2013-09-17, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Specifikt handlar det dock om att det är jag som ska ha ljugit för honom. Han säger att jag försöker dölja vad jag menade med något jag skrev (där han menar att jag glömde bort elementär fysik för att jag är så besatt av att "sätta dit honom") genom att skriva en bortförklaring som jag visste inte var sann i syfte att lura honom. Men tydligen så har han ändå inte påstått att jag ljugit. För tydligen så var det isf inte en lögn eftersom man enligt honom inte är medveten om något som man gör mot bättre vetande (vilket förefallar en aaaaaning motsägelsefullt enligt mig).

Ack, semantiken äro krånglig emellanåt.

Jag har hängt med i gravitations-dispyten (från mitt eget systemgranskande perspektiv) och kan öht inte se nån anledning till att ttsp från detta börjar på ett av sina vanliga ad hominem korståg.

1/ Han vet tydligen inte mycket om vetenskap, men vet kanske inte att han inte vet.

2/ DITT vetenskaps-underlag verkar vara helt OK, och jag förstår att du inte har ansett det nödvändigt att börja med att instruera ttsp i vetenskapens 101 (ett behov som är tydligt för alla som kan lite vetenskap, men inte hör hemma på denna tråd).

3/ 1&2 kan kanske ursäkta ttsp's pseudovetenskapliga trams, men jag påpekade redan tidigt för honom exakt vad hans strawman* var, vilket han ignorerade. Och således ÄR ansvarig för sin debatt, oavsett om han är så gott som totalt vetenskaps-inkompetent.

Men lita på att att en pådyvlande JV flyr till omfokuserings-manöver när h*n är målat in i ett hörn.

* Att modern vetenskap är relativistisk och har sannolikhets/precisions-marginaler, utan för den del tappa objektivitets-kriteriet.
Senast redigerad av Bogomil 2013-09-17 kl. 12:31.
Citera
2013-09-17, 12:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men lita på att att en pådyvlande JV flyr till omfokuserings-manöver när h*n är målat in i ett hörn.

Det är det jobbigaste av allt. All debatt som inte inkluderar läsande av 10 stycken högst tvivelaktiga jw-länkar blir omfokuserad till att man är en lögnaktig ateist som har som högsta mål att "sätta dit honom" och säga elaka saker. Han kommer återigen spela "upprörd" när han läser det är...och jag börjar känna att då får han väl vara det. Jag tror inte jag kommer få ut någonting av intresse från den mannen iaf.

Synd bara, för jag har faktiskt en hel del saker som jag på fullaste allvar skulle vilja vet om jw och vad de tror. Inte för att övertala honom om någonting för det vet jag att det inte går, men utav rent intresse.
Citera
2013-09-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har hängt med i gravitations-dispyten (från mitt eget systemgranskande perspektiv) och kan öht inte se nån anledning till att ttsp från detta börjar på ett av sina vanliga ad hominem korståg.

1/ Han vet tydligen inte mycket om vetenskap, men vet kanske inte att han inte vet.

2/ DITT vetenskaps-underlag verkar vara helt OK, och jag förstår att du inte har ansett det nödvändigt att börja med att instruera ttsp i vetenskapens 101 (ett behov som är tydligt för alla som kan lite vetenskap, men inte hör hemma på denna tråd).

3/ 1&2 kan kanske ursäkta ttsp's pseudovetenskapliga trams, men jag påpekade redan tidigt för honom exakt vad hans strawman* var, vilket han ignorerade. Och således ÄR ansvarig för sin debatt, oavsett om han är så gott som totalt vetenskaps-inkompetent.

* Att modern vetenskap är relativistisk och har sannolikhets/precisions-marginaler, utan för den del tappa objektivitets-kriteriet.

Ttsp bygger sina argument på JV:s material om vetenskap.
Om man inte känner till hur tillrättalagd och späckad av vinklade citat den är blir det lätt fel i en diskussion med någon som lever utanför den världen och kan sin sak.
Been there, done that.
Citera
2013-09-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Du ska få ett mycket ärligt svar på detta.
Jag ser det som något positivt som visar på att JV hela tiden försöker att finna sanningen och bättre förstå Guds ord.
Tänk dig en skola som lär ut vissa saker och sedan kommer nya rön t ex vetenskapliga som kullkastar det man lär ut skulle du se det som något positivt om man fortsatte lära ut detta?
Skulle du vilja gå i en skola idag med läroböcker från tidigt 1900 tal?
Det är ofta tvärtom så i många andra religioner där man faktiskt har kunskap att de man lär ut är doktriner och obibliska läror men att samfundet eller kyrkans tradition står över detta.

Din liknelse haltar.
Känner du till någon skola som kräver att ingen elev får tvivla på något som lärs ut i skolan?
Någon skola som slänger ut en elev som ifrågasätter det riktiga i undervisningen?
Någon skola som kräver att skolans elever aldrig mer ska prata med den utslängda eleven såvida inte den kommer krypande tillbaka och ber om ursäkt för att den hade rätt?
Om inte, är din liknelse irrelevant.
Citera
2013-09-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Anser du att denna text är lika missvisande?

Den i särklass vanligaste formen av transplantation som utförs idag är - blodtransfusion. Även om vi normalt inte tänker på det är blodet en levande och immunologiskt aktiv vävnad. I vår del av världen tar vi för givet att blodet är av hög kvalitet, dvs det har donerats av i huvudsak friska, frivilliga, testade och i princip obetalda givare. Vidare att det är grupperat, hygieniskt hanterat, korrekt märkt och lagrat under optimala förhållanden. Ändå finns påtagliga risker med bl a blodsmitta och immunologiska reaktioner. Det finns en övertro på nyttan med transfusion, inte bara hos allmänheten utan även hos personal inom sjukvården. Mycket talar för att blod ofta ges alltför lättvindigt och på tveksamma grunder.

Vi vet att preoperativ anemi försämrar prognosen vid större operationer. Ändå står det paradoxalt nog alltmer klart, att det finns ett statistiskt samband mellan transfusion i sig och efterföljande förhöjd morbiditet och mortalitet. Orsakerna är ofullständigt klarlagda. Kanske är det terapeutiska område, där nyttan med blodtransfusion överväger riskerna, betydligt smalare än vi tidigare trott

Blodet i påsarna som levereras från blodcentralerna har under lagringen fått försämrade egenskaper vilket påtagligt minskar förmågan att syresätta vävnaderna. Dessutom medför transfusion allvarliga risker

Källa?
Ser ut som skrivet av ett JV.
Citera
2013-09-17, 14:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Källa?
Ser ut som skrivet av ett JV.
Dessutom i relation till någon åldring, blodtransfusion ges ju till åldringar som redan står på den glidande skalan mot ett avslut, det är liksom därför de får blodet. Så skulle det utgöra kritik mot blodtransf. i sig, så gick det om intet.
Citera
2013-09-17, 15:04
Medlem
Citat:
Generalisering.

Kanske, men det stämmer på dom flesta ateister här på Flashback, man har dubbelmoral i många fall. Man påpekar att troende har ad hominem argument, när man själva har värsta sortens. Man pratar om att troende ska sätta sig in i spaltmeter text utan att förklara något, själva vill man inte lyfta ett finger för att sätta sig in i bibeln. Nej då letar man efter sidor som motsäger och citerar.

Citat:
Det var inte det jag frågade. Har du något som talar för att de räknade på samma sätt som jw-länken du gav mig?

Jag har för mig att det finns, men jag tänker inte anstränga mig för din skull.

Citat:
För OM det skulle vara på det viset (vilket jag ser som osannolikt), så har du ju svaret framför dig: "lukas" hade läst GT och såg till att hans text skulle uppfulla profetian. Det är inget nytt, sådant är bibeln full av, det kan till och med erkännas av författaren. Som t ex med jesus på åsnan.

Självklart, vad annars? För det är ju omöjligt att det skulle vara på något annat sätt eller hur?

Citat:
Om du påstår att människan är 6000 år gammal så är det sannolikt oundvikligt att jag kommer hitta fel utan att behöva leta. Men jag tycker faktiskt att du är lite paranoid nu. Kan vi inte åtminstone utröna vad du anser om frågan iaf?

Nej tyvärr, jag har bättre saker för mig.

Citat:
Oj...där fick du mig...jag erkänner...dina profetior...är så mäktiga att jag inte vet vad jag ska svara. Absolut.

Ja det verkar så, du springer med svansen mellan benen och vill diskutera annat.

Citat:
Skämt åsido. Problemet är att det blir lite felbalans om du bara ska klistra in länkar och jag ska sätta mig 1-2 timmar per länk och förklara varför de inte stämmer.

Varför har du den premissen att det inte stämmer?

Tror du att jag tycker det är meningsfullt att skriva omfattande personliga inlägg till en person som redan i förväg har bestämt sig för att det jag kommer med inte stämmer?

Citat:
Och som jag nämnde med Babylon-profetian (jag TROR det var den): Jag kollade på den sist du gav mig jw-länkar för nån vecka sen och konstaterade snabbt att den var bluff eftersom det var skrivet EFTER händelserna.

Vad ska jag säga här tycker du? Du vill ju inte undersöka eller diskutera profetior, ändå har du lust att påstå en massa saker, det är inte en ärlig och uppriktig diskussion. Du vill ha möjligheten att kritisera men du vill inte sätta dig in i motargument, eftersom du har "begränsad tid". Hit and run är taktiken.

Citat:

Vart tar vi vägen då? Vi vet båda två att det inte finns en snöbolls chans i helvetet att du kommer gå med på att bibeln inte är skriven när jw säger att den är skriven. Du tror t ex sannolikt att evangelierna ÄR skrivna de som det påstås i traditionen? Inte sant? Och du tror sannolikt att alla Paulus brev ÄR skrivna av Paulus? Inte sant? Jag borde faktiskt ha tänkt på det innan, jag tror vi har för lite common ground för att kunna diskutera frågan. Mitt fel, således....jag borde tänkt på det. Och jag borde också ha tänkt på min begränsade tid, jag HAR faktiskt inte tid för intensiva bibelstudier just nu.

Så varför har du en massa åsikter om bibeln då?

Citat:
Nej, jag trodde jag skulle få EN tydlig profetia (dvs inget luddigt om världsmakter eller sifferdribblande med generösa tolkningar) som du förklarar med egna ord varför den måste komma från gud som vi sedan ska gå igenom. Och åtminstone komma fram till varför vi omöjligt kommer komma överrens.

Det handlar inte om dribblande och generösa tolkningar, det handlar om liknelser och symboler. Tyvärr (för din del) så är bibeln skriven på det sättet för att sålla agnarna från vetet, om det inte passar herrn, så är det bara att beklaga:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?”

Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte.

Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.

De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
"(Matteus 13:10-15 Bibel2000)

Tråkigt nog tror jag inte att du har gett det en chans.

Citat:
Nu blir jag faktiskt lite irriterad på dig. Så känslig som du är för påhopp och så skriver du sånt här själv?

Så du inser nu hur alla dina påhopp påverkar?

Dessutom tror jag mina påhopp är mycket milda i jämförelse, men ok, jag kan sluta med det. Men frågan är om du kan det?

Citat:
Ska jag vara likadan och skriva: "Du är bara rädd för #2347 för att du vet att du har fel".

Ja det vore ju ett milt påhopp, du har haft mycket värre påhopp.

Citat:
Jag försöker faktiskt anstränga mig och vara trevligare mot dig eftersom jag vet att du är skör....

Ja det här var ju ett påhopp också. Jag är inte skör, jag anser att påhopp stör och skräpar ner trådar, och tar fokus från sakfrågorna och dom bra argumenten.

Citat:
men då tycker jag att du som motprestation åtminstone kan sluta antyda hur "jag är ute efter dig" eller "hur rädd jag är för dina argument" och hur "oärlig jag är".

Visst kan jag det. Men det blir mycket enklare för mig när du slutar med påhopp som att jag skulle vara skör.

Citat:
Eller ska jag också köra en klippa och klistra variant? Ok:

Sådär, nu har vi varsin länk som talar mot varandra. Blev vi klokare?

Nej det vart vi inte, men hade du agerat annorlunda om jag hade spenderat två timmar på att skriva ett eget inlägg? Tror du att jag vill spendera två timmar för dig, när du sedan bara avfärdar allt och säger att du har "begränsad tid"?

Citat:
text

...

Citat:
Då är alltså Lejon, Tiger, Liger och Liliger samma art allihopa?

Ja om dom får avkomma med varandra.

Du har ändå tid att smutskasta mig inför andra:
"Jag tror inte jag kommer få ut någonting av intresse från den mannen iaf."

Tack detsamma, jag vet nu var du står.
Citera
2013-09-17, 15:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Jag har inte träffat ett vittne sen jag var liten och bodde nästgranne med ett. Han var av sin far strängt förbjuden att leka med oss andra barn. Modern var något liberalare och kunde faktiskt tillåta att vi lekte med honom så länge som vi var borta i god tid till pappan kom hem. Sen fick han reda på det och då var det kört även med smyglekandet. Synd. Trevlig kille som var helt livrädd för sin pappa. Kollade på klockan stup i ett.

Finns det något vittne som kan svara på om det fortfarande är så här? Får barn till vittnen leka med andra barn på fritiden? Hur är det med skolan? Umgås vuxna vittnen med andra vuxna? Hur ser vardagen ut för er? Finns det liberala jw-präster?

Sprid lite ljus över mina funderingar nu, för jag känner att jag har alldeles för dålig koll.
Citera
2013-09-17, 15:09
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Det finns allvarliga brister i hurudana rättigheter barn till Jehovas vittnen har.

Föreningen för Religionernas offer, UUT och Samfundet för tidigare Jehovas vittnen har på eget initiativ gjort en utredning till Barnombudsmannen om barnens ställning bland Jehovas vittnen. De fick tillstånd att publicera 17 berättelser, som går att läsa på nätet.

Barnen utsätts för läror som underblåser allvarliga rädslor. De är rädda för världens kommande undergång och sin egen och de anhörigas död i Harmagedon. De tror att onda andar är verkliga och farliga och att de hotar dem. Dessutom är de rädda för att alla andra folk kommer att anfalla Jehovas vittnen, vilket Jehovas vittnen predikar om.

Många upplever att de tvingas delta i predikningar från dörr till dörr och i församlingens möten som saknar program som är på barnens nivå. En stor del har också upplevt tukt och aga.

Barnen isoleras och får inte delta i fester som födelsedagar eller tävlingsidrott. Dessutom begränsas utbildning och musik som hobby.

Sexualiteten kontrolleras noga. Sex är tillåtet enbart inom äktenskapet och att masturbera anses vara en synd som måste erkännas för de äldsta inom församlingen. Skilsmässa är praktiskt taget omöjlig. De som hör till sexuella minoriteter har det mycket svårt.

Jehovas vittnen har en sträng inre disciplin och systemet kan utfärda stränga straff, som att uteslutas ur samfundet.

Att träda ut ur samfundet är svårt av många orsaker. Världen utanför kan kännas fientlig och man har inga band till någon utanför. Många träder ändå ut ur samfundet som vuxna och många av dem anpassar sig först efter mentalt tung period. Många lever också ett mentalt tungt dubbelliv före de träder ut ur samfundet.
Citera
2013-09-17, 15:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kanske, men det stämmer på dom flesta ateister här på Flashback, man har dubbelmoral i många fall. Man påpekar att troende har ad hominem argument, när man själva har värsta sortens. Man pratar om att troende ska sätta sig in i spaltmeter text utan att förklara något, själva vill man inte lyfta ett finger för att sätta sig in i bibeln. Nej då letar man efter sidor som motsäger och citerar.

Ditt offerkofta-korståg intresserar mig fortfarande inte.

Citat:
Jag har för mig att det finns, men jag tänker inte anstränga mig för din skull.

Tar det som ett nej.

Citat:
Självklart, vad annars? För det är ju omöjligt att det skulle vara på något annat sätt eller hur?

Givetvis inte omöjligt. Men man kan ju fråga sig vad som är mest sannolikt?

Citat:
Ja det verkar så, du springer med svansen mellan benen och vill diskutera annat.

Du är i sanning en stor och mäktig individ. Vad skola en liten man som jag göra annat än att gömma mig i skam?

Citat:
Varför har du den premissen att det inte stämmer?

Det är ingen premiss. Det är ett högst sannolikt utfall.

Citat:
Tror du att jag tycker det är meningsfullt att skriva omfattande personliga inlägg till en person som redan i förväg har bestämt sig för att det jag kommer med inte stämmer?

Man kan åtminstone få reda på VARFÖR man inte kommer överrens, det kan vara ganska intressant.

Citat:
Vad ska jag säga här tycker du? Du vill ju inte undersöka eller diskutera profetior,

Inte om det tar dig 10 sekunder att klistra in ett färdigbakat material från jw-manualen.

Citat:
Så varför har du en massa åsikter om bibeln då?

Varför skulle jag inte ha det????

Citat:
Det handlar inte om dribblande och generösa tolkningar, det handlar om liknelser och symboler.

Du förstår, där är vi inte riktigt överrens.

Citat:
Tyvärr (för din del) så är bibeln skriven på det sättet för att sålla agnarna från vetet, om det inte passar herrn, så är det bara att beklaga:

Ja tänk om jag bara hade ditt intellekt ....verkar för övrigt lite orimligt av en allgod gud att först se till att inte alla människor kan förstå hans budskap och sen straffa dem för det. Bra jobbat där, gud.

Citat:
Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Tänka sig att t o m jesus hade dåliga bortförklaringar för varför budskapet inte är tillräckligt väl utfört.

Citat:
Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.

Om DET är vad dina kriterier för vad en profetia är så är jag glad att vi inte gräver djupare i den maskburken.....suck....

"Jag förutspår att inte alla jordens människor kommer tro på gud.....TITTA!!! Den uppfylldes!!!!"

Citat:
Tråkigt nog tror jag inte att du har gett det en chans.

Jodå. Men vad som kom emellan var att jag växte upp, fick en skarp hjärna och insåg att min vidriga lågstadielärare hade försökt indoktrinera mig med bullshit.

Citat:
Så du inser nu hur alla dina påhopp påverkar? Dessutom tror jag mina påhopp är mycket milda i jämförelse, men ok, jag kan sluta med det. Men frågan är om du kan det? Ja det vore ju ett milt påhopp, du har haft mycket värre påhopp. Ja det här var ju ett påhopp också. Jag är inte skör, jag anser att påhopp stör och skräpar ner trådar, och tar fokus från sakfrågorna och dom bra argumenten. Visst kan jag det. Men det blir mycket enklare för mig när du slutar med påhopp som att jag skulle vara skör.

Det är inte synd om dig, hur mycket du än tycker det. Du är sannolikt konstant förolämpad av debatt-taktiska skäl.

Citat:
Nej det vart vi inte,

Tack.

Vill du förklara en enda sak till så kan du ju dock förklara varför JW anger Artaxerxes' första regeringsår 10 år annorlunda än vad historiker gör? Jag har lite på känn dock att du kommer "känna dig så påhoppad att du inte vill göra det". Ska min profetia uppfyllas månntro?

Citat:
men hade du agerat annorlunda om jag hade spenderat två timmar på att skriva ett eget inlägg?

Ja.

Citat:
Ja om dom får avkomma med varandra.

Vet du någon biolog som har den definitionen som arbetsmodell?

Citat:
Tack detsamma, jag vet nu var du står.

Fram tills nu trodde du alltså att jag fann våra små samtal givande? Då trodde du fel.
Citera
2013-09-17, 15:45
Medlem
Citat:
Text

Nu börjar jag känna igen dig igen.

Citat:
Fram tills nu trodde du alltså att jag fann våra små samtal givande? Då trodde du fel.

Tydligen!
Citera
2013-09-17, 15:46
Medlem
Citat:
Jag har inte träffat ett vittne sen jag var liten och bodde nästgranne med ett. Han var av sin far strängt förbjuden att leka med oss andra barn. Modern var något liberalare och kunde faktiskt tillåta att vi lekte med honom så länge som vi var borta i god tid till pappan kom hem. Sen fick han reda på det och då var det kört även med smyglekandet. Synd. Trevlig kille som var helt livrädd för sin pappa. Kollade på klockan stup i ett.

Finns det något vittne som kan svara på om det fortfarande är så här? Får barn till vittnen leka med andra barn på fritiden? Hur är det med skolan? Umgås vuxna vittnen med andra vuxna? Hur ser vardagen ut för er? Finns det liberala jw-präster?

Sprid lite ljus över mina funderingar nu, för jag känner att jag har alldeles för dålig koll.

Finns nog alla kategorier hos JV.
När jag växte upp fanns det en familj i församlingen som totalförbjöd umgänge med "världsliga" och en annan där ungarna nästan bara umgicks med "världsliga".
Majoriteten var mitt i mellan.
Rolig kuriosa kan vara att alla ungarna i den stränga familjen lämnade JV och båda i den liberala familjen är kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in