Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Anna Lind dog inte pga blodtillförsel utan trots blodtillförseln. Hon var så söndertrasad att inget hjälpte.
Vi förstår alla att läkarna gjorde så gott det kunde ingen tvekan om det.
Anna Lindh dog ju av skadorna hon blev tillfogad, men poängen min var att stora mängder blod gör ofta att patienten är utom räddning om inte blödningen stoppas i tid.
Att fortsätta tillföra stora mängder blod leder ofta till nedan beskrivna komplikationer.
(urklipp) Stor tillförsel av nytt blod och blodkomponenter försämrar levringsförmågan. Det kan ge blödningar överallt. Kroppen mattas också av transfusionerna. I Lindhs fall försämrades lungfunktionen. Det gör att syret inte når ut.
När stora mängder blod tillförs finns risken att blodet till sist tappar förmågan att reglera sin koagulation (levring), vilket i sin tur leder till en allmän nedbrytning av samtliga organ i kroppen och till sist till döden.
Ok, då ska jag berätta en sann historia i ämnet.
När jag skulle föda ett av mina barn förstod jag, där jag låg i förlossningsrummet, att något var helt fel; personalen hade inte tid med mig, och även om de var vänliga när de kom in såg jag att de var ledsna, hade gråtit.
Efter förlossningen, som gick bra, fick jag förklaringen, eftersom jag hamnade på samma sal som mamman som var problemet. Hon berättade själv att under förlossningen sprack hennes livmoder, med störtblödning som följd. Personalen kämpade för att sy ihop henne, samtidigt som de gav blod, men hon förlorade blod snabbare än de vågade pumpa in nytt i henne. En annan läkare inkallades, och hon sa att han räddade hennes liv genom att fullständigt pumpa in blod i henne, snabbare än rekommenderat, medan andra läkare arbetade med att stoppa blödningen.
Hon klarade sig, och kunde åka hem med sitt barn samtidigt som jag åkte hem med mitt.