2013-09-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag tror inte att många historiker skulle noga sig med din förenklade metodologi.

Och som sagt så hållar du på att gräva din egen grav med en så intensiv fokusering på historicitet.

Varför det? För att om Jesus existens inte kan verifieras så faller hela min kristna tro med det?
Citera
2013-09-16, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
För att om Jesus existens inte kan verifieras så faller hela min kristna tro med det?

Ja, om du gör det till en kärnfråga riskerar du det.
Citera
2013-09-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ja, om du gör det till en kärnfråga riskerar du det.

Hmm.. Jag kan inte hitta några rationella argument mot företeelsen att gräva sin egen grav. Inte i det här fallet i alla fall.
Citera
2013-09-16, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hmm.. Jag kan inte hitta några rationella argument mot företeelsen att gräva sin egen grav. Inte i det här fallet i alla fall.

Du är lite rolig .... menad icke-konfrontativt.

Eftersom jag för min del inte gör Jesus historicitet till MIN kärnfråga är jag faktisk hygglig mot dig, så du åtminstone kan koncentrera dig om metafysiken utan att skulle dras med historie också.
Citera
2013-09-16, 13:03
Medlem
Citat:
Du är lite rolig .... menad icke-konfrontativt.

Eftersom jag för min del inte gör Jesus historicitet till MIN kärnfråga är jag faktisk hygglig mot dig, så du åtminstone kan koncentrera dig om metafysiken utan att skulle dras med historie också.

Haha

Jag kämpar så gott det går på det här forumet.
Citera
2013-09-16, 20:16
Avslutad
Citat:
Haha

Jag kämpar så gott det går på det här forumet.

Bibelns sanningshalt har med god säkerhet kunnat säkerställas rent statistiskt utifrån den mängd av dokment som återfunnits.

Därför kan vi med stor säkerhet säga att ja, Bibeln är sann.
Citera
2013-09-16, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Bibelns sanningshalt har med god säkerhet kunnat säkerställas rent statistiskt utifrån den mängd av dokment som återfunnits.

Kan man isf inte säga detsamma om Islam eller Nordisk mytologi?

Förövrigt undrar jag vart, förutom i bibeln, som det står att den är sann?

Om Jesus var den superhjälte som han beskrivs som i bibeln, borde inte detta dokumenterats på andra oberoende ställen? Eller ta vilka makabra händelser som helst ur bibeln, varför står det ingenting om dessa händelser annorstädes?
Citera
2013-09-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kan man isf inte säga detsamma om Islam eller Nordisk mytologi?

Förövrigt undrar jag vart, förutom i bibeln, som det står att den är sann?

Om Jesus var den superhjälte som han beskrivs som i bibeln, borde inte detta dokumenterats på andra oberoende ställen? Eller ta vilka makabra händelser som helst ur bibeln, varför står det ingenting om dessa händelser annorstädes?

Varför tror du att han blev omnämnd och dokumenterad av sin samtid trots att han inte var kunglig, politiskt högt uppsatt ämbetsman, konstnär eller präst/rabbi? Någonting över det normala måste han ju rimligtvis ha gjort för att ha både ha lyckats med att skaffa sig en massa följare och bli avrättad av romarna.
Citera
2013-09-16, 21:46
Avslutad
Citat:
Varför tror du att han blev omnämnd och dokumenterad av sin samtid trots att han inte var kunglig, politiskt högt uppsatt ämbetsman, konstnär eller präst/rabbi? Någonting över det normala måste han ju rimligtvis ha gjort för att ha både ha lyckats med att skaffa sig en massa följare och bli avrättad av romarna.

För 1800 år sedan kände knappt någon till den, så det är knappast för att han utförde några mirakel. Kristendomen spred sig främst med hjälp av våld.

Varför tror du att Jesus inte står omnämnd i något samtida dokument om han verkligen var den person som utförde mirakel på löpande band?
Citera
2013-09-16, 21:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Hur lyckades Sathya Sai Baba få MILJONER följeslagare redan under sin livstid, varav många säger sig ha sett honom utföra mirakel?
Citera
2013-09-17, 03:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Även delar som Noaks ark? Eden? Moses i Egypten? Solen som står still i himlen och män som dräper härar med ett åsnekäkben? Sådana saker?
Citera
2013-09-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur lyckades Sathya Sai Baba få MILJONER följeslagare redan under sin livstid, varav många säger sig ha sett honom utföra mirakel?

Men Sai Baba visade sig ju vara en bluff. Det har ju visats en film
där man ser hur han bluffar med sådant som han "trollade fram". Det
blev ju även skandal när det visade sig att han varit ensam med unga
pojkar.
En vän till mig var en stor anhängare till honom och berättade att när
han träffade Sai Baba så tafsade han på honom. Killen har nu skrivit
en bok om sina upplevelser och stora besvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in