2013-09-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Lägenheterna är uthyrda och hyresgästerna har besittningsrätt, så du kan inte gå efter marknadspriset på bostadsrätter utan vad ombildningspriserna ligger på - och 20 miljoner kommer säljaren inte få i vilket fall som helst, 12 KANSKE.

Märklig uppdelning med en JÄTTElägenhet, men det är kanske tänkt att ägaren ska bo där.
De nuvarande ägarna har satsat fel och försöker få någon annan sucker att betala för deras misstag.

Enda sättet att få ut 20 miljoner för det där vore om detaljplanen tillåter att huset rivs och en tillräckligt stor BRF kan byggas istället.

Knappast troligt.
Citera
2013-09-18, 15:51
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu ett exempel på amerikansk villaarkitektur:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-vange-uppsala-kommun-kil-111-5629531

Inte så mycket New England/Marthas Vineyard som amerikansk prairiestyle. Planlösningen är förhållandevis amerikansk, dock försvenskad för svenska förhållanden. Svenskarna är mycket för det där med grovkök och grovingång och tvättstuga nära köket. Avskild föräldraavdelning med eget badrum på nedervåningen.

Dock hamnar köket väldigt långt in i huset utan egna fönster. Det ser helt enkelt ganska trångt och mörkt ut. Och det där vardagsrummet i dubbel våningshöjd är alldeles för högt för sin bredd. Det ser konstigt ut med ett rum som är högre än vad det är brett. Istället för att öppna upp och göra rumsupplevelsen större ser det bara trångt och smalt ut.

Framförallt har jag lite svårt att förstå den där trenden med verandatak runt hela huset. Det brukar man ju ha i den amerikanska södern för att skapa skugga runt huset och låta vindarna svalka ner den höga sommarvärmen. I kalla Norden är det inte skugga man vill ha, utan så mycket soltimmar man bara kan. Traditionellt i Sverige är husen därför ganska höga och smala och ställda i öst/västlig riktning för att skapa en långsida mot söder så att solen kan värma upp huset. Att sitta i utemöbler framför en södervägg på vårkanten är en svensk specialitet.

Man skiljer på tjockhus och smalhus. Samma problematik finns med den så kallade bungalowstilen, låga platta breda hus som så att säga är ganska tjocka. Den typiska enplans mexitegelvillan. Den stilen skapades av samma behov som på dom sydligare breddgraderna, att man ville ha ett stort taköverhäng för att skapa skugga och svalka inne i huset. I Sverige gör dom stora längdmåtten och bredderna på husen att dom bara känns trånga och mörka invändigt.
Citera
2013-09-18, 16:08
Medlem
Skidaddles avatar
Ahhhhh, fan vad jag börjar bli trött på det här:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-lanesund-uddevalla-kommun-norra-overbybergsvagen-14-5730751

Man kanske skulle köpa aktier i Lexington? Det verkar ju gå bra för dom nu. Segelbåtar i varje fönster, och kuddar med amerikanska flaggan på i varenda soffa. Dom har till och med reklam för Lexington ovanför dubbelsängen...
Citera
2013-09-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/villa-10rum-lanesund-uddevalla-kommun-norra-overbybergsvagen-14-5730751

Man kanske skulle köpa aktier i Lexington? Det verkar ju gå bra för dom nu. Segelbåtar i varje fönster, och kuddar med amerikanska flaggan på i varenda soffa. Dom har till och med reklam för Lexington ovanför dubbelsängen...

Stylisten kanske får betalt för att göra reklam för Lexington? (Är också så trött på stilen..)
Citera
2013-09-18, 16:56
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ännu ett exempel på amerikansk villaarkitektur:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-vange-uppsala-kommun-kil-111-5629531

Dit ska jag söka mig när kriget kommer. Vedspis, stoort skafferi, stor kyl och frys (och säkert nån elgenerator i ett uthus nånstans).
Citera
2013-09-18, 18:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Haha, det var som ett Lexington-showroom Jag gillade inte färgskalan i huset för övrigt, det var för mycket mörkt trä och mörk sten. Det kändes färglöst och mörkt på något sätt. Sen är väl inte den där Lexington-stilen det jag kör själv direkt, men många gillar väl det som sagt. Vartannat dyrare objekt verkar ju fullt av deras filtar och kuddar.
Citera
2013-09-18, 19:14
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Haha, det var som ett Lexington-showroom Jag gillade inte färgskalan i huset för övrigt, det var för mycket mörkt trä och mörk sten. Det kändes färglöst och mörkt på något sätt. Sen är väl inte den där Lexington-stilen det jag kör själv direkt, men många gillar väl det som sagt. Vartannat dyrare objekt verkar ju fullt av deras filtar och kuddar.

Såg ni, en kudde hade NORSKA flaggan! Visserligen rätt färgskala, men borde det inte räknas som landsförräderi...?

Föll i grubbel inför de halva livbojarna som låg och såg tjusiga någonstans. Är de bara prydnad, eller kan de bära husets chihuahua (1,5 kg) till säker strand?
Citera
2013-09-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Såg ni, en kudde hade NORSKA flaggan! Visserligen rätt färgskala, men borde det inte räknas som landsförräderi...?
http://www.skeppsholmen.se/293615/1555599.jpg.fimg?w=880&h=900
Samt två brittiska lådor ifrån ett budget varuhus, har glömt vilket. Household kanske?

Vad är grejjen med denna flaggfetischism? Förstår att man kanske vill representera lite om man är ifrån, eller varit bosatt utomlands, men att blanda flaggor hejvilt gör ju det hela bara otroligt muppigt. Typ som att ha en buddist-, ett kinateckens- samt en solgudstatuering trots att man inte har en blekaste om vad de står för.
Citera
2013-09-18, 19:56
Medlem
B´stards avatar
Citat:

Lexington har väl nån deal med alla homestagingfirmor eller nåt...
Citera
2013-09-18, 20:08
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Dom där idioterna kan säkert inte skilja på den norska flaggan eller Union Jack eller den amerikanska flaggan eller ens sydstatsflaggan från inbördeskriget. Så länge det är blått, rött, och vitt så får dom multipla orgasmer...
Citera
2013-09-18, 20:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Dom där idioterna kan säkert inte skilja på den norska flaggan eller Union Jack eller den amerikanska flaggan eller ens sydstatsflaggan från inbördeskriget. Så länge det är blått, rött, och vitt så får dom multipla orgasmer...

På modesidor (i alla fall förr i tiden) brukade man ta upp blått, rött och vitt sisådär varannan vår och förklara att i år var det FRANSKT som gällde...
Citera
2013-09-18, 20:35
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Murrigt på fel sätt, klumpigt och fruktansvärt opersonligt.... Ja, det lutar väl åt att lexington är inblandade i homestagingen. Kanske lånar de ut möbler billigt/gratis mot att få exponera sitt varumärke in absurdum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in