2013-09-16, 19:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witchhunt
Nu har ju brott begåtts och det kunde man ju räkna ut med bakre delen med tanke på platsen han blev funnen på. Att "H" skulle vara inblandad verkar ju mest som en gissning. Han kanske inte är den man helst bjuder på en familjemiddag men att han skulle ta död "G" (sin egen kusin) verkar ganska långt bort från verkligheten.

Ingen som funderat på att kanske de "stora" grabbarna från Götet varit på besök i Lidk för en ev skuldindrivning, sedan verkade det mest gått snett från en rejäl omg stryk till en ren dödsmisshandel.

Historien visar att kusin, farbror ,svärfar har ingen betydelse i dessa kretsar:

I tidningen Kalmar 1897-09-08, s. 2, under rubriken Land och Rike.:
Citat:
Bondstorpsdråparen dömd. Förtennaren Johan Emil Johansson Hederlig, som den 13 sistlidne maj å torpet Låsabygget i Bondstorps socken med ett revolverskott nedsköt sin kusin och svåger Frans Theodor Gottfrid Carlsson och med ett andra sårade sin farbror och svärfar, Carl Carlsson Hederlig, undergick i lördags å Jönköpings länsfängelse förnyad ransakning och fick derefter sin dom.
Huru vid dråpet egentligen tillgått, torde aldrig blifva fullt utredt, då inga vittnen kunnat anskaffas, som derom vetat lemna något besked. Mycket talar dock för, att dråparen aflossat de ödesdigra skotten till nödvärn mot sina slägtingar, hvilka såväl som dråparen sjelf äro s. k. tattare och med hvilka han en längre tid synes ha legat i fiendeskap. Farbrodern och svågern skulle nemligen, innan han tillgrep revolvern, ha öfverfallit honom med stenkastning.
Citera
2013-09-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Historien visar att kusin, farbror ,svärfar har ingen betydelse i dessa kretsar:

Jo jag vet att du refererat till denna artikel tidigare i forumet men nog att det är ett jävla pack så vill jag påstå mig vara så bevandrad att jag med stor sannolikhet kan säga att det inte är någon i släkten denna gång.
Citera
2013-09-16, 20:55
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:

Din jävla idiot. Vad i helvete skulle något som skett för 116 år sen ha för relevans i detta fallet?
Citera
2013-09-16, 20:56
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Jo jag vet att du refererat till denna artikel tidigare i forumet men nog att det är ett jävla pack så vill jag påstå mig vara så bevandrad att jag med stor sannolikhet kan säga att det inte är någon i släkten denna gång.
Vad bygger du det på?
Citera
2013-09-16, 21:12
Medlem
Rebellion79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Din jävla idiot. Vad i helvete skulle något som skett för 116 år sen ha för relevans i detta fallet?

Precis min åsikt också
Citera
2013-09-16, 21:16
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Det visar ju trots allt vad resande har i blodet och är kapabla till. Det känns relevant här.
Citera
2013-09-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Vad bygger du det på?

Insynen i G:s umgängeskrets. Jag har många gånger tänkt att någon dag kommer någon söka upp G för att tydligt klargöra vem man inte ska blåsa. För mig finns det starkare kandidater till mördarlistan än den väl omtalade "H" i tråden här.
Citera
2013-09-16, 21:44
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

tattare inblandad i båda fallen ?
och inget förändras på så många år
Senast redigerad av brianmolko 2013-09-16 kl. 21:47.
Citera
2013-09-16, 22:54
Medlem
Citat:
Insynen i G:s umgängeskrets. Jag har många gånger tänkt att någon dag kommer någon söka upp G för att tydligt klargöra vem man inte ska blåsa. För mig finns det starkare kandidater till mördarlistan än den väl omtalade "H" i tråden här.

Vilket du påstår är att "större" killar skulle göra sig skyldig till det här?
Det är inte vad jag hört om G. Visst fanns där säkert skulder men vad ja hört är 300kr här o 700kr där då han verkat ha fötterna på jorden. Det finns dock en annan person tidigare nämnd i den här tråden som haft mindre koll på vilka han blåst och inte. Kan det hända att du tagit fel på person?
Senast redigerad av mdrkakaa 2013-09-16 kl. 22:59.
Citera
2013-09-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdrkakaa
Det är inte vad jag hört om G. Visst fanns där säkert skulder men vad ja hört är 300kr här o 700kr där då han verkat ha fötterna på jorden. Det finns dock en annan person tidigare nämnd i den här tråden som haft mindre koll på vilka han blåst och inte. Kan det hända att du tagit fel på person?

H?
Citera
2013-09-16, 23:54
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Om du vill veta mer så klicka här:
http://aforum.genealogi.se/discus/

Klicka där på Ämnen -> Särskilda forskningsområden -> Forskning om resande och tidigt invandrade romer

Mycket spännande och lattjo.

Tack för informationen. Man blir aldrig förgammal att lära nytt. ☺
Citera
2013-09-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdrkakaa

Nu menar jag inte de "större" som ex HA eller andra tungt kriminella utan de større i själva ledet som har med försäljningen av droger att göra. Menar heller inte att det var ett planerat mord utan det verkar som att något gick snett i ett försök att visa vem som bestämmer. I dessa led är det känt att om man dödar någon som man vill ha pengar ifrån så är ju chansen utesluten om man har ihäl den personen. Däremot så är det ganska effektivt att ge en rejäl omgång för att visa var skåpet skal stå men risken att det blir för mycket ökar ju om offret i fråga skulle gjort motstånd. Har svårt att se det som en ren avrättning i detta fallet.

Platsen som han hittats på visar ju också en viss oplanerad gärning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in