2013-09-15, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Om jag blandar världens alla religioners uppfattningar i samma text och sedan ger sken av att allt detta tror katolska kyrkan på så blir det väldigt svårt att föra ett konstruktivt samtal över detta.

Sånt kan göras också, om man t.ex. samlar all religion i én korg som kallas ren metafysik. Motsvarande kan andra kategorier skapas inom ateism och teism, men för att det kan kallas legitimt bör ... för JVs del .... JV fixeringen vid semantisk akrobatik rensas bort.

Citat:
Saklighet krävs och att man är noga med att inte blanda äpplen och päron. Det gäller både när man skriver egna inlägg och inte minst när man angriper andras.

Exakt, så vad är vitsen med JVs efterrationaliseringer?
Citera
2013-09-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ett STORT problem att postulera mer eller mindra konklusion-före-fakta 'absoluta sanninger', istället för att ge sina konklusioner värde från ett underlag av fakta.

Känner du inte en stor glädje när man inser detta och ändrar sig?
Det är väl ändå en styrka hos oss människor när vi inser får litenhet inför vår skapare och hans uppsåt och väljer att ändra oss när vi har fel,eller?
Citera
2013-09-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Skribenten i fråga är faktiskt ett JV, eller möjligen tillfälligt utanför. Han har framträtt som ett JV för det mesta, men någon gång hävdat att han vill bli ett.
Hur som helst försvarar han alltid JV.

ja hur var det nu?
Berätta gärna om din tro?
Du verkar ju veta en hel del om hur saker ligger till?
Vad är meningen med livet?
Varför finns vi här?
varför tillåter Gud lidandet?
Vad händer när vi dör?
Det blir ju relevant eftersom du verkar kunna visa JV brister och borde ju då också kunna ge bibliska svar på frågorna här ovan.
Citera
2013-09-15, 16:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Känner du inte en stor glädje när man inser detta och ändrar sig?
Det är väl ändå en styrka hos oss människor när vi inser får litenhet inför vår skapare och hans uppsåt och väljer att ändra oss när vi har fel,eller?

Nej, inte när det rör sig om en selektiv rationalism, som vill efterrationalisera positivistiska 'absoluter'. Det är bara intellektuell ohederlighet.
Citera
2013-09-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ja det fanns ju en felaktig uppfattning om 1975.
Men är det något problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?
Det du skriver är inget nytt för de som är JV.
Varför fortsätter du att engagera dig i det? Så till den grad att du har citat etc? Vad är din agenda?
Om du har en bättre sanning än JV vilken är den i så fall?
Du får mer än gärna delge den för oss här.

Så nu erkänner du att det fanns en felaktig uppfattning om 1975.
Tidigare skrev du att det var enskildas felaktiga förväntningar; du skrev "Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen."
Nu är plötsligt det jag skrev om vad litteraturen sa vid den tiden "inget nytt för de som är JV"
Det tyder på att du inte var ärlig i ditt förra inlägg, när du hävdade att det inte kom från Sällskapet.

Varför jag fortsätter att engagera mig?
Ja, det beror väl främst på att jag fortfarande har det mesta av släkten inom JV, och att vissa av dessa släktingar när vi träffas fortfarande försöker påverka mig att bli ett JV.
Och för att de JV jag känner, som omkring 1970 var helt övertygade om 1975, och tog alla tillfällen att predika om det, i de flesta fall numera förnekar att de någon gång trodde på 1975, eller att sällskapet sa det så tydligt som de gjorde.
Jag har alltså haft rika tillfällen att använda mina citat, det finns betydligt mer än det lilla smakprov jag gav.
För mig är det uteslutet att bli ett JV, eftersom de predikade ett falskt budskap ang 1975, och sedan försöker dölja sitt misstag i dimridåer. Det, och en del annat, visar med all önskvärd tydlighet i mina ögon att de inte har Sanningen, eller är Guds utvalda folk.

Du undrar om det är något "problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?"
Ja, i mina ögon ett stort problem, eftersom man faktiskt gav sken av att man hade kommit fram till 1975 med Bibelns hjälp, med Bibelns kronologi!
Att man ändrar läran först när tiden har gått ut, och det blir uppenbart att man hade fel är väl inte särskilt hedrande?
Citera
2013-09-15, 16:42
Medlem
Citat:
ja hur var det nu?
Berätta gärna om din tro?
Du verkar ju veta en hel del om hur saker ligger till?
Vad är meningen med livet?
Varför finns vi här?
varför tillåter Gud lidandet?
Vad händer när vi dör?
Det blir ju relevant eftersom du verkar kunna visa JV brister och borde ju då också kunna ge bibliska svar på frågorna här ovan.

Nej, den här tråden handlar om Jehovas Vittnen, och givetvis är min tro helt irrelevant i en sådan tråd.
Hade fö varit klädsamt om du här hade erkänt ditt orättvisa påhopp på mig ang detta andra JV, i stället för att blanda bort korten genom dina frågor!
Senast redigerad av Gitte 2013-09-15 kl. 16:46.
Citera
2013-09-15, 16:44
Medlem
Citat:
Det du skriver är ju inget som JV förnekar.
Dessutom bygger JV tro på att Guds ande undan för undan ska leda dem till en tydligare förståelse av Guds ord. Att använda ord som uppror blir ju lite konstigt eftersom det i ordet uppror villigt och med uppsåt går emot något inte att man inte haft en full förståelse av Guds ord.
Varför svarade du inte på frågan vad som är det sanna budskapet?
Vad står du för?
Vilka läror är sanna som du tror på men inte JV?
Treenigheten? Själens odödlighet?

Men Jv säger sig ha blivit utvalda 1919, precis när de som bäst höll på att globalt förvilla mänskligheten med sitt falska budskap om 1925. Det kan de inte ha blivit. Gud upphöjer inte falska förkunnare, och därför framträder Jv med falska anspråk. Jv har upphöjt sig själva, och de som upphöjer sig kommer att bli förödmjukade enligt Jesu egna ord. Att åsidosätta Apg 1:6,7 är förvisso uppror. Man skulle i stället ha accepterat Jesu SOLKLARA undervisning och avstått från falska årtalsutläggningar och årtalsförkunnelser. Det finns INGEN ursäkt för att i strid med Apg. 1:6,7 börja med årtalsförkunnelse. Jesus varnade för förkunnelser som gick ut på att "tiden är nära" (Luk. 21:8) Förståelsen att det inte tillkomer oss att spekulera är solklar, och de som struntar i Bibelns tydliga varningar har inte Guds Ande. Gud har inte sänt dem. De falska årtalsförkunnelserna har dragit Gud och hans Ord i smutsen, och det är allvarligt. En sann omvändelse måste innebära att man gör rent hus med allt bråte, gör ärlig och fullständig avbön och också kliver ned från den piedestal man själva falskeligen har satt sig på. Så har inte skett och det är osannolikt att det kommer att ske.

Det sanna budskapet är det apostoliska som handlar om Jesu död, uppståndelse och försoning utan alla årtalsspekulationer. Och det är att alla som skall bli frälsta är med i det nya förbundet, något som Jv förnekar. Jag behöver inte i denna tråd redogöra för allt vad jag tror på. Tråden handlar om Jv, inte om min tro. Inbilla dig inte att ni kan komma undan alla era falska årtalsläror och konsekvenserna av dessa genom att rikta uppmärksamheten åt andra håll!
Citera
2013-09-15, 16:52
Medlem
Citat:
Det du skriver är ju inget som JV förnekar.
Dessutom bygger JV tro på att Guds ande undan för undan ska leda dem till en tydligare förståelse av Guds ord. Att använda ord som uppror blir ju lite konstigt eftersom det i ordet uppror villigt och med uppsåt går emot något inte att man inte haft en full förståelse av Guds ord.
Varför svarade du inte på frågan vad som är det sanna budskapet?
Vad står du för?
Vilka läror är sanna som du tror på men inte JV?
Treenigheten? Själens odödlighet?

Åjo, visst förnekar Jv detta. Man har också oärligen kommit med argumentet att lärjungarna själva ville veta när slutet skulle komma så att det egna intresset därför skall kunna ursäktas. Eftersom lärjungarnas nyfikenhet gällde tiden före andeutgjutelsen och mötte ett kraftfullt korrigerande, finns inte denna ursäkt. Det är alltså ohederligt att åberopa lärjungarnas nyfikenhet som stöd. Ändå fortsätter Jv att komma med denna dimridå.
Citera
2013-09-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ja det fanns ju en felaktig uppfattning om 1975.
Men är det något problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?
Det du skriver är inget nytt för de som är JV.
Varför fortsätter du att engagera dig i det? Så till den grad att du har citat etc? Vad är din agenda?
Om du har en bättre sanning än JV vilken är den i så fall?
Du får mer än gärna delge den för oss här.

Jv påstår ju att man är utvalda av guden i bibeln! Varför skulle en allsmäktig gud köra med desinformation till "sin" organisation på jorden. Och varför skulle en så mäktig gud behöva kommunicera genom ett gäng boktryckare från USA? Verkar ju inte logiskt ett skit...

Sen finns ett tal på nätet från en Jv-sammankomst från slutet av 60-talet där man uttryckligen säger att slutet kommer 1975 så det finns bevis både i deras egen litteratur och inspelad på film. Bevisningen för att Jv ljuger i den frågan som i så många andra är 100%. Sen att nytillkomna fånar i sekten vägrar ta till sig informationen är obegripligt.
Citera
2013-09-15, 19:05
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Sen finns ett tal på nätet från en Jv-sammankomst från slutet av 60-talet där man uttryckligen säger att slutet kommer 1975 så det finns bevis både i deras egen litteratur och inspelad på film. Bevisningen för att Jv ljuger i den frågan som i så många andra är 100%. Sen att nytillkomna fånar i sekten vägrar ta till sig informationen är obegripligt.

Det är juh så det funkar. Man matar sina medlemmar med allsköns smörja och direkta lögner. Bevis har alldrig fungerat i religiösa kretsar. Bara man har tro så blir det finemang... Och dom godtrogna och lättlurade tror på vad som helst deras auktoritet har att säga.

Såg det här på en finlands-svensk sida nyligen:

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/09/09/bland-anglar-och-demoner
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/09/12/anna-maria-helsing-vittnet-som-gick-sin-egen-vag

Säger en hel del om JV...

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/05/jehovas-vittne-evigt
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/05/portforbud-till-guds-hus-om-att-filma-i-jehovas-vittnens-huvudkvarter

http://arenan.yle.fi/tv/2018457
Senast redigerad av kef71 2013-09-15 kl. 19:09.
Citera
2013-09-15, 21:20
Medlem
Citat:
Så nu erkänner du att det fanns en felaktig uppfattning om 1975.
Tidigare skrev du att det var enskildas felaktiga förväntningar; du skrev "Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen."
Nu är plötsligt det jag skrev om vad litteraturen sa vid den tiden "inget nytt för de som är JV"
Det tyder på att du inte var ärlig i ditt förra inlägg, när du hävdade att det inte kom från Sällskapet.

Jodå visst var jag det.
Det sades i litteraturen att året 1975 var det 6000 år sedan Adams skapelse och tanken var skulle det kunna innebära något för slutet på den här världsordningen. Min poäng vara att andra drog detta mycket längre vid den tidpunkten alltså längre än vad som sades om detta.

Du undrar om det är något "problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?"
Ja, i mina ögon ett stort problem, eftersom man faktiskt gav sken av att man hade kommit fram till 1975 med Bibelns hjälp, med Bibelns kronologi!
Att man ändrar läran först när tiden har gått ut, och det blir uppenbart att man hade fel är väl inte särskilt hedrande?

Hedrande kan det väl vara. Tycker du det är bättre att man håller fast vid doktriner som grundar sig på hedniska läror och formade av olika kyrkofäder? Trots att dessa inte har stöd i bibeln som t ex treenighetsläran.
Citera
2013-09-15, 21:25
Medlem
Citat:
Nej, den här tråden handlar om Jehovas Vittnen, och givetvis är min tro helt irrelevant i en sådan tråd.
Hade fö varit klädsamt om du här hade erkänt ditt orättvisa påhopp på mig ang detta andra JV, i stället för att blanda bort korten genom dina frågor!

har jag gjort ett orättvist påhopp måste jag absolut be om ursäkt.
Men gjorde jag det?
Kan du använda någon som auktoritet som inte är ett JV som du själv säger?
Skulle jag kunna användas som auktoritet för Socialdemokraterna om jag inte har så mycket kunskap om dem.
Jag menar du förlöjligade honom med ditt inlägg och om du vet att JV inte lär så varför ska du dels hacka på honom och dra in JV tideräkning i det inlägget.
Är inte det lite konstigt vi vill väl vissa alla respekt även på forumet även om det finns plats för kommentarer med glimten i ögat.
Men tog du illa upp så kan jag absolut be om ursäkt för det!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in