• 1
  • 2
2013-09-16, 08:28
Medlem
Ingenting och någonting är inte samma sak. Och kan aldrig bli det. Ingenting är det som inte existerar. Allting som existerar är någonting. Ingenting kan inte omförvandlas till någonting eftersom ingenting inte existerar. Och någonting kan aldrig omvandlas till ingenting.

Det som existerar har därmed alltid existerat och kommer alltid att existera.

Är det en sanning?
Citera
2013-09-16, 08:52
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ingenting och någonting är inte samma sak. Och kan aldrig bli det. Ingenting är det som inte existerar. Allting som existerar är någonting. Ingenting kan inte omförvandlas till någonting eftersom ingenting inte existerar. Och någonting kan aldrig omvandlas till ingenting.

Är det en sanning?

Ja, för mig är det sanning. Ingenting och någonting är en illusion precis som gott-ont, bra-dåligt, rätt och fel.
Citera
2013-09-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Ja, för mig är det sanning. Ingenting och någonting är en illusion precis som gott-ont, bra-dåligt, rätt och fel.

Kan du förklara lite närmare med vad du menar med att ingenting och någonting är en illusion? Vad menar du med illusion?
Citera
2013-09-16, 09:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Är det en sanning?

Vad är det som existerar och alltid kommer att göra det? Och isf också alltid har gjort det?
Citera
2013-09-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad är det som existerar och alltid kommer att göra det? Och isf också alltid har gjort det?

Jag har inte sagt någonting om vad det som existerar är för någonting. Men OM någonting existerar så är det inte det samma som ingenting. Har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det. Och allt det någonting som existerar har alltid existerat och kommer alltid att göra det.
Citera
2013-09-16, 09:35
Medlem
Anledningen till min fundering är en tråd där nya rön inom fysik tydligen visar på att någonting kan uppstå från ingenting..

Det känns helt ologiskt. Vad ska man tro på??
Citera
2013-09-16, 11:53
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Anledningen till min fundering är en tråd där nya rön inom fysik tydligen visar på att någonting kan uppstå från ingenting..

Big bang-modellen är inte särskilt "ny".
Citera
2013-09-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Big bang-modellen är inte särskilt "ny".

Men allting fanns ju redan innan Big Bang?? Eller vet vi ens..?
Citera
2013-09-16, 12:03
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Men allting fanns ju redan innan Big Bang?? Eller vet vi ens..?

Ingen som vet.

Vad menar du med "allting"?
Citera
2013-09-16, 12:40
Medlem
Bra rubrik ...

Det går aldrig att få reda på det förutom om man skulle vara något allvetande väsen.
Citera
2013-09-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Ingen som vet.

Vad menar du med "allting"?

Allting är allt det någonting som existerat, som existerar och som kommer att existera.
Citera
2013-09-16, 14:11
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Allting är allt det någonting som existerat, som existerar och som kommer att existera.

Ingenting fanns "innan big bang".
Faktum är att det inte fanns något "innan" rent tidsmässigt, jag menar, tiden existerade inte.
Tiden uppkom samtidigt som big bang(då definierar jag tid som så att: den storhet som gör att alla händelser inte sker simultant), likaså rummet (som då "medför" att allt inte sker på samma plats). Ingenting kan existera utanför ett rum, ingenting som i motsats av "någonting".
Alltså, allting som existerat kom att existera då t > 0, där t ∈ ℕ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in