2013-09-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är inte synd om dig, hur mycket du än tycker det.

Nej det är inte synd om mig.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Finns nog alla kategorier hos JV.
När jag växte upp fanns det en familj i församlingen som totalförbjöd umgänge med "världsliga" och en annan där ungarna nästan bara umgicks med "världsliga".
Majoriteten var mitt i mellan.

Skönt att höra att jag bara verkar ha träffat den värre sorten iaf.

Citat:
Rolig kuriosa kan vara att alla ungarna i den stränga familjen lämnade JV och båda i den liberala familjen är kvar.

Man kan inte få allt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det finns allvarliga brister i hurudana rättigheter barn till Jehovas vittnen har.

Föreningen för Religionernas offer, UUT och Samfundet för tidigare Jehovas vittnen har på eget initiativ gjort en utredning till Barnombudsmannen om barnens ställning bland Jehovas vittnen. De fick tillstånd att publicera 17 berättelser, som går att läsa på nätet.

Barnen utsätts för läror som underblåser allvarliga rädslor. De är rädda för världens kommande undergång och sin egen och de anhörigas död i Harmagedon. De tror att onda andar är verkliga och farliga och att de hotar dem. Dessutom är de rädda för att alla andra folk kommer att anfalla Jehovas vittnen, vilket Jehovas vittnen predikar om.

Många upplever att de tvingas delta i predikningar från dörr till dörr och i församlingens möten som saknar program som är på barnens nivå. En stor del har också upplevt tukt och aga.

Barnen isoleras och får inte delta i fester som födelsedagar eller tävlingsidrott. Dessutom begränsas utbildning och musik som hobby.

Sexualiteten kontrolleras noga. Sex är tillåtet enbart inom äktenskapet och att masturbera anses vara en synd som måste erkännas för de äldsta inom församlingen. Skilsmässa är praktiskt taget omöjlig. De som hör till sexuella minoriteter har det mycket svårt.

Jehovas vittnen har en sträng inre disciplin och systemet kan utfärda stränga straff, som att uteslutas ur samfundet.

Att träda ut ur samfundet är svårt av många orsaker. Världen utanför kan kännas fientlig och man har inga band till någon utanför. Många träder ändå ut ur samfundet som vuxna och många av dem anpassar sig först efter mentalt tung period. Många lever också ett mentalt tungt dubbelliv före de träder ut ur samfundet.

En av de bättre beskrivningar som jag har sett.
The story of my life... almost.
Citera
2013-09-17, 15:49
Medlem
DansandeVindurs avatar
Tycker dom större grupperna i kristendomen är mer farliga fast dock är JV mer hardcore kristna. Fast skiljer sig från person till person,inte alla är extrema.
Citera
2013-09-17, 15:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu börjar jag känna igen dig igen.

Du har alltid varit dig lik.
Citera
2013-09-17, 15:53
Medlem
DansandeVindurs avatar
Citat:
Det finns allvarliga brister i hurudana rättigheter barn till Jehovas vittnen har.

Föreningen för Religionernas offer, UUT och Samfundet för tidigare Jehovas vittnen har på eget initiativ gjort en utredning till Barnombudsmannen om barnens ställning bland Jehovas vittnen. De fick tillstånd att publicera 17 berättelser, som går att läsa på nätet.

Barnen utsätts för läror som underblåser allvarliga rädslor. De är rädda för världens kommande undergång och sin egen och de anhörigas död i Harmagedon. De tror att onda andar är verkliga och farliga och att de hotar dem. Dessutom är de rädda för att alla andra folk kommer att anfalla Jehovas vittnen, vilket Jehovas vittnen predikar om.

Många upplever att de tvingas delta i predikningar från dörr till dörr och i församlingens möten som saknar program som är på barnens nivå. En stor del har också upplevt tukt och aga.

Barnen isoleras och får inte delta i fester som födelsedagar eller tävlingsidrott. Dessutom begränsas utbildning och musik som hobby.

Sexualiteten kontrolleras noga. Sex är tillåtet enbart inom äktenskapet och att masturbera anses vara en synd som måste erkännas för de äldsta inom församlingen. Skilsmässa är praktiskt taget omöjlig. De som hör till sexuella minoriteter har det mycket svårt.

Jehovas vittnen har en sträng inre disciplin och systemet kan utfärda stränga straff, som att uteslutas ur samfundet.

Att träda ut ur samfundet är svårt av många orsaker. Världen utanför kan kännas fientlig och man har inga band till någon utanför. Många träder ändå ut ur samfundet som vuxna och många av dem anpassar sig först efter mentalt tung period. Många lever också ett mentalt tungt dubbelliv före de träder ut ur samfundet.
Vissa grejer här stämmer inte,Som aga och hur stränga föräldrarna är,mina kusiner är vittnen,men dock inte så extrema,Dom är mer chill,har väl samma intressen som vilka ungdomar som helst,deras föräldrar respekterar att barnen väljer sin egen väg. Och utbildning,musik och hobby och träningstävlingar stämmer inte. Alla religioner är sådär dom skrämmer upp folk och är alltid just dom som är de utvalda. men som sagt,finns väl olika grader av Jvs. Inte alla är så extrema.
Citera
2013-09-17, 15:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nyss kände jag lite hopp om jw...men nu...
Citera
2013-09-17, 15:59
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jag har inte träffat ett vittne sen jag var liten och bodde nästgranne med ett. Han var av sin far strängt förbjuden att leka med oss andra barn. Modern var något liberalare och kunde faktiskt tillåta att vi lekte med honom så länge som vi var borta i god tid till pappan kom hem. Sen fick han reda på det och då var det kört även med smyglekandet. Synd. Trevlig kille som var helt livrädd för sin pappa. Kollade på klockan stup i ett.

Finns det något vittne som kan svara på om det fortfarande är så här? Får barn till vittnen leka med andra barn på fritiden? Hur är det med skolan? Umgås vuxna vittnen med andra vuxna? Hur ser vardagen ut för er? Finns det liberala jw-präster?

Sprid lite ljus över mina funderingar nu, för jag känner att jag har alldeles för dålig koll.

Jag är visserligen inget JV men min mamma är det så jag anser mig ha mycket god insikt - efter att ha blivit utsatt för påtryckningar under hela uppväxttiden.

Det är inte otillåtet att umgås med andra "världsliga" som de kallar det. Däremot om en person varit medlem och blivit utesluten så är det strängt förbjudet. Sedan finns det vissa som övertolkar detta och tror att det gäller ALLA som inte är JV

Sedan det här med "liberala jw-präster"....för dom skulle det vara två skällsord i samma mening. De vägrar att använda sig av ordet "präst"...i stället har det systemet med "äldste"...i praktisk mening brukar det vara 80-85 % av alla män...kvinnor har överhuvudtaget ingen talan.(Förutom i de sällsynta fall då en församling bara bestått av kvinnor)

Och "liberal"...Det är överhuvudtaget inte tillåtet att göra en egen tolkning av det som kommer centralt uppifrån(De högsta styrande i New York) så någon liberal tolkning finns överhuvudtaget inte.

Till sist ett gott råd: Det är skadligt för den mentala hälsan att befatta sig med dom. Det är lönlöst att "prata omkull" dom för de är oerhört pålästa och tränar sig ständigt i rollspel och argumentationsteknik på sina möten. Har man sedan blivit snärjd i deras garn är det OERHÖRT svårt att ta sig ur. Det kommer med påtryckningar med ovannämnda argumentation vara omöjligt för dig att förklara varför de skulle ha fel. Till sist så tror du på det själv: att det som dom säger är helt rätt...för du kan inte argumentera emot.
Senast redigerad av Torsus 2013-09-17 kl. 16:02.
Citera
2013-09-17, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ttsp bygger sina argument på JV:s material om vetenskap.

Det är jag medvetande om, och dels försökar jag få honom förstå att detta är strawman's-argumentation, och dels hoppas jag på att han till slut inser nödvändigheten av att operera med riktig vetenskap i sin argumentatation; vilket innebär att han tar och lär sig något om riktig vetenskap och inte minst vetenskapens systematiska metodologi.
Citera
2013-09-17, 16:22
Medlem
kef71s avatar
Citat:
En av de bättre beskrivningar som jag har sett.
The story of my life... almost.

Tack, men det var inte mina ord, bara en artikel som jag citerade.

Så du har tagit dig ur sekten eller? I så fall, har du lust att dela med dig lite? Kunde vara intressant att veta hur du upplevde saker och ting.
Citera
2013-09-17, 16:23
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Nyss kände jag lite hopp om jw...men nu...

Finns inget hopp grabben, inte när det gäller religion. Tyvärrr...
Citera
2013-09-17, 16:23
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är inte synd om mig.

Jag har en helt annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto