Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag har inte träffat ett vittne sen jag var liten och bodde nästgranne med ett. Han var av sin far strängt förbjuden att leka med oss andra barn. Modern var något liberalare och kunde faktiskt tillåta att vi lekte med honom så länge som vi var borta i god tid till pappan kom hem. Sen fick han reda på det och då var det kört även med smyglekandet. Synd. Trevlig kille som var helt livrädd för sin pappa. Kollade på klockan stup i ett.
Finns det något vittne som kan svara på om det fortfarande är så här? Får barn till vittnen leka med andra barn på fritiden? Hur är det med skolan? Umgås vuxna vittnen med andra vuxna? Hur ser vardagen ut för er? Finns det liberala jw-präster?
Sprid lite ljus över mina funderingar nu, för jag känner att jag har alldeles för dålig koll.
Jag är visserligen inget JV men min mamma är det så jag anser mig ha mycket god insikt - efter att ha blivit utsatt för påtryckningar under hela uppväxttiden.
Det är inte otillåtet att umgås med andra "världsliga" som de kallar det. Däremot om en person varit medlem och blivit utesluten så är det strängt förbjudet. Sedan finns det vissa som övertolkar detta och tror att det gäller ALLA som inte är JV
Sedan det här med "liberala jw-präster"....för dom skulle det vara två skällsord i samma mening. De vägrar att använda sig av ordet "präst"...i stället har det systemet med "äldste"...i praktisk mening brukar det vara 80-85 % av alla män...kvinnor har överhuvudtaget ingen talan.(Förutom i de sällsynta fall då en församling bara bestått av kvinnor)
Och "liberal"...Det är överhuvudtaget inte tillåtet att göra en egen tolkning av det som kommer centralt uppifrån(De högsta styrande i New York) så någon liberal tolkning finns överhuvudtaget inte.
Till sist ett gott råd: Det är skadligt för den mentala hälsan att befatta sig med dom. Det är lönlöst att "prata omkull" dom för de är oerhört pålästa och tränar sig ständigt i rollspel och argumentationsteknik på sina möten. Har man sedan blivit snärjd i deras garn är det OERHÖRT svårt att ta sig ur. Det kommer med påtryckningar med ovannämnda argumentation vara omöjligt för dig att förklara varför de skulle ha fel. Till sist så tror du på det själv: att det som dom säger är helt rätt...för du kan inte argumentera emot.