2013-09-16, 18:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om "SO" utsätts för spetsnazangrepp så innebär det militär aggression mot Sverige.
Om militär aggression mot Sverige inleds så kommer det svenska inte här inte nu möjligen sedan försvaret slås sönder på någon dag.
Flygplatser som man skyddar kommer rensas av elitförband och i den mån man utgör ett problem slås man ut från luften.
Flygvapnet kommer ha fullt upp freda sig självt då man inte har lv.
Manöverbataljonerna är oövade och saknar erfaret befäl vidare behöver man kraftsamla från 100 tals km håll till Sthlms området resten blir tomt.
Det enda som finns är paketbussen och lätt infanteri.

HV precis som dagens FM fyller ingen roll vid skydd av Sverige i krig.
Vid terrorattacker så är en utökad piket och antiterrorpolis oerhört mycket kraftfullare.
Leta efter gamla tanter gör missing people bättre.

D.v.s. problemet är inte att HV skaffar nya minibussar (för att köra på väg),
för att ersätta gamla terrängbilar (för att köra på väg),
utan att FM i sin helhet är helt otillräckligt, vad gäller numerär,
samövning, luftvärn m.m. m.m.

Men säg mig. Hur blir FM bättre på att kasta ut hundratals miljoner eller t.o.m. miljarder
på fordon med egenskaper (förmåga att köra i terrängen) som inte behövs i den aktella rollen?

Får vi fler fältförband om vi kastar iväg hundratals miljoner eller t.o.m. miljarder
på terrängbilar som ändå kommer att rulla på väg?

Får vi mera välövade fältförband om vi kastar iväg hundratals miljoner eller t.o.m. miljarder
på terrängbilar som ändå kommer att rulla på väg?

Får vi tillgång till fler och bättre luftvärnssystem om vi kastar iväg
hundratals miljoner eller t.o.m. miljarder på terrängbilar som ändå kommer att rulla på väg?
Citera
2013-09-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Jag skulle tro att de som använder den blir mycket nöjda,
mera golv och fotplats och takhöjd, undrar om det blir mera fläkt i den
så att den får ut fukten ifrån regnblöta kläder bra,
vad Sprinten (Pb8) klarar och inte klarar är mest upp till han som kör den och gruppen,
finns videos i Youtube att titta på om man undrar.

http://www.youtube.com/results?search_query=mercedes+sprinter+4x4+&oq=Spr inter+4&gs_l=youtube.1.7.0l7j0i5l3.6897.13874.0.23 183.10.9.0.1.1.0.83.458.9.9.0...0.0...1ac.1.11.you tube.2Is RJlX0QuM

Tror inte att bussarna i videorna är fullastade direkt..

Enligt rykte via forumet SoldF så klarar inte Sprintarna att transportera en hemvärnsgrupp med utrustning ens på vanlig väg. Man överstiger då Max lastvikt

Låter inte orimligt! Likväl tycker jag dock att det var rätt att köpa in dem. Ur underhållssynpunkt kanske det dessutom är bra med ett fordon som inte inbjuder föraren till bus eller terrängkörning..
Senast redigerad av Macke85 2013-09-16 kl. 18:58.
Citera
2013-09-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Enligt rykte via forumet SoldF så klarar inte Sprintarna att transportera en hemvärnsgrupp med utrustning ens på vanlig väg. Man överstiger då Max lastvikt

Låter inte orimligt! Likväl tycker jag dock att det var rätt att köpa in dem. Ur underhållssynpunkt kanske det dessutom är bra med ett fordon som inte inbjuder föraren till bus eller terrängkörning..

Ohh! Rykten! Länka!
Citera
2013-09-16, 21:12
Moderator
Eerieyes avatar
Apropå Tgb20, när körde man i terräng med den sist? Den används väl numera bara som ett tämligen trafikfarligt och dyrt fortskaffningsmedel på vägar inkl skogsbilvägar? Pb8 klarar den rollen betydligt bättre, tror jag.

Tänk på att Bv206 är kvar. Terränggående lastbilar finns att tillgå också.
Citera
2013-09-16, 21:22
Medlem
Citat:

Äsch, skräp rykte, var ju en sketen kompC som trodde det. Vad vet de som ingen annan vet?

1750kg i maxlast på åtta personer sedan kan du hänga på släp. Begränsningen blir i mängden ammunition och förstärkningsvapen man kan dra med sig, gissar jag.
Citera
2013-09-16, 21:32
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Äsch, skräp rykte, var ju en sketen kompC som trodde det. Vad vet de som ingen annan vet?

1750kg i maxlast på åtta personer sedan kan du hänga på släp. Begränsningen blir i mängden ammunition och förstärkningsvapen man kan dra med sig, gissar jag.
1750 kg i maxlast? Det var inte lite det, inte minst som att Mercedes Sprinter har en max lastvikt i originalutförande på mellan 1000 och 1400 kg beroende på modell. Och det är utan hasplåtar och annat som finns på denna variant.
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/van/home/new_vans/models/sprinter_906/crewbus_/data/dimensions.html

Och då står det bland annat att man får minska max lastvikt med 170 kg (från siffrorna ovan) om man väljer en variant med fyrhjulsdrift.....
Citera
2013-09-16, 21:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Automatlådan är bra. Tgb20 äter kopplingslameller och det är inte gratis att byta.

Och nog f-n kan den transportera en grupp med all utrustning på vägar. Det är först när man ger sig ner i bäckraviner mm som Tgb20 är bättre - förutsatt att inte kopplingen rasar.

Jag är försiktigt positiv till fordonet, men då har jag vägt in att det är billigt också. För länder med stora plånböcker så finns ju bättre men då kommer vi nog över miljonen per fordon.
Citera
2013-09-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
1750 kg i maxlast? Det var inte lite det, inte minst som att Mercedes Sprinter har en max lastvikt i originalutförande på mellan 1000 och 1400 kg beroende på modell. Och det är utan hasplåtar och annat som finns på denna variant.
http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/van/home/new_vans/models/sprinter_906/crewbus_/data/dimensions.html

Och då står det bland annat att man får minska max lastvikt med 170 kg (från siffrorna ovan) om man väljer en variant med fyrhjulsdrift.....

Sorry, drog över med 30kg, 1720kg ska det vara, enligt Försvarsmakten själva.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Skolor/Hemvarnets-stridsskola-HvSS/Nyheter/Hemvarnets-nya-fordon-rullar-in/
Senast redigerad av frippens 2013-09-16 kl. 21:41. Anledning: stavningsfix
Citera
2013-09-16, 21:42
Medlem
Nu har det diskuterats en hel del skydda/bevaka, men men hemvärnet har fler huvuduppgifter. Eskort är en sådan och här är ju avsaknaden av en ksp-lavett ett stort steg bakåt. Med ksp så kan man ju i alla fall avge eld och därmed skapa sig lite manöverutrymme till att t ex köra sig ur ett eldöverfall eller ge övriga soldater eldunderstöd när de gör avsittning. Detta går om intet med Pb8 liksom den ytterligare observationsförmågan en uppluckad skytt har.

Förvisso ingen uppgift enligt krigsförbandsspecifikationen men det kommer likväl bli intressant när det går upp för kommuner och räddningstjänst att hemvärnets terrängkapacitet avsevärt minskar med införandet av Pb8. Många kommuner och deras räddningstjänst och hemtjänst räknar ju kallt med att hemvärnet ställer upp vid stormar, snöoväder och skogsbränder. Förvisso är bandvagnarna kvar men de är långt färre än vad terrängbilarna är.
Citera
2013-09-16, 21:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khariton
Nu har det diskuterats en hel del skydda/bevaka, men men hemvärnet har fler huvuduppgifter. Eskort är en sådan och här är ju avsaknaden av en ksp-lavett ett stort steg bakåt. Med ksp så kan man ju i alla fall avge eld och därmed skapa sig lite manöverutrymme till att t ex köra sig ur ett eldöverfall eller ge övriga soldater eldunderstöd när de gör avsittning. Detta går om intet med Pb8 liksom den ytterligare observationsförmågan en uppluckad skytt har.

Förvisso ingen uppgift enligt krigsförbandsspecifikationen men det kommer likväl bli intressant när det går upp för kommuner och räddningstjänst att hemvärnets terrängkapacitet avsevärt minskar med införandet av Pb8. Många kommuner och deras räddningstjänst och hemtjänst räknar ju kallt med att hemvärnet ställer upp vid stormar, snöoväder och skogsbränder. Förvisso är bandvagnarna kvar men de är långt färre än vad terrängbilarna är.

Ksp-lavett är ett problem. Men vid eskorter ska man ju kunna köra lika fort som det man eskorterar och det går ju inte med Tgb20. Den kan man knappt köra alls med, förövrigt.

Ja, jag har då aldrig hört talas om annat än bandvagn vid skogsbränder, översvämningar, snö etc. Om man nu inte talar om till det drabbade området, och då passar Pb8 utmärkt. Aldrig att räddningstjänsten skulle vilja få sjuka gamlingar körda i Tgb20, förresten. Ska de ligga på en bänk därbak då? Jag förmodar att Pb8 kan ta bårar under medicinskt vettiga förhållanden däremot. Och med terrängkapacitet som en normal fyrhjulsdriven ambulans.
Citera
2013-09-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khariton

Kör jag in i ett eldöverfall med en softskin så kommer eventuell sprutskytt på taket vara död inom loppet av någon sekund från första eldöppnandet mot fordonen.
Citera
2013-09-16, 22:16
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Ohh! Rykten! Länka!

Nu vet jag inte hur mycket utrustning HV har med sig, men när jag testade Pb8 under en vecka förra hösten och lastade in hund, lite gruppmtrl och grupp så blev det trångt. Mycket trångt. Och då hade vi inte någon trosspackning med oss. Lastutrymmet är underdimensionerat och avsaknaden av att kunna lasta på taket kommer ganska omgående identifieras som en stor brist. Vi körde tross samt större del av gruppmtrl på lastbil, är det en förmåga som HV har? I annat fall kommer det krävas släp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in