2013-09-16, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ingenting och någonting är inte samma sak. Och kan aldrig bli det. Ingenting är det som inte existerar. Allting som existerar är någonting. Ingenting kan inte omförvandlas till någonting eftersom ingenting inte existerar. Och någonting kan aldrig omvandlas till ingenting.

Det som existerar har därmed alltid existerat och kommer alltid att existera.

Är det en sanning?

Ingenting är bara ett filosofiskt begrepp.
Ser att du försöker få "ingenting" att vara "någonting som inte existerar", men det faller på sin egen konstruktion tyvärr.
Citera
2013-09-16, 16:39
Citat:
Anledningen till min fundering är en tråd där nya rön inom fysik tydligen visar på att någonting kan uppstå från ingenting..

Det känns helt ologiskt. Vad ska man tro på??

Det är inte särkilt "nya" rön om dy syftar på Kauss definition av "ingenting" i A universe form Nothing. Där påvisar han att varenda given punkt i rummet är fylld av kvantfenomen.

När man pratar om "ingenting" så bör man först redorgöra om man menar Krauss version (som många syftar på när dom pratar om tex en materie lös punkt i rymden) eller "ingenting" som "frånvaron av någonting". Detta är två HELT skilda saker som inte bör blandas ihop.

Krauss föreläsning är intressant om man mot förmodan inte sett den än.
Citera
2013-09-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är inte särkilt "nya" rön om dy syftar på Kauss definition av "ingenting" i A universe form Nothing. Där påvisar han att varenda given punkt i rummet är fylld av kvantfenomen.

När man pratar om "ingenting" så bör man först redorgöra om man menar Krauss version (som många syftar på när dom pratar om tex en materie lös punkt i rymden) eller "ingenting" som "frånvaron av någonting". Detta är två HELT skilda saker som inte bör blandas ihop.

Krauss föreläsning är intressant om man mot förmodan inte sett den än.

Pust vilken lättnad Hann ju bli riktigt nervös.

Vad jag menar med ingenting är frånvaron av någonting över huvud taget. Men vad Krauss tydligen menar är alltså att någonting kan komma ur någonting?? Känns mycket mer logiskt.
Citera
2013-09-16, 20:17
Medlem
Om jag förstår det här korrekt så är inte ens ett vakum tomt på energi (utan befinner sig i någon sorts grundenergiläge). Det kan man väl inte kalla för ingenting..??

Fan, ångrar att jag inte valde teknisk fysik eller nåt. Det går ju inte fatta alla formler utan massiva grundkunskaper i matte och fysik.
Citera
2013-09-16, 20:48
Citat:
Om jag förstår det här korrekt så är inte ens ett vakum tomt på energi (utan befinner sig i någon sorts grundenergiläge). Det kan man väl inte kalla för ingenting..??

Precis.
Det "vi" brukar mena med "ingenting" menar Krauss på att fyllt av "någonting" (kvantfenomen).

"Ingenting" i ordets rätta bemärkelse är bara ett filosofiskt begrepp och ingenting som man kan föreställa sig.

Ps
Sorry för lite väl många felstavningar i tidigare inlägg. Ibland korrläser jag inte.
Citera
2013-09-16, 22:16
Medlem
Jag har alltid undrat (nåja.. alltid och alltid) vad tomrummet i universum består av (om någonting). Nu vet jag att det inte består av ingenting iaf
Citera
2013-09-17, 07:39
Citat:
Jag har alltid undrat (nåja.. alltid och alltid) vad tomrummet i universum består av (om någonting). Nu vet jag att det inte består av ingenting iaf

Hörde en analogi nyligen om fiskarna som kanske en dag, på samma sätt, inser att dom simmar runt i vatten istället för "ingenting"...

Ps
Det hedrar dig att du är nyfiken. Fortsätt utforska och bilda dig din egen uppfattning istället för att köpa religiösa dogmer som någon annan berättat för dig (vilket jag fått uppfattningen av).
Citera
2013-09-17, 08:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har inte sagt någonting om vad det som existerar är för någonting. Men OM någonting existerar så är det inte det samma som ingenting. Har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det. Och allt det någonting som existerar har alltid existerat och kommer alltid att göra det.

Vad menar du med någonting? Naturkrafter tex har ju inte funnits alltid. Inte atomer heller.
Det som inte kan vara ingenting, vad är det?

I rymdvacuum dyker partiklar upp ur ingenting och förintas igen, ingen partikel - partikel - ingen partikel. Om de inte förintas till ingenting så måste de försvinna till en annan rumtid som vi inte har en aning om.
Citera
2013-09-17, 08:19
Medlem
BEings avatar
Citat:
Kan du förklara lite närmare med vad du menar med att ingenting och någonting är en illusion? Vad menar du med illusion?

Tycker du har gjort en djup insikt att någonting inte kan komma från ingenting. Men illusionen som vi valt att tro på är svår att förklara. Vi utgår ifrån ett begränsat perspektiv där vi just nu inte kan se helheten. Härifrån är det absolut fel att mörda. Det finns goda människor och onda ifrån vårt perspektiv. Men riktigt så enkelt är det inte. Universum är alltid i förändring men ingenting försvinner, det omvandlas bara.

Det var en "dålig" förklaring :-). Jag får återkomma när jag har mer tid. Men egentligen handlar det om att hitta dessa svar själv i dig själv.
Senast redigerad av BEing 2013-09-17 kl. 08:23.
Citera
2013-09-17, 08:35
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om de inte förintas till ingenting så måste de försvinna till en annan rumtid som vi inte har en aning om.

Falsk diktomi
Citera
2013-09-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Tycker du har gjort en djup insikt att någonting inte kan komma från ingenting. Men illusionen som vi valt att tro på är svår att förklara. Vi utgår ifrån ett begränsat perspektiv där vi just nu inte kan se helheten. Härifrån är det absolut fel att mörda. Det finns goda människor och onda ifrån vårt perspektiv. Men riktigt så enkelt är det inte. Universum är alltid i förändring men ingenting försvinner, det omvandlas bara.

Det var en "dålig" förklaring :-). Jag får återkomma när jag har mer tid. Men egentligen handlar det om att hitta dessa svar själv i dig själv.

Jag tänker lite likadant. Allting är beständigt men uppenbart i ständig förändring.

Men hänger inte riktigt med i allt du säger.
Citera
2013-09-17, 18:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Falsk diktomi

Om de inte förintas till ingenting så måste de försvinna till en annan rumtid som vi inte har en aning om eller någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in