Citat:
Ursprungligen postat av
kef71
Som sagt, alla är olika. Naturligtvis så finns det säkert liberalare falanger in JV också. Vissa har mer konservativa synpunkter och andra mera liberala. Har träffat en hel del JV. Mitt ex var också ett ex JV och hade en hel del synpunkter på saken kan jag lova.

Ja det är inte svårare än att alla trosriktningar i ett liberalt samhälle blndar upp sig eller interagerar, som det heter på "det fina" språket.
Olika tålighetsgrader/toleransnivåer, mytbildningar om sekter i sin tur kan också ställa till oluckliga förlopp, också det här ed att göra sig informerad eller införstådd, det är liksom ett av demokratins rätt viktiga kriterier.
Men när man nu t.o.m driver med folks inre och har som sport att såra stjäla och förlöjliga var och ens rätt att tro, då kommer det upp helt andra tongångar, när man börjar göra juridik av falskmyteri som om det är sanningar och ha som mål att dra i smuts med skenheligheter, jag hr sett jä'ttemycket sådant ges rätt att slå rot, helt oreflekterat, i total brist på insikt om konsekvenser, när sekt-tänkande står i makt och maktförfoganden och har sagt det innan, det kan antända bli oroshärdar vilket det gjort och gör, islam och fundamental judendoms-fantatisk upptagning eller bokstavstro, vållar ju faktiskt fortfarande så mycket ont på jorden att en sekt i modern tappning bleknar, medan icke-trognas retorik kan gå i direkt clinch med vilken sektretorik som helst , då tar jag bara två som jag känner, jv-retoriken och scientolog-retoriken, får förstås lägga till machialvellska retoriken inom kristna falangerna som är misnt sagt puckade och enbart står och viftar i olika riktning utan att säga varken bu eller bä.
Sedan är anti-teistiska retoriken många gånger värre, eller hårdsekulariserade vilken i ord undanber sig trosföreställda uttalanden, utan att veta vad som kommer ur tro och vad som relaterar korrekt. Men vidhåller ändå att trostjänare är dem vilka ofta är alltför omedvetna, och bidragit till att ovilligt vilja förstå vad ateism är utan fasthåller sina fördomar, värst av alla. Tycker jag och då har jag ofta sett det lite från ovan om hur snabba de är att moralisera. Iaf islam-trogna vilka så gärna förmildrar extrema yttringar, allt för att det säkert "sårar tilltron" och kollektivt mindset, som man kan ha.. felaktigt placerat som nummer ett, så är det inte i demokratiskt rättvisare fördelning. Då är det baske mig vare sig jesus eller mohammed, i klarsynt samhälle kan inte flosklerna ges sådan makt som i dem vilka dyrkar sin tro, och gruppen går gärna kollektivt till angrepp, först efteråt förstår man att man manglat på i viljan att försvara ngt som ingår i skönlitterär antologi, så intelligent och klok är det "vuxna etablissemanget" och berusat av att ha fått så mycket tillskriven auktoritet. Genom feldömanden som fördärvat för många unga, som vill ha ro i sin utveckling, men behöver dras med lögner istället. Det är vidrigt men också rättsvidrigt när ren teokrati kopplas på.