelse med y = sin2x?

På uppgiften ovan tänkte jag att varje gång det står ett plustecken så förskjuts den och vänster, och när det står minus så förskjuts den åt höger. Då borde svaret bli att den förskjuts pi/4 åt vänster, men i facit står det pi/8 rad till vänster. Varför då? Multiplicerar man 2:an med det som står i nämnaren eller?
Värdet i parentsen kommer vara pi/4 större i y = sin(2x+pi/4). Det betyder att den ligger "före", att den "tidigare" uppnår ett visst värde i parentsen. (Om vi tänker att tiden går högerut på x-axlen för att vi ritar upp funktionen så)

Det vill säga y = sin(2x+pi/4) är försjkuten åt vänster, jämfört med sin2x.

När du stoppar in x = 0 i den vänstra är det som att stoppa in pi/8 i den högra.

Titta här: http://www.wolframalpha.com/input/?i=y+%3D+sin%282x%2Bpi%2F4%29+%3B+y+%3D+sin%282x%2 9+
Citera
2013-09-19, 09:08
Medlem
dMobergs avatar
Om vi använder denna notation för en normalfördelning: N(µ, s²)

Vad tror ni då att N(x; µ, s²) betyder?

Används såhär: p(x|y) = N(x; f(y), Q)

Eller ordagrannt: p(x_k ( x_{k-1}) = N(x_k; f(x_{k-1}, k), Q_{k-1})

(Misstänker att den andra "(" är e feltryck som ska vara ett "|", men jag vet inte =S)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in