2013-09-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och nu har jag förklarat exakt vad jag menade och varför jag skrev som jag skrev.

Ja efter en annan bortförklaring om att det handlade om så liten variation "på miljardelen".

Citat:
Tror du att jag ljuger om detta eller tror du att jag faktiskt inte kände till dessa saker?

Nej jag sade nyss att du var så inne i att sätta dig mig att du glömde bort det.

Det är sådana här felaktiga påståenden om att jag tror att du ljuger som gör mig motvillig till att diskutera med dig(och många andra), det är väldigt ansträngande att släcka bränder och svälja påhopp innan man kommer till sakfrågorna.

Citat:
Ok, där kom svaret. Jag kan bara beklaga att du har en felaktig uppfattning om mig. Det enda jag kan göra är att t ex be dig kolla upp min trådhistorik i geocentrism-tråden där du ser svart på vitt att jag faktiskt känner till dessa saker. Men du kanske tror att ljuger om detta också och räknar kallt med att du inte kommer orka kolla upp saken?

Jag säger inte att du ljuger, men jag tror inte att du var uppriktig eftersom du inte ville tappa ansiktet. Och det är därför du kommer med påhopp och bortförklaringar istället som ska fördunkla vad som egentligen hände.

Citat:
Nej jag la inte skulden på dig, jag skrev ju faktiskt att jag hade fel i att du kom med det. Inte sant? Läs igen så får du se.

Du sade att orsaken till att du gjorde fel, var för att jag kom med "ny kreationistskit".

ETT fel har jag dock gjort:
Jag läste inte tillräckligt långt bakåt innan jag skrev till dig om gravitationen, jag trodde nämligen först att du hade fått för dig nån ny kreationistskit där gravitationen, likt C-14, var mycket lägre förr (fråga mig inte varför). Det var DÄRFÖR jag skrev lite generaliserande att den har varit konstant.

Citat:
Om du faktiskt bemödade dig med att kolla min historik så skulle du se att jag flertalet gånger erkänt när jag haft fel. Bland annat på nämnda geocentrism-tråd till en människa som jag fullständigt avskydde. Jag säger inte att jag är nåt jävla föredöme på nåt vis, men jag vad jag kan säga till dig här och nu är att prestige på ett anonymt webbforum inte betyder mycket för mig. Och det är dagens sanning.

Jag tycker du är i alla fall inte ödmjuk och respektfull mot andra.

Citat:
Du är inte guds bästa barn själv, faktiskt.

Vad tänker du på då? Dom gånger som jag har använt nedvärderande ord har varit för att få fram en poäng i det meningslösa att skräpa ner forumen med värdelös text som inte styrker argumenten i sakfrågorna.

Jag skulle aldrig initiera tillmälen som "idiot", "fjant", "pajas" och indirekta antydande om den andra personens värdelösa personlighet. Detta är vad ateisterna gärna håller på med mot troende.

Citat:
Men om du är känslig för hårda ord kan jag givetvis göra en extra ansträngning för din skull.

Det är inte bara för min skull, utan för forumets skull, och inte minst för din egen skull. Om du tänker dig en karriär inom vetenskapen så kommer du inte långt med att nedvärdera och skälla på kollegier som du inte tycker har rätt. Eller varför inte i sociala sammanhang i verkliga livet, hur tror du dina vänner skulle ta det om du skulle börja agera så som du agerar här?

Citat:
Så vad säger du nu om kalibreringen av kol-14-metoden mha gamla träds årsringar. Borde inte detta dels innebära att metoden är ganska precis oavsett tidigare fluktuationer i C-14 innehållet i atmosfären, och borde det inte bevisligen innebära att jorden faktiskt är betydligt äldre än 6000 år?

Det går alltså så snabbt för dig att ändra ett beteende? Det tror jag inte på, men ok, vi får se vad som händer.

För femtioelfte gången, jag tror inte på att jorden bara är 6000 år gammal. Skapelsedagarna kan vara miljarder år, så som man allmänt menar.

Ålder på rester av människor och djur anser jag är väldigt svårt att komma fram till, det finns så många faktorer som påverkar. Jag har inte själv satt mig in i detalj alla saker, det är också omöjligt om jag inte har behörighet, man måste kunna undersöka dom tusentals, tiotusentals proverna för att kunna säga något, om man nu inte litar på att andra gjort ett korrekt arbete.
Jag skulle gärna vilja undersöka dessa prover, och se hur dom kommer fram till den "exakta" kompensationen för variationer i kol-14 halten. Men jag är säker på att man antar att jorden alltid sett ut som den gör idag, man tar inte ett skyddande lager med i beräkningen som skulle påverka resultatet.

Man jämför årsringarna i träd, men där kan det finnas t.ex. den mänskliga faktorn i det avseendet att man gärna vill att två årsringar ska passa ihop, och drar slutsatser på diffusa ringar som man anser sig kunna se. Trädbitarna kan vara kontaminerade, och var och hur man hittat dessa träbitar är ytterst viktigt att veta för att kunna dra några slutsatser.

Summa summarum, tyvärr tror jag inte att vi kommer fram till något just nu när det gäller detta. Men om du har tillgång till data och bilder i en sammanställning så kan jag titta på det.

Jag tror inte blind på vetenskapsmän, vetenskapen har jag däremot fullt förtroende för.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Orsaken till att jag svarade dig var för att det du skrev var uppenbart fel, som jag trodde var enkelt att reda ut,
Citat:
Det är det fortfarande, om du bemödar dig med att kolla upp min historik...alternativt (vilket vore betydligt enklare) väljer att lita på mig.

Du kan ju inte ändra på det du sade, det blev ju bevisligen inte enkelt att reda ut, det är bara att konstatera fakta.

Citat:
Gör du så. Och jag kommer i framtiden vara extra tydlig när jag pratar med dig.

Det är inte det som är problemet, problemet är vad man säger efter att man varit otydlig. Det bästa är att reda ut det på en gång och säga att du var otydlig, istället för att komma med bortförklaringar som att du sade så för att gravitationen var "på miljardelen".

Citat:
Citat:
Och jag kommer påpeka att den kosmiska strålningen visst har något med kol-14 metoden att göra.
Citat:
Det kommer jag också.

Bra, säg det till Mentos.
Citera
2013-09-16, 13:03
Medlem
Citat:
Edit:
Eftersom du sannolikt inte kommer vilja leta i min historik så letade jag lite själv åt dig, inlägg skrivna tidigare av mig, till bevis för att jag känner till dessa saker:

Centrifugalkraft:
https://www.flashback.org/sp39995545
(Notera hur mycket jag tycker om personen som jag skrev inlägget till, det är för honom jag erkänner ett fel senare i tråden)

Månens gravitationspåverkan på jorden:
https://www.flashback.org/sp39112918
(Hittade ingen jättebra, men det finns nånstans....men om jag känner till tidvatten så borde jag väl ändå känna till månen utöver gravitation på jorden?)

Månen avlägsnar sig:
https://www.flashback.org/p36996321#p36996321

Nåt mer du vill jag ska leta upp åt dig? Eller är vi numera förvissade om att jag inte ljuger för dig?

Som sagt, jag har inte sagt att du ljuger.
Citera
2013-09-16, 13:10
Medlem
Citat:
Aha, där ser man. (Stämmer detta, ttsp?)

Kol-14 dateringen torde åtminstone fortsatt vålla vissa problem, skulle jag tro

Nej detta stämmer inte. Det finns tonvis med falsk propaganda mot Jehovas vittnen på internet, inte minst här på Flashback. Och folk bemödar sig inte att ta reda på fakta.

Här har du fakta:

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/%C3%A4r-ni-kreationister/
Citera
2013-09-16, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Även denna kronologi är inte heltäckande för JV. Jag har haft en längre debatt (på ett annat forum) med ett JV som menade att en skapelsesdags längd kunne anpassas till moderna vetenskaplig kosmologis beräkninger.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men tiden ÄR ju relativ.

Men inte SÅ relativ, att man fritt debatt-mässigt kan flaxa mellan att en dag är en dag, tusen år, 7.000 år eller två miljarder år.

Då närmar vi oss nonsens-nivån.
Citera
2013-09-16, 13:15
Medlem
Enligt matematikens och fysikens lagar är tiden ett relativt begrepp så egentligen är tiden helt irrelevant när det kommer till skapelseberättelsen.
Citera
2013-09-16, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja efter en annan bortförklaring om att det handlade om så liten variation "på miljardelen".

Det är ingen "bortförklaring". Det är så moderna vetenskap fungerar ... vilket du faktisk borde ha satt dig in i före du börjada på ditt kryphåls-sökande i vetenskapen.
Citera
2013-09-16, 13:16
Medlem
Citat:
Men inte SÅ relativ, att man fritt debatt-mässigt kan flaxa mellan att en dag är en dag, tusen år, 7.000 år eller två miljarder år.

Då närmar vi oss nonsens-nivån.

Jag tror (med magkänslan i kombination med mina ringa kunskaper i Einsteins teorier) att tiden är förjävligt relativ. Vad är tid liksom ens??
Citera
2013-09-16, 13:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt matematikens och fysikens lagar är tiden ett relativt begrepp så egentligen är tiden helt irrelevant när det kommer till skapelseberättelsen.

Nix, inte enligt riktig matematik/vetenskap.

Endast enligt kvasi-vetenskap.
Citera
2013-09-16, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror (med magkänslan i kombination med mina ringa kunskaper i Einsteins teorier) att tiden är förjävligt relativ. Vad är tid liksom ens??

Enligt Köpenhamns-tolkningen (~Nils Bohr) det man mätar med en klocka. Ett tämligen konstant och objektivt fenomen inom fastställde parametrar.

Men nog om new-age vetenskapstrams för min del.
Citera
2013-09-16, 13:23
Medlem
Citat:
Enligt Köpenhamns-tolkningen (~Nils Bohr) det man mätar med en klocka. Ett tämligen konstant och objektivt fenomen inom fastställde parametrar.

Men tiden tappar ju all sin mening ur vårt perspektiv när det handlar om ljusastigheter och över det (?).
Citera
2013-09-16, 13:28
Bannlyst
Nej det är en massa galningar bara.Jag pratar om egen erfarenhet.
HELT PSYKO e dom.En dag var jag där och kollade vad dom håller på med.
i rikets sal ,Fyfan säger jag bara en riktig jävla sekt är dom.
Jag var visst där på en helig dag där dom skickade runt en massa bröd och grejer.
Usch alltså jag har fortfarande men för livet efter det där.
Citera
2013-09-16, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men tiden tappar ju all sin mening ur vårt perspektiv när det handlar om ljusastigheter och över det (?).

Citat:

Ifall du missade det första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in