2013-09-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inte omöjligt, men är så gott som irrelevant för kristendomens teologiska essens.

Det är relevant i den bemärkelsen att det är en grundförutsättning för en kristen teologisk essens.
Citera
2013-09-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja därom tvistar de lärda på området! Jesus som historisk person...möjligen...Jesus som han beskrivs i bibeln...nonsens!

Jesus som historisk person är ett faktum.

Är det ett faktum också att beskrivningen av honom i bibeln är nonsens?
Citera
2013-09-16, 12:21
Medlem
Det korta svaret: Nej.
Citera
2013-09-16, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det är relevant i den bemärkelsen att det är en grundförutsättning för en kristen teologisk essens.

Jesus historiska autenticitet är inte SÅ väldokumenterad, att den borde vara essentiell. Det skulle faktisk vara förödande för kristendomen om ett så tunnt historisk underlag blev en kärnfråga.
Citera
2013-09-16, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus som historisk person är ett faktum.

Endast om ordet "faktum" användas mycket frikostigt.

Citat:
Är det ett faktum också att beskrivningen av honom i bibeln är nonsens?

Vart vill du komme? A priori-antaganden och cirkel-argumentation?

Och vad är det om Jesus i bibeln du refererar till? Historicitet eller metafysik?
Citera
2013-09-16, 12:27
Medlem
Citat:
Jesus historiska autenticitet är inte SÅ väldokumenterad, att den borde vara essentiell. Det skulle faktisk vara förödande för kristendomen om ett så tunnt historisk underlag blev en kärnfråga.

Men den är ju ändå såpass väldokumenterad som man kan förvänta sig. Det finns dokument som mer eller mindre bekräftar hans existens vilket är mer än vad man kan säga om de flesta andra människor som levde på hans tid.
Citera
2013-09-16, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men den är ju ändå såpass väldokumenterad som man kan förvänta sig. Det finns dokument som mer eller mindre bekräftar hans existens vilket är mer än vad man kan säga om de flesta andra människor som levde på hans tid.

Du skönmålar omfattningen och kvaliteten av dokumentationen.
Citera
2013-09-16, 12:29
Medlem
Citat:
Endast om ordet "faktum" användas mycket frikostigt.

Vart vill du komme? A priori-antaganden och cirkel-argumentation?

Och vad är det om Jesus i bibeln du refererar till? Historicitet eller metafysik?

Det enda jag påstår är att Jesus är en historisk person. Och ifrågasätter att någon avfärdar bibeln som nonsens.
Citera
2013-09-16, 12:32
Medlem
Citat:
Du skönmålar omfattningen och kvaliteten av dokumentationen.

De flesta människor från tiden finns inte dokumenterade någonstans. Därför kan man med goda skäl anta att alla människor från den tiden som dokumenterats på något sätt (särskilt de som dokumenterats mer än en gång) med allra största sannolikhet verkligen också existerat.

Annars kan man ju börja ifrågasätta existensen av alla historiska personer.
Citera
2013-09-16, 12:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det enda jag påstår är att Jesus är en historisk person. Och ifrågasätter att någon avfärdar bibeln som nonsens.

Som jag skrev: Refererar du till historicitet eller till metafysik?

Dessa är INTE synonyma.
Citera
2013-09-16, 12:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De flesta människor från tiden finns inte dokumenterade någonstans. Därför kan man med goda skäl anta att alla människor från den tiden som dokumenterats på något sätt (särskilt de som dokumenterats mer än en gång) med allra största sannolikhet verkligen också existerat.

Annars kan man ju börja ifrågasätta existensen av alla historiska personer.

Jag tror inte att många historiker skulle noga sig med din förenklade metodologi.

Och som sagt så hållar du på att gräva din egen grav med en så intensiv fokusering på historicitet.
Citera
2013-09-16, 12:38
Medlem
Citat:
Som jag skrev: Refererar du till historicitet eller till metafysik?

Dessa är INTE synonyma.

Jag syftar alltså till Jesus historicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in