2013-09-17, 16:26
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DansandeVindur
Vissa grejer här stämmer inte,Som aga och hur stränga föräldrarna är,mina kusiner är vittnen,men dock inte så extrema,Dom är mer chill,har väl samma intressen som vilka ungdomar som helst,deras föräldrar respekterar att barnen väljer sin egen väg. Och utbildning,musik och hobby och träningstävlingar stämmer inte. Alla religioner är sådär dom skrämmer upp folk och är alltid just dom som är de utvalda. men som sagt,finns väl olika grader av Jvs. Inte alla är så extrema.

Som sagt, alla är olika. Naturligtvis så finns det säkert liberalare falanger in JV också. Vissa har mer konservativa synpunkter och andra mera liberala. Har träffat en hel del JV. Mitt ex var också ett ex JV och hade en hel del synpunkter på saken kan jag lova.
Citera
2013-09-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kanske, men det stämmer på dom flesta ateister här på Flashback, man har dubbelmoral i många fall. Man påpekar att troende har ad hominem argument, när man själva har värsta sortens. Man pratar om att troende ska sätta sig in i spaltmeter text utan att förklara något, själva vill man inte lyfta ett finger för att sätta sig in i bibeln. Nej då letar man efter sidor som motsäger och citerar.

Jag har för mig att det finns, men jag tänker inte anstränga mig för din skull.

Självklart, vad annars? För det är ju omöjligt att det skulle vara på något annat sätt eller hur?

Nej tyvärr, jag har bättre saker för mig.

Ja det verkar så, du springer med svansen mellan benen och vill diskutera annat.

Varför har du den premissen att det inte stämmer?

Tror du att jag tycker det är meningsfullt att skriva omfattande personliga inlägg till en person som redan i förväg har bestämt sig för att det jag kommer med inte stämmer?

Vad ska jag säga här tycker du? Du vill ju inte undersöka eller diskutera profetior, ändå har du lust att påstå en massa saker, det är inte en ärlig och uppriktig diskussion. Du vill ha möjligheten att kritisera men du vill inte sätta dig in i motargument, eftersom du har "begränsad tid". Hit and run är taktiken.

Så varför har du en massa åsikter om bibeln då?

Det handlar inte om dribblande och generösa tolkningar, det handlar om liknelser och symboler. Tyvärr (för din del) så är bibeln skriven på det sättet för att sålla agnarna från vetet, om det inte passar herrn, så är det bara att beklaga:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?”

Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.

Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.

De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
"(Matteus 13:10-15 Bibel2000)

Tråkigt nog tror jag inte att du har gett det en chans.

Så du inser nu hur alla dina påhopp påverkar?

Dessutom tror jag mina påhopp är mycket milda i jämförelse, men ok, jag kan sluta med det. Men frågan är om du kan det?

Ja det vore ju ett milt påhopp, du har haft mycket värre påhopp.

Ja det här var ju ett påhopp också. Jag är inte skör, jag anser att påhopp stör och skräpar ner trådar, och tar fokus från sakfrågorna och dom bra argumenten.

Visst kan jag det. Men det blir mycket enklare för mig när du slutar med påhopp som att jag skulle vara skör.

Nej det vart vi inte, men hade du agerat annorlunda om jag hade spenderat två timmar på att skriva ett eget inlägg? Tror du att jag vill spendera två timmar för dig, när du sedan bara avfärdar allt och säger att du har "begränsad tid"?

...

Ja om dom får avkomma med varandra.

Du har ändå tid att smutskasta mig inför andra:
"Jag tror inte jag kommer få ut någonting av intresse från den mannen iaf."

Tack detsamma, jag vet nu var du står.

Det är intressant att du citerar ur Matteusevangeliet. Vad betyder det stycket för dig? Vad tolkar du in i det?
Citera
2013-09-17, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kanske, men det stämmer på dom flesta ateister här på Flashback, man har dubbelmoral i många fall. Man påpekar att troende har ad hominem argument, när man själva har värsta sortens. Man pratar om att troende ska sätta sig in i spaltmeter text utan att förklara något, själva vill man inte lyfta ett finger för att sätta sig in i bibeln. Nej då letar man efter sidor som motsäger och citerar.

Kom till saken. Istället för att slingra dig in i konsekvenserna av en meningslös dikotomi du själv skapar med att konfrontera din hitta-på pseudovetenskap med riktig vetenskap.

Citat:
Jag har för mig att det finns, men jag tänker inte anstränga mig för din skull.

Varemot det är värd ansträngningen att skriva långa inlägg med semantisk akrobatik.

Citat:
Ja det verkar så, du springer med svansen mellan benen och vill diskutera annat.

Och det skall komme från en person som ignorerade min kritik av din strawmanna-vetenskap.

Citat:
Tror du att jag tycker det är meningsfullt att skriva omfattande personliga inlägg till en person som redan i förväg har bestämt sig för att det jag kommer med inte stämmer?

Vad med att skaffa dig ett underlag och en metodologi, som inte vilar på argumentationsfel.

Citat:
Vad ska jag säga här tycker du? Du vill ju inte undersöka eller diskutera profetior, ändå har du lust att påstå en massa saker, det är inte en ärlig och uppriktig diskussion. Du vill ha möjligheten att kritisera men du vill inte sätta dig in i motargument, eftersom du har "begränsad tid". Hit and run är taktiken.

Profetior kan betraktas specifikt från fall till fall, eller som ett koncept per se. Vilket .... eller om båda ... sätt vill du göra detta på?

Citat:
Så varför har du en massa åsikter om bibeln då?

Man kan ha åsikter ... eller för den del ... befogat kritik det mesta utan att vara 'troende'.

Citat:
Det handlar inte om dribblande och generösa tolkningar, det handlar om liknelser och symboler.

OK, vad är DIN liknelses/symbolik-metodologi?

Citat:
Tyvärr (för din del) så är bibeln skriven på det sättet för att sålla agnarna från vetet, om det inte passar herrn, så är det bara att beklaga:

Alltså självutnämnd elitism i ditt fall, från underlaget av en svårtolkad bok och med DIN tolkningsmetodologi som ännu en hemmasnickrad premiss.
Citera
2013-09-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Finns nog alla kategorier hos JV.
När jag växte upp fanns det en familj i församlingen som totalförbjöd umgänge med "världsliga" och en annan där ungarna nästan bara umgicks med "världsliga".
Majoriteten var mitt i mellan.
Rolig kuriosa kan vara att alla ungarna i den stränga familjen lämnade JV och båda i den liberala familjen är kvar.

Därför att människan älskar friheten
Citera
2013-09-17, 16:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Som sagt, alla är olika. Naturligtvis så finns det säkert liberalare falanger in JV också. Vissa har mer konservativa synpunkter och andra mera liberala. Har träffat en hel del JV. Mitt ex var också ett ex JV och hade en hel del synpunkter på saken kan jag lova.
Ja det är inte svårare än att alla trosriktningar i ett liberalt samhälle blndar upp sig eller interagerar, som det heter på "det fina" språket.

Olika tålighetsgrader/toleransnivåer, mytbildningar om sekter i sin tur kan också ställa till oluckliga förlopp, också det här ed att göra sig informerad eller införstådd, det är liksom ett av demokratins rätt viktiga kriterier.

Men när man nu t.o.m driver med folks inre och har som sport att såra stjäla och förlöjliga var och ens rätt att tro, då kommer det upp helt andra tongångar, när man börjar göra juridik av falskmyteri som om det är sanningar och ha som mål att dra i smuts med skenheligheter, jag hr sett jä'ttemycket sådant ges rätt att slå rot, helt oreflekterat, i total brist på insikt om konsekvenser, när sekt-tänkande står i makt och maktförfoganden och har sagt det innan, det kan antända bli oroshärdar vilket det gjort och gör, islam och fundamental judendoms-fantatisk upptagning eller bokstavstro, vållar ju faktiskt fortfarande så mycket ont på jorden att en sekt i modern tappning bleknar, medan icke-trognas retorik kan gå i direkt clinch med vilken sektretorik som helst , då tar jag bara två som jag känner, jv-retoriken och scientolog-retoriken, får förstås lägga till machialvellska retoriken inom kristna falangerna som är misnt sagt puckade och enbart står och viftar i olika riktning utan att säga varken bu eller bä.

Sedan är anti-teistiska retoriken många gånger värre, eller hårdsekulariserade vilken i ord undanber sig trosföreställda uttalanden, utan att veta vad som kommer ur tro och vad som relaterar korrekt. Men vidhåller ändå att trostjänare är dem vilka ofta är alltför omedvetna, och bidragit till att ovilligt vilja förstå vad ateism är utan fasthåller sina fördomar, värst av alla. Tycker jag och då har jag ofta sett det lite från ovan om hur snabba de är att moralisera. Iaf islam-trogna vilka så gärna förmildrar extrema yttringar, allt för att det säkert "sårar tilltron" och kollektivt mindset, som man kan ha.. felaktigt placerat som nummer ett, så är det inte i demokratiskt rättvisare fördelning. Då är det baske mig vare sig jesus eller mohammed, i klarsynt samhälle kan inte flosklerna ges sådan makt som i dem vilka dyrkar sin tro, och gruppen går gärna kollektivt till angrepp, först efteråt förstår man att man manglat på i viljan att försvara ngt som ingår i skönlitterär antologi, så intelligent och klok är det "vuxna etablissemanget" och berusat av att ha fått så mycket tillskriven auktoritet. Genom feldömanden som fördärvat för många unga, som vill ha ro i sin utveckling, men behöver dras med lögner istället. Det är vidrigt men också rättsvidrigt när ren teokrati kopplas på.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-17 kl. 16:48.
Citera
2013-09-17, 16:50
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja det är inte svårare än att alla trosriktningar i ett liberalt samhälle blndar upp sig eller interagerar, som det heter på "det fina" språket.

Olika tålighetsgrader/toleransnivåer, mytbildningar om sekter i sin tur kan också ställa till oluckliga förlopp, också det här ed att göra sig informerad eller införstådd, det är liksom ett av demokratins rätt viktiga kriterier.

Men när man nu t.o.m driver med folks inre och har som sport att såra stjäla och förlöjliga var och ens rätt att tro, då kommer det upp helt andra tongångar, när man börjar göra juridik av falskmyteri som om det är sanningar och ha som mål att dra i smuts med skenheligheter, jag hr sett jä'ttemycket sådant ges rätt att slå rot, helt oreflekterat, i total brist på insikt om konsekvenser, när sekt-tänkande står i makt och maktförfoganden och har sagt det innan, det kan antända bli oroshärdar vilket det gjort och gör, islam och fundamental judendoms-fantatisk upptagning eller bokstavstro, vållar ju faktiskt fortfarande så mycket ont på jorden att en sekt i modern tappning bleknar, medan icke-trognas retorik kan gå i direkt clinch med vilken sektretorik som helst , då tar jag bara två som jag känner, jv-retoriken och scientolog-retoriken, får förstås lägga till machialvellska retoriken inom kristna falangerna som är misnt sagt puckade och enbart står och viftar i olika riktning utan att säga varken bu eller bä.

Sedan är anti-teistiska retoriken många gånger värre, eller hårdsekulariserade vilken i ord undanber sig trosföreställda uttalanden, utan att veta vad som kommer ur tro och vad som relaterar korrekt. Men vidhåller ändå att trostjänare är dem vilka ofta är alltför omedvetna, och bidragit till att ovilligt vilja förstå vad ateism är utan fasthåller sina fördomar, värst av alla. Tycker jag och då har jag ofta sett det lite från ovan om hur snabba de är att moralisera. Iaf islam-trogna vilka så gärna förmildrar extrema yttringar, allt för att det säkert "sårar tilltron" och kollektivt mindset, som man kan ha.. felaktigt placerat som nummer ett, så är det inte i demokratiskt rättvisare fördelning. Då är det baske mig vare sig jesus eller mohammed, i klarsynt samhälle kan inte flosklerna ges sådan makt som i dem vilka dyrkar sin tro, och gruppen går gärna kollektivt till angrepp, först efteråt förstår man att man manglat på i viljan att försvara ngt som ingår i skönlitterär antologi, så intelligent och klok är det "vuxna etablissemanget" och berusat av att ha fått så mycket tillskriven auktoritet. Genom feldömanden som fördärvat för många unga, som vill ha ro i sin utveckling, men behöver dras med lögner istället. Det är vidrigt men också rättsvidrigt när ren teokrati kopplas på.

Exactimundo! (tror jag)

Som tur är så är alla religioner självdöende av konstruktion, synd bara att det går så låååångsamt.
Senast redigerad av kef71 2013-09-17 kl. 16:52.
Citera
2013-09-17, 16:57
Medlem
Citat:
Det finns allvarliga brister i hurudana rättigheter barn till Jehovas vittnen har.

Föreningen för Religionernas offer, UUT och Samfundet för tidigare Jehovas vittnen har på eget initiativ gjort en utredning till Barnombudsmannen om barnens ställning bland Jehovas vittnen. De fick tillstånd att publicera 17 berättelser, som går att läsa på nätet.

Barnen utsätts för läror som underblåser allvarliga rädslor. De är rädda för världens kommande undergång och sin egen och de anhörigas död i Harmagedon. De tror att onda andar är verkliga och farliga och att de hotar dem. Dessutom är de rädda för att alla andra folk kommer att anfalla Jehovas vittnen, vilket Jehovas vittnen predikar om.

Många upplever att de tvingas delta i predikningar från dörr till dörr och i församlingens möten som saknar program som är på barnens nivå. En stor del har också upplevt tukt och aga.

Barnen isoleras och får inte delta i fester som födelsedagar eller tävlingsidrott. Dessutom begränsas utbildning och musik som hobby.

Sexualiteten kontrolleras noga. Sex är tillåtet enbart inom äktenskapet och att masturbera anses vara en synd som måste erkännas för de äldsta inom församlingen. Skilsmässa är praktiskt taget omöjlig. De som hör till sexuella minoriteter har det mycket svårt.

Jehovas vittnen har en sträng inre disciplin och systemet kan utfärda stränga straff, som att uteslutas ur samfundet.

Att träda ut ur samfundet är svårt av många orsaker. Världen utanför kan kännas fientlig och man har inga band till någon utanför. Många träder ändå ut ur samfundet som vuxna och många av dem anpassar sig först efter mentalt tung period. Många lever också ett mentalt tungt dubbelliv före de träder ut ur samfundet.

Det där håller jag inte med om. Jag föddes och växte upp med JV, jag kände aldrig ngn skräck/rädsla el obehag, det var snarare tvärtom- jag kände trygghet att leva det livet och ha vittnen omkring mej. Att följa med på möten el i tjänsten var aldrig jobbigt. När jag sen i tonåren "valde bort det livet", ja kom problemen, hamnade i "fel sällskap"(med allt vad det innebär).. Hade jag stannat kvar och blivit ett döpt vittne, då hade jag med största sannolikhet varit en tryggare och stabilare människa idag!
Citera
2013-09-17, 16:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Exactimundo! (tror jag)

Som tur är så är alla religioner självdöende av konstruktion, synd bara att det går så låååångsamt.
Det går långsamt som bara den, vi är helt enig om det! Och problemen, det kan ha med fega kompromissivern att göra, med bokstavsfanatikerna och annat att göra : allmänt benämnt fundmentalismens rätt att placera sig exakt där sekularismen skulle skapa det lugn och ro som behövs, det existerar direkt fanatism men tolkat och sett som "vanlig normal trosupptagning" : det är vad nästintill venda trådjävel handlar om i så gott som vartenda forum inom religion, då folk är matade med auktorritetstro (läs okunskap) och alldeles för många sluppit tänka till.. mycket orättvist och mycket fel. Många svek och hånflin, varenda gång lata kompromissen gått in och försökt få saker till icke-problem också. Lata jävlar.

Jag tror också jag förstod din kritik, för du kan hålla med om att man inte allrtid förstått skillnaden mellan islam och islamism?

Jag har hört tyv. mer än en så kallad akademiker fullständigt blanda ihop koncepten, vilket är skrattretande å anea sidan men å andra sidan kan göra en lite arg, pissed off rent ut sagt. Och till slut skitförbannad.

Det kan i somliga fall ha med rasism och främlingsfientlighet att göra, men jag tror det gått troll i det, folk älskar att sporta.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-17 kl. 17:01.
Citera
2013-09-17, 17:02
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Det där håller jag inte med om. Jag föddes och växte upp med JV, jag kände aldrig ngn skräck/rädsla el obehag, det var snarare tvärtom- jag kände trygghet att leva det livet och ha vittnen omkring mej. Att följa med på möten el i tjänsten var aldrig jobbigt. När jag sen i tonåren "valde bort det livet", ja kom problemen, hamnade i "fel sällskap"(med allt vad det innebär).. Hade jag stannat kvar och blivit ett döpt vittne, då hade jag med största sannolikhet varit en tryggare och stabilare människa idag!

Jaha, men nu gällde det här inte dig specifikt. Självklart finns det undantag. Och att man har problem i tonåren är väl inget nytt, det gäller alla eller hur?

Sen så vill jag bara säga att " med största sannolikhet" är nåt som du inte vet, du bara tror. Står man vid ett vägskäl och väljer den ena vägen så kan man inte veta vad som hänt om man skulle ha valt den andra...
Citera
2013-09-17, 17:03
Medlem
BlackJewels avatar
Att sedan fasa över sekt till icke-sekt för att placera som "världsreligion" är ju en match i sig.... som kräver sitt folk...
Citera
2013-09-17, 17:09
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det går långsamt som bara den, vi är helt enig om det! Och problemen, det kan ha med fega kompromissivern att göra, med bokstavsfanatikerna och annat att göra : allmänt benämnt fundmentalismens rätt att placera sig exakt där sekularismen skulle skapa det lugn och ro som behövs, det existerar direkt fanatism men tolkat och sett som "vanlig normal trosupptagning" : det är vad nästintill venda trådjävel handlar om i så gott som vartenda forum inom religion, då folk är matade med auktorritetstro (läs okunskap) och alldeles för många sluppit tänka till.. mycket orättvist och mycket fel. Många svek och hånflin, varenda gång lata kompromissen gått in och försökt få saker till icke-problem också. Lata jävlar.

Jag tror också jag förstod din kritik, för du kan hålla med om att man inte allrtid förstått skillnaden mellan islam och islamism?

Jag har hört tyv. mer än en så kallad akademiker fullständigt blanda ihop koncepten, vilket är skrattretande å anea sidan men å andra sidan kan göra en lite arg, pissed off rent ut sagt. Och till slut skitförbannad.

Det kan i somliga fall ha med rasism och främlingsfientlighet att göra, men jag tror det gått troll i det, folk älskar att sporta.

Lite OT men:

Jag tror inte att själva tron på det övernaturliga eller gud är skadligt, tvärtom kan det vara bra för en del, men all den dynga som kommer med religion är jag starkt allergisk mot. Och bokstavstro är helt käpp rätt rakt upp åt h-e. Ignorans är det verkliga hotet mot vår värld...
Citera
2013-09-17, 17:11
Medlem
Citat:
Jaha, men nu gällde det här inte dig specifikt. Självklart finns det undantag. Och att man har problem i tonåren är väl inget nytt, det gäller alla eller hur?

Sen så vill jag bara säga att " med största sannolikhet" är nåt som du inte vet, du bara tror. Står man vid ett vägskäl och väljer den ena vägen så kan man inte veta vad som hänt om man skulle ha valt den andra...

Ja du, jag vet med största sannolikhet att det är så. Jag hade inte "bara vanliga tonårsproblem", det var mkt mer än så, men det tänker jag inte gå in på här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in