2013-09-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ingen "bortförklaring". Det är så moderna vetenskap fungerar ...

Så du menar att modern vetenskap fungerar på det sättet att om gravitationen varierar bara en miljarddel, då säger man att den är konstant?

Var går gränsen för när man säger att gravitationen varierar? En tusendel?
Citera
2013-09-16, 13:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja efter en annan bortförklaring om att det handlade om så liten variation "på miljardelen".

Då hade inte poletten trillat ner ännu vad du faktiskt menade.

Citat:
Nej jag sade nyss att du var så inne i att sätta dig mig att du glömde bort det.

Du menar att jag vill sätta dit dig så mycket så att jag tillfälligt tappar min kunskap om gravitationen? Oooooookej......tro det då om det gör dig glad....men inte ens DoÅ kunde göra mig så disträ och jag tycker betydligt bättre om dig....

Citat:
Jag säger inte att du ljuger, men jag tror inte att du var uppriktig eftersom du inte ville tappa ansiktet. Och det är därför du kommer med påhopp och bortförklaringar istället som ska fördunkla vad som egentligen hände.

Men då ljuger jag ju per fucking definition! Då säger jag ju medvetet något jag VET inte är sant! Hur ska du ha det?

Citat:
Du sade att orsaken till att du gjorde fel, var för att jag kom med "ny kreationistskit".

Ja? Och det hade du ju inte gjort, vilket jag skrev. Då har jag ju alltså inte skyllt det på dig, jag har skyllt det på mig själv eftersom jag inte läste bakgrunden till diskussionen. Mitt fel alltså. Vad är så svårt att förstå?

Citat:
Jag tycker du är i alla fall inte ödmjuk och respektfull mot andra.

Tyck det då. Säkert sant också, i många fall....respekt måste förtjänas i min bok.

Citat:
Det är inte bara för min skull, utan för forumets skull, och inte minst för din egen skull.

1. Forumet innehåller betydligt värre saker än vad jag skriver emellanåt.
2. Vaddå MIN skull? På vilket sätt?

Citat:
Om du tänker dig en karriär inom vetenskapen så kommer du inte långt med att nedvärdera och skälla på kollegier som du inte tycker har rätt.Eller varför inte i sociala sammanhang i verkliga livet, hur tror du dina vänner skulle ta det om du skulle börja agera så som du agerar här?

1. Vem säger att jag är likadan i verkliga livet?
2. Du vet INGENTING om mig som privatperson. Jag kan rent av vara riktigt trevlig mellan varven, kan jag meddela dig.

Citat:
För femtioelfte gången, jag tror inte på att jorden bara är 6000 år gammal. Skapelsedagarna kan vara miljarder år, så som man allmänt menar.

Hmmm, jag utgick att du trodde på en ung jord eftersom du verkar ha problem med kol 14-metoden. Hade också något minne av att du sagt det, men jag har sannolikt blandat ihop dig med någon annan då (Enkel-Man?). Fel av mig, sorry (SE?). Hur gammal tror du jorden är då? Och varför?

Citat:
Ålder på rester av människor och djur anser jag är väldigt svårt att komma fram till, det finns så många faktorer som påverkar.

Kol 14 anyone?

Citat:
Jag skulle gärna vilja undersöka dessa prover, och se hur dom kommer fram till den "exakta" kompensationen för variationer i kol-14 halten. Men jag är säker på att man antar att jorden alltid sett ut som den gör idag, man tar inte ett skyddande lager med i beräkningen som skulle påverka resultatet.

Men jag har ju redan förklarat för dig hur man gör det! Trädårsringar!

Har du någonting som faktiskt talar för att det fanns mindre kol-14 förr, som kan förklara trädårsringarna? Att det fanns nån form av lager?

Citat:
Man jämför årsringarna i träd, men där kan det finnas t.ex. den mänskliga faktorn i det avseendet att man gärna vill att två årsringar ska passa ihop, och drar slutsatser på diffusa ringar som man anser sig kunna se. Trädbitarna kan vara kontaminerade, och var och hur man hittat dessa träbitar är ytterst viktigt att veta för att kunna dra några slutsatser.

Nu griper du efter halmstrån emå. Du pratar om saker du inte vet någonting om. Läs lite om vetenskapen bakom så får du se.

Citat:
Du kan ju inte ändra på det du sade, det blev ju bevisligen inte enkelt att reda ut, det är bara att konstatera fakta.

Det är ju du som gör det svårt. Kolla upp saken eller välja att lita på mig så är saken utklarad. Men nu räcker ju inte ens det eftersom din nya hypotes är att jag, förblindad i min iver att "sätta dit dig", glömde bort de enklaste saker inom fysiken. Finns inte mycket jag kan göra om du ska vara så paranoid.

Citat:
Det är inte det som är problemet, problemet är vad man säger efter att man varit otydlig. Det bästa är att reda ut det på en gång och säga att du var otydlig, istället för att komma med bortförklaringar som att du sade så för att gravitationen var "på miljardelen".

Klart jag var otydlig, jag visste bara inte att jag behövde vara så noggrann (jag trodde ju trots allt att du menade något annat). Det kommer inte hända igen. Men jag har faktiskt varit uppriktig mot dig.

As lovely as it is, att prata med dig om vem sagt vad och vem som gjort vad....så skulle jag mycket hellre ha en riktig diskussion med dig på lämplig tråd om någon av dina trosuppfattningar. Kanske validering av bibeln sanningshalt?

Edit: Hehe, vet du vad? Nu kommer jag ihåg. Jag glömde bort att vi redan hade en offerkofta-diskussion på annan tråd, alldeles nyligen. Jag börjar förstå vart den här kommer leda.....med andra ord kommer jag från och med nu ENDAST ta även denna diskussion via PM, för jag tror inte att du kommer sluta, oavsett vad.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-09-16 kl. 14:47.
Citera
2013-09-16, 13:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erectilefunktion
Nej det är en massa galningar bara.Jag pratar om egen erfarenhet.
HELT PSYKO e dom.En dag var jag där och kollade vad dom håller på med.
i rikets sal ,Fyfan säger jag bara en riktig jävla sekt är dom.
Jag var visst där på en helig dag där dom skickade runt en massa bröd och grejer.
Usch alltså jag har fortfarande men för livet efter det där.
Efter en brödgrej ?

Du är ju ett troll.
Citera
2013-09-16, 14:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Som sagt, jag har inte sagt att du ljuger.

Jo, du har bara inte använt de orden.

Jag kom med en förklaring och du svarade:

"Jag tror inte på dig riktigt. "
"Jag säger inte att du ljuger, men jag tror inte att du var uppriktig"

Min förklaring var alltså enligt dig, mot bättre vetande, inte sann. Det är per definition en lögn.
Citera
2013-09-16, 14:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej detta stämmer inte. Det finns tonvis med falsk propaganda mot Jehovas vittnen på internet, inte minst här på Flashback. Och folk bemödar sig inte att ta reda på fakta.

Här har du fakta:

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/%C3%A4r-ni-kreationister/

Så hur länge har människan funnits?
Tror ni på evolutionen?
Citera
2013-09-16, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så du menar att modern vetenskap fungerar på det sättet att om gravitationen varierar bara en miljarddel, då säger man att den är konstant?

Gravitationen är konstant inom identiska situations-parametrar.

Citat:
Var går gränsen för när man säger att gravitationen varierar? En tusendel?

Det beror på hur exakt man vill ha resultatet (d.v.s. med ett underlag i vad ett svar skall användas till).
Citera
2013-09-16, 14:11
Bannlyst
jag har träffat flera konstiga jehovas vittnen.
Och jag har till och med besökt rikets sal.
Min slutsats är att dom är en sekt som inte
är bra alls.
Citera
2013-09-16, 14:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erectilefunktion
jag har träffat flera konstiga jehovas vittnen.
Och jag har till och med besökt rikets sal.
Min slutsats är att dom är en sekt som inte
är bra alls.
Du säger inget med det här fast du vill, det du säger är att du är konstig genom att skriva som du gör och med sådant inte ha fått något sagt mer än att du inte kan språka, klart att det är kontigt för dig om du kanske dessutom inte är värdsvan eller så skygg att folk för dig är något speciellt ... ja när du inte kan prata som folk, om du hade kunnat och velat samtala hade du kanske fått veta en massa utan att nu behöva spä på vad du du inte vet något om. Då att tycka något annat, inte är kriterium på sekt. Att ha varit/befunnit sig i en rikets sal, har väl inte mycket med sekterismen att göra, finns gott om vanliga samfund som undgått sekt-etikett men är miiiinst sagt udda och i stort sett paranoida.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-16 kl. 14:40.
Citera
2013-09-16, 15:20
Medlem
Men för att återgå till tid. Vi har ingen aning om hur vår tid ser ut i förhållande till någon annan. Jag har ingen aning om vilken egentliga hastighet jag har i rymden när jag står still och därmed kan jag inte heller ha någon uppfattning om tiden förutom min subjektiva upplevelse av tidens gång.

För att spekulera - min och Guds uppfattning om tid behöver inte ha mycket gemensamt.
Citera
2013-09-16, 15:30
Medlem
Citat:
Citat:
Det är svårt för mig att veta vad du egentligen menade, jag kan bara läsa vad du skrev. Och du skrev att gravitationen på jorden har varit konstant genom historien, vilket inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och nu har jag förklarat exakt vad jag menade och varför jag skrev som jag skrev.
Citat:
Ja efter en annan bortförklaring om att det handlade om så liten variation "på miljardelen".
Citat:
Då hade inte poletten trillat ner ännu vad du faktiskt menade.

Jaja.

Citat:
Du menar att jag vill sätta dit dig så mycket så att jag tillfälligt tappar min kunskap om gravitationen?

Nej inte att du tappar din kunskap, men att du skriver saker innan du hinner tänka på att det faktiskt finns variationer i gravitationen på jorden.

Citat:
Men då ljuger jag ju per fucking definition! Då säger jag ju medvetet något jag VET inte är sant! Hur ska du ha det?

Jag tycker det är en nyansskillnad mellan att inte vara uppriktig och att ljuga. Att människor inte är uppriktiga kan bero på en pressad situation, medan lögn beror på ett medvetet val att tala osanning.

Citat:
Citat:
Jag tror inte på dig riktigt. Jag tror att du inte tänkte på det just då för att du var så upptagen med att sätta dit mig, sätta mig på plats. Nu försöker du komma med dåliga ursäkter och lägger delvis skulden på mig, för att jag kommer med "ny kreationistskit".
Citat:
Nej jag la inte skulden på dig, jag skrev ju faktiskt att jag hade fel i att du kom med det. Inte sant? Läs igen så får du se.
Citat:
Du sade att orsaken till att du gjorde fel, var för att jag kom med "ny kreationistskit".
Citat:
Ja? Och det hade du ju inte gjort, vilket jag skrev. Då har jag ju alltså inte skyllt det på dig, jag har skyllt det på mig själv eftersom jag inte läste bakgrunden till diskussionen. Mitt fel alltså. Vad är så svårt att förstå?

Det är svårt att förstå att min "kreationistskit" är orsaken till att du säger att gravitationen har varit konstant historien igenom.

Citat:
Tyck det då. Säkert sant också, i många fall....respekt måste förtjänas i min bok.

Tycker du inte att det är en ogenomtänkt klyscha?

Jag tycker att alla människor förtjänar kravlös respekt. För det första finns det ju en möjlighet att den andra personen har rätt, om man då har hånat och förnedrat den personen och det visar sig vara rätt, vill man då ha samma behandling tillbaka?

För det andra är inte alla människor starka, utan kan ta så illa åt sig att det får konsekvenser. Jag hade en arbetskamrat som hade underliga tankar och ett underligt beteende, honom hånade man och förnedrade ända tills han tog livet av sig.

Tycker då fortfarande att den personen inte förtjänade respekt?

Citat:
Citat:
Det är inte bara för min skull, utan för forumets skull, och inte minst för din egen skull.
Citat:
1. Forumet innehåller betydligt värre saker än vad jag skriver emellanåt.

Säkert, men det tar inte bort mindre värre saker bara för att det finns värre saker.
Bara för att det finns krig så blir det inte ok att misshandla någon.

Citat:
2. Vaddå MIN skull? På vilket sätt?

Som jag förklarade med karriär inom vetenskap eller socialt.
Ditt sätt att vara och behandla andra på internet kommer att smitta av sig på verkliga livet.

Citat:
1. Vem säger att jag är likadan i verkliga livet?

Jag har inte sagt att du är likadan, men ditt internetliv är jag säker på att det påverkar även ditt verkliga liv. Annars är du ett unikum.

Citat:
2. Du vet INGENTING om mig som privatperson. Jag kan rent av vara riktigt trevlig mellan varven, kan jag meddela dig.

Nej jag vet inget om dig som privatperson. "mellan varven" menar du att du är som här på Flashback mellan varven?

Citat:
Hmmm, jag utgick att du trodde på en ung jord eftersom du verkar ha problem med kol 14-metoden. Hade också något minne av att du sagt det, men jag har sannolikt blandat ihop dig med någon annan då (Enkel-Man?). Fel av mig, sorry (SE?). Hur gammal tror du jorden är då? Och varför?

Jag vet inte, det står det inget om i bibeln. Jag får lita på vad man allmänt säger.

Citat:
Kol 14 anyone?

Men jag har ju redan förklarat för dig hur man gör det! Trädårsringar!

Har du någonting som faktiskt talar för att det fanns mindre kol-14 förr, som kan förklara trädårsringarna? Att det fanns nån form av lager?

Nu griper du efter halmstrån emå. Du pratar om saker du inte vet någonting om. Läs lite om vetenskapen bakom så får du se.

Ja och jag pratade också om årsringar, d.v.s. trädårsringar nyss, läste du inte vad jag skrev?

Jasså, jag griper efter halmstrån, menar du att det jag tog upp inte påverkar resultatet? Tänk efter nu innan du svarar

Citat:

Det är ju du som gör det svårt. Kolla upp saken eller välja att lita på mig så är saken utklarad. Men nu räcker ju inte ens det eftersom din nya hypotes är att jag, förblindad i min iver att "sätta dit dig", glömde bort de enklaste saker inom fysiken. Finns inte mycket jag kan göra om du ska vara så paranoid.

Klart jag var otydlig, jag visste bara inte att jag behövde vara så noggrann (jag trodde ju trots allt att du menade något annat). Det kommer inte hända igen. Men jag har faktiskt varit uppriktig mot dig.

As lovely as it is, att prata med dig om vem sagt vad och vem som gjort vad....så skulle jag mycket hellre ha en riktig diskussion med dig på lämplig tråd om någon av dina trosuppfattningar. Kanske validering av bibeln sanningshalt?

Om jag hade varit lika slarvig i mina ord så är jag säker på att jag hade fått höra om det, med falska anklagelser och förnedrande ord.
Citera
2013-09-16, 15:42
Medlem
Citat:

Min förklaring var alltså enligt dig, mot bättre vetande, inte sann. Det är per definition en lögn.

Inte enligt min definition i alla fall.

Min definition på lögn är att man medvetet talar osanning, om man talar osanning mot bättre vetande så är det inte lögn.

Jag tror inte att du medvetet började med bortförklaringar istället för att uppriktigt säga att det var fel skrivet. Du tror fortfarande på dina bortförklaringar, men jag tror det fortfarande är så enkelt att du inte tänkte på att det fanns variationer i gravitationen i stundens hetta. Du tänkte inte ett steg till eftersom du hade så bråttom med att säga emot mig med meningen: "Men DUH...den är fortfarande konstant historiskt sett".
Citera
2013-09-16, 15:45
Medlem
Citat:

Jag ser inte heller att Wikipedia säger annorlunda än enligt min definition:

"En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann."
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in