Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Ja det fanns ju en felaktig uppfattning om 1975.
Men är det något problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?
Det du skriver är inget nytt för de som är JV.
Varför fortsätter du att engagera dig i det? Så till den grad att du har citat etc? Vad är din agenda?
Om du har en bättre sanning än JV vilken är den i så fall?
Du får mer än gärna delge den för oss här.
Så nu erkänner du att det fanns en felaktig uppfattning om 1975.
Tidigare skrev du att det var enskildas felaktiga förväntningar; du skrev "Däremot så var det inte så att organisationen som sådan sa att slutet skulle komma 1975 däremot fanns det en del i församlingarna som trodde att 1975 skulle innebära slutet för den här världen."
Nu är plötsligt det jag skrev om vad litteraturen sa vid den tiden "inget nytt för de som är JV"
Det tyder på att du inte var ärlig i ditt förra inlägg, när du hävdade att det inte kom från Sällskapet.
Varför jag fortsätter att engagera mig?
Ja, det beror väl främst på att jag fortfarande har det mesta av släkten inom JV, och att vissa av dessa släktingar när vi träffas fortfarande försöker påverka mig att bli ett JV.
Och för att de JV jag känner, som omkring 1970 var helt övertygade om 1975, och tog alla tillfällen att predika om det, i de flesta fall numera förnekar att de någon gång trodde på 1975, eller att sällskapet sa det så tydligt som de gjorde.
Jag har alltså haft rika tillfällen att använda mina citat, det finns betydligt mer än det lilla smakprov jag gav.
För mig är det uteslutet att bli ett JV, eftersom de predikade ett falskt budskap ang 1975, och sedan försöker dölja sitt misstag i dimridåer. Det, och en del annat, visar med all önskvärd tydlighet i mina ögon att de inte har Sanningen, eller är Guds utvalda folk.
Du undrar om det är något "problem att begå fel och sedan söka vägledning i bibeln för att sedan rätta till dem?"
Ja, i mina ögon ett stort problem, eftersom man faktiskt gav sken av att man hade kommit fram till 1975 med Bibelns hjälp, med Bibelns kronologi!
Att man ändrar läran först när tiden har gått ut, och det blir uppenbart att man hade fel är väl inte särskilt hedrande?