2013-09-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du? Det är väl ganska klart vad Jesus pratar om? Att det finns människor som slår dövörat till, speciellt när det handlar om liknelser.

Eller tänkte du på något annat?

Vad tror du är sanningen som Jesus försöker förmedla genom sitt ord och sina handlingar (bland annat genom liknelser)? Nyfiken på din tolkning.

Och då menar jag inte den offentliga tolkningen från JW utan din personliga (oavsett om de är exakt lika eller inte).
Citera
2013-09-18, 12:53
Medlem
Citat:
Självklart hade man en aning, därför förbjöds äktenskap mellan syskon på Mose tid för 3500 år sedan, långt innan svenska lagen kom till, som kopierade bibeln i många avseenden.

Jaha och lagarna i bibeln är kopierade från Mesopotamien i nästan alla avseenden...får det dig inte att fundera lite på bibelns urkunder?
Citera
2013-09-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Text

Har du tid eller inte?

Citat:
Och jag borde också ha tänkt på min begränsade tid, jag HAR faktiskt inte tid för intensiva bibelstudier just nu.
Citera
2013-09-18, 13:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har du tid eller inte?

För sådan här småsaker finns det alltid tid. Det är mer storslagna varianter det är svårt med. Hela det här året har varit fucked up när det gäller min arbetsbörda.
Citera
2013-09-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad tror du är sanningen som Jesus försöker förmedla genom sitt ord och sina handlingar (bland annat genom liknelser)? Nyfiken på din tolkning.

Och då menar jag inte den offentliga tolkningen från JW utan din personliga (oavsett om de är exakt lika eller inte).

Jag skriver inget annat än min personliga tolkning och min personliga tro.
Min personliga tolkning och tro kan skilja sig från den officiella.

Din fråga är så allmänt ställd så jag vet inte vad jag ska svara, fråga något specifikt.
Citera
2013-09-18, 13:16
Medlem
Citat:
Jag skriver inget annat än min personliga tolkning och min personliga tro.
Min personliga tolkning och tro kan skilja sig från den officiella.

Din fråga är så allmänt ställd så jag vet inte vad jag ska svara, fråga något specifikt.

Men vad är själva kärnan i Jesus budskap?
Citera
2013-09-18, 18:11
Medlem
Citat:
Men vad är själva kärnan i Jesus budskap?

Det är att det finns stolta människor, människor med hög position, makt och förmögenheter som har svårt att ta till sig det Jesus säger, och därmed är förstockade:

Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.

De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
"(Matteus 13:14-15 Bibel2000)
Citera
2013-09-18, 18:15
Medlem
Citat:
Det är att det finns stolta människor, människor med hög position, makt och förmögenheter som har svårt att ta till sig det Jesus säger, och därmed är förstockade:

Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.

De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.

Men vad är det Jesus säger?? Vad är budskapet som vissa av oss människor inte tar till oss?
Citera
2013-09-18, 18:30
Medlem
Citat:
Hur vet du att de hade fullkomliga gener?

Hur yttrar sig detta i genomet? Går det att analysera?

Om man undersöker liken från den perioden kommer man då att kunna hitta något som stödjer ditt påstående?

Varför påstår sig forskare ha hittat tydliga tecken på inavel hos tidiga människor om det inte fanns?

Vad orsakade de dåliga generna?

Borde inte mänsklighetens genom rent logiskt vara betydligt mer diversifierat vid moses tid än direkt efter syndafloden då det bara fanns en enda familj kvar?

Jag sade " i det närmaste fullkomliga gener".

Ett fullkomligt genom yttrar sig med att man inte har genetiska sjukdomar och har ett evigt liv så som Adam och Eva hade från början, allteftersom tiden gick så kom det in genetiska defekter och människan fick kortare livslängd:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Livslängden i diagram:
http://ttsp.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/4516896.jpg

Förutom Enok som fick en för tidig död så pekar kurvan nedåt, och intressant nog sjunker livslängden drastiskt efter floden.
Citera
2013-09-18, 18:50
Medlem
Citat:
Men vad är det Jesus säger?? Vad är budskapet som vissa av oss människor inte tar till oss?

Det finns många saker som Jesus tar upp som är kontroversiella.

T.ex. att vända andra kinden till, älska sina fiender och den som tar till svärd ska gå under med svärd. Hur många i USA t.ex. följer detta enkla budskap som Jesus kommer med? Majoriteten i USA säger sig vara kristna, ändå följer dom inte Jesu budskap om att älska sina fiender, och älska sin nästa som sig själv, utan går ut i ett patriotiskt krig för USA och dödar t.o.m. oskyldiga barn, "God bless America" säger man, men stödjer Gud människors krig? Nej.

Ett annat kontroversiellt uttalande är detta:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen.

Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.

Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig.
"(Matteus 10:32-37 Bibel2000)
Citera
2013-09-18, 19:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag sade " i det närmaste fullkomliga gener".

Ett fullkomligt genom yttrar sig med att man inte har genetiska sjukdomar och har ett evigt liv så som Adam och Eva hade från början, allteftersom tiden gick så kom det in genetiska defekter och människan fick kortare livslängd:

Adam levde 930 år
Adams son Set levde 915 år
Nästa avkomma Enos levde i 905 år
Kainan 910 år
Mahalale-el 895 år
Jared 962 år
Enok 365 år
Metusela 969 år
Lemek 777 år
Noa levde 950 år
Sem 600 år
Arpaksad 438 år
Shela 433 år
Eber 464 år
Peleg 239 år
Reu 239 år
Serug 230 år
Nahor 148 år
Tera 205 år
Abraham 175 år
Isak 180 år
Jakob 147 år

Livslängden i diagram:

Förutom Enok som fick en för tidig död så pekar kurvan nedåt, och intressant nog sjunker livslängden drastiskt efter floden.
och saken genetiska sjukdomar har man fullständigt missbrukat, det vet du eftersom du inte är dummare än att ta till vara på judarnas anspråk. Jeehovas sekteriserar agendor, oavsett vilken det är, så länge de får åka till usa och fortsatt gömma sig där över alla dumheter.

Att öht ha bibel som referens på GOD/OND är sjukt i huvudet. Jehovas går fanatiskt bokstavstroget för att MÄRKA och detär fan i mig inte samma som ex.vis nazijägare, man är ingen nassejägare av att oooh det var en utrotningsagenda en gång i tiden.. det är sagornas värld som ges fria händer till äkta kriminalitet men vissa har fått egen medicin, det märks inte minst i usa, där dom är feta som belgiska kor. Bibel handlar om makt. Det får barn aldrig veta, det är änglabilder och lammsagor och fromhet och tiga är guld och sådant trams, som bromsar allas rätt till utbildning, hur menar du annars att man kan rättgärdiga gratisjobb och arbetsförhållanden som fanns i BÖRJAN, av industrialismen? Eller är det ensidig extremanglikanism eller politik utan ngn som helst koppling till juridik och grundlagar? du kommer inte svara och jag skiter också i det. Sekt är sekt är sekt är sekt. som en ros är ros med sina blad, sedan är enbart taggar kvar, vilket också är saken med bibeln, att hålla hömden vid liv för em som vill läsa så och det har också varit mer än lovligt att läsa "enligt jesus ord..... " att man ska "känna" och skicka barn som slagträn i vuxnas ofärstånd, jehovas är inte meer sekt n judar med sidolockarna fladdrandes eller med muslimer som går med hårda sportmössor lätt liggandes på huvudet. Så det är fundamentalismen och skadeglädjen som finns i religioneerna där judendomen ju är kungen av kungar, mannen ges lov till precis allt, det är alltid rätt, så kalrt detär beundransvärt.

Hitler i annan tappning. Religiöst utmejslad istället, sedan lite diskriminerings-tjafs på det, problematisera det som i grunden är fel ändå. Nej, inget land hr så många incidenter som usa. Där man lovat att GT ska råda, gt som är en enda myt! tycker det är chockerande, inga böner hjälper helelr som du vet, olyckor efter olyckor drabbar, trots så "bibelriktiga böner efter konstens regler" splittrar och skapar sadism utan dess like. Sedan kan du nämna gamla namn, det är enbart förkläden.
Citera
2013-09-18, 19:22
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Men är det inte enligt dig din polare Jehova som har skapat dessa förstockade människorna? Vad hävdar du händer med dessa människor när de dött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in