2013-09-09, 13:39
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikmeister
Jag funderar på att söka till utbildningen i Ängelholm som börjar i Januari 2014.
Men med tanke på att TCC bara har planerade utbildningar på 2 av sina 6 utbildningsorter så blir jag lite misstänksam på hur efterfrågan av lokförare ser ut idag och säg 2år framåt, någon som har någon koll på hur arbetsmarknaden ser ut idag för nyutbildade lokförare?
Är du flyttbar bör det inte vara några större problem att få arbete som nyutexaminerad, men har du geografiska krav på var du vill jobba kan det vara inledningsvisa problem, t ex om du bara vill jobba i syd/sydvästra delarna av Sverige.

Har hört att även Järnvägsskolan planerar att låta utbildningen vila efter kommande kursstart och rent spontant känns det som om YH-myndigheten och utbildningssamordnarna begår ett misstag om de fryser utbildningarna - känns som om det kan bli samma generationsväxlingsproblem som rådde i brytningen av 70- och 80-talet.

Det spås stora pensionsavgångar de närmaste åren och tågtrafiken utökas ständigt, så inom en femårsperiod lär det vara guldläge för lokförare även om skolorna utexaminerar förare i hittillsvarande takt.
Senast redigerad av Basker 2013-09-09 kl. 13:42.
Citera
2013-09-12, 21:30
Medlem
Någon som vet hur YH i GBG är?

Vore helt perfekt ifall de startade upp en utbildning i hösten 2014, någon som vet? Vore perfekt med bo hemma, och inte ta några lån.

Eller är Ängelholm en bättre skola? Har runt 18 i snittbetyg så borde komma in i Ängelholm, eller iallafall en stor chans. Dock lite tråkigt att man måste betala för lägenhet och annat krafs som blir dyrt. Är utbildning 1 år eller 1,5 år? Fått lite olika svar.

Vilken skola anses vara bäst? Skulle även kunna tänka mig att gå i Stockholm.

Göteborg
Ängelholm
Huddinge

Helst GBG, hur ser det ut?

Kul att det verkar som att det blir lite lättare att få jobb i framtiden. Verkar som marknaden börjar lättas upp lite.
Citera
2013-09-12, 21:38
Medlem
Vilket bolag utbildar i göteborg?
Citera
2013-09-12, 22:25
Medlem
Nästa utbildning som TCC har som man kan söka till är Boden där utbildningen startar sept-14 enl TCC.
TCC meddelar från 1:a feb -14 när övriga orter startar utbildningar. Ängelholms järnvägsskola har jag inte koll på.

Hoppet för intresserade är att nån av t ex SJ eller STHLMS-tåg startar egna utbildningar då de TCC har kanske inte räcker för att få ihop förare som behövs... Då blir det förmodligen betald utbildning.
Citera
2013-09-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Vilket bolag utbildar i göteborg?

TCC
Citera
2013-09-12, 22:36
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freakonomics
Vilken skola anses vara bäst?
Jag är i och för sig jävig eftersom jag själv läste i Ängelholm då det begav sig, men det är utan tvekan att Ängelholm är vida överlägset de övriga utbildningsorterna p g a de tillgångar och resurser som skolan där sitter inne med jämfört med övriga utbildningsorter.

TCC:s utbildningar består i princip av en teoretisk lektionssal där man lejer in de praktiska bitarna från externa aktörer. Järnvägsskolan i Ängelholm har allt inom det geografiska skolområdet, t o m egna spårområden och flertalet diesellok där man kan "övningsköra" m m.

Vad som tidigare låg Ängelholm i fatet var att utbildningen där var endast 40 veckor, mot 60 på övriga utbildningsorter. Numera är även utbildningen i Ängelholm 60 veckor, d v s tre terminer.
Citera
2013-09-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Jag är i och för sig jävig eftersom jag själv läste i Ängelholm då det begav sig, men det är utan tvekan att Ängelholm är vida överlägset de övriga utbildningsorterna p g a de tillgångar och resurser som skolan där sitter inne med jämfört med övriga utbildningsorter.

TCC:s utbildningar består i princip av en teoretisk lektionssal där man lejer in de praktiska bitarna från externa aktörer. Järnvägsskolan i Ängelholm har allt inom det geografiska skolområdet, t o m egna spårområden och flertalet diesellok där man kan "övningsköra" m m.

Vad som tidigare låg Ängelholm i fatet var att utbildningen där var endast 40 veckor, mot 60 på övriga utbildningsorter. Numera är även utbildningen i Ängelholm 60 veckor, d v s tre terminer.

Vad jag vet så är väl Hallsberg en aningen större järnvägsknut än Ängelholm, men jag kanske har fel. Har bara kört nere i söder ett par gånger så har inte så bra koll där. Hallsberg DLO, en lagom stor bangård i närheten och tillgång till lok att låna till utbildningen.

Spelar dock ingen roll var du studerar, lokförare blir du i alla fall.
Citera
2013-09-16, 08:17
Medlem
Skickade in min ansökan till Ängelholms utbildning i augusti.
Enligt utsago skall det i denna månad börja komma upp information hurvida man ligger till (sista ansökningsdatum är sista september).
Första steget är att att bli behörig för studierna.

Någon mer som sökt till Ängelholm?
Citera
2013-09-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker

Har läst hela tråden från sida 1, så jag är rätt insatt i hur vägen till utbildningen ser ut. Dvs uttagningsprocessen och vilka tester osv. Men nästan alla som beskrivit har gjort testerna via TCC.

Skiljer sig testerna i Ängeholm? (förutom att första gallringen enbart går efter poängsystemet med betyg och arbetsarfarenhet).
Citera
2013-09-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejblablablahej
Har läst hela tråden från sida 1, så jag är rätt insatt i hur vägen till utbildningen ser ut. Dvs uttagningsprocessen och vilka tester osv. Men nästan alla som beskrivit har gjort testerna via TCC.

Skiljer sig testerna i Ängeholm? (förutom att första gallringen enbart går efter poängsystemet med betyg och arbetsarfarenhet).
+1 Detta undrar jag också. Är väl tydligen något papper och penna test, annars vet jag nada. Men allt om TCC.
Citera
2013-09-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejblablablahej
Skickade in min ansökan till Ängelholms utbildning i augusti.
Enligt utsago skall det i denna månad börja komma upp information hurvida man ligger till (sista ansökningsdatum är sista september).
Första steget är att att bli behörig för studierna.

Någon mer som sökt till Ängelholm?

Har en fråga till dig då, eller om någon annan kan svara på det.
Man kan fylla i arbetslivspoäng om man jobbat minst halvtid. Men mitt papper säger att jag endast är anställd på 12h/v, dock jobbar jag betydligt mer än så. Ska jag ändå fylla i något där? Är helt lost
Citera
2013-09-29, 04:23
Medlem
Har status "IN" på Ängeholmsskolan nu iaf. Ser nästan 800 sökande på deras lista, kanske lite mindre än hälften med status "IN". Håller tummarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in