Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Är det så här det ska gå till? Du kastar färdigbakade jw-länkar på mig som jag ska lägga ner massa tid på att gå igenom? Jag hade faktiskt hoppats på någonting annat. Då återgår jag hellre till de övriga frågorna om du inte misstycker, det här kommer ta för mycket av min tid (något jag inte har i överflöd just nu). När jag tänker efter har vi nog dessutom starkt skilda åsikter om när de olika delarna av bibeln skrevs, varför en profetia för dig är ett konstaterande i efterhand för mig (jag har för mig att t ex babylonprofetian är en sådan). Du kan återgå till #2347 istället, det här blir ingen av oss gladare utav.
Jag visste det, därför lade jag inte en massa tid på skriva ett eget inlägg.
När jag frågar om evolutionsteorin eller andra saker så är ni ateister snabba på att hänvisa till länkar och säger att man ska sätta sig in i saker innan man yttrar sig. Men det gäller alltså inte ateister?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det här var dock intressant: Du menar alltså att folk hade räknat på samma sätt som länken du gav och kommit fram till att just det här året ska messias komma?
Är det någon ide att svara?
Ja Daniel 9:24-27 borde rimligtvis ha varit intressant för judarna, det stod ju i deras heliga skrifter som dom läste i synagogorna.
Det talas om Messias (den smorde), att han skulle avskaffa judarnas lag, sluta ett nytt förbund och själv förgöras/dödas:
"
För ditt folk och för din heliga stad är sjuttio veckor bestämda innan ondskan hejdas, synden stävjas och skulden sonas, innan den eviga rättfärdigheten kommer i dagen, den profetiska synen beseglas och det allra heligaste invigs.
Detta skall du veta och besinna: från det att ordet utgick om att Jerusalem skall återställas och uppbyggas, till dess att den som är smord till furste kommer, skall det gå sju veckor.
Under sextiotvå veckor blir sedan staden återuppbyggd, med gator och vallgravar. Men under en tid av vånda, efter de sextiotvå veckorna, kommer han som är smord att förgöras och försvinna.
Både staden och helgedomen blir förstörda liksom fursten som skall komma. Slutet kommer genom en stormflod, och den fastställda ödeläggelsen fortgår ända till krigets slut. För en veckas tid kommer han att sluta ett starkt förbund med många.
Under en halv vecka avskaffar han både slaktoffer och matoffer.
På skändlighetens vingar kommer han som vanhelgar, ända till dess att det fastställda slutet drabbar honom.”(Daniel 9:24-27 Bibel2000)
Dessa saker avskaffandet av lagen, det nya förbundet och att han förgjordes kan man läsa om i Nya testamentet, konstigt vore då om man inte visste om att det även stod en tidpunkt i Daniel när Messias skulle komma.