2018-11-30, 17:28
Medlem
Tammers avatar
Har en fundering kring storleken på guldtackor. Har alltid köpt från Tavex, men blir lite betänksam gällande storleken på dessa. T ex 20-gramstackor från Tavex mäter ca 31X18 mm, tjockleken är svår att avgöra. Ska vara 1,2 mm. De väger dock med förpackning ca 23 gram.
Om man ser på motsvarande vikt från t ex Guldcentralen har de måtten 40,5 x 23,0 x 1,2 mm. Vad beror denna skillnad på? Man kan väl inte bli lurad när man handlar, det står ju 20 g på tackan?
http://www.guldcentralen.se/produkter/guld/ubs-20-gram
Senast redigerad av Tammer 2018-11-30 kl. 17:43.
Citera
2019-01-21, 20:31
Medlem
hrwdtjs avatar
Hur stor prisskillnad är det mellan smycken och investeringsprodukter i ädelmetall? Om man köper ett guld- eller silverhalsband istället för präglade mynt, är det mycket dyrare/billigare?

Skulle man kunna köpa en guldhalsband i investeringssyfte precis om att köpa en krugerrand?
Citera
2019-01-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Hur stor prisskillnad är det mellan smycken och investeringsprodukter i ädelmetall? Om man köper ett guld- eller silverhalsband istället för präglade mynt, är det mycket dyrare/billigare?

Skulle man kunna köpa en guldhalsband i investeringssyfte precis om att köpa en krugerrand?

Ja men totalt oekonomiskt eftersom det blir mkt dyrare, håll dig till krugerrand etc istället
Citera
2019-01-22, 22:41
Medlem
Guldtacka för investering i all ära, men att sedan förvara den kommer att kosta en slant då bankfacken tar ut ganska stor avgift att hyra. Köpa skåp eller andra förvaringslösningar kan nog inte heller vara billigt.
Citera
2019-01-23, 08:50
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneMountain
Guldtacka för investering i all ära, men att sedan förvara den kommer att kosta en slant då bankfacken tar ut ganska stor avgift att hyra. Köpa skåp eller andra förvaringslösningar kan nog inte heller vara billigt.

Stora, otympliga skåp skänker de ibland bort på Blocket mot avhämtning så den delen skall nog kunna lösa sig!
Citera
2019-01-24, 19:03
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja men totalt oekonomiskt eftersom det blir mkt dyrare, håll dig till krugerrand etc istället

Ja så är det väl. Samtidigt så kan det dyka upp reor ibland där smyckespriset närmar sig spotpriset på metallen.
Citera
2019-02-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delicatessen
Varför köper ni guld när den presterar sämst av allt förutom fiat pengar på långt sikt. Varför inte aktieindex eller räntefonder? Någon vettig person som kan besvara den frågan??

Ställ samma fråga när 30% av de 1500 största företagen i USA inte har mer $ än att dom kan betala sina räntor vid kraschen. Aktiemarknaden är kraftigt övervärderad med hjälp av tryckta låtsaspengar och det är när korthuset rasar man kmr vara glad att man inte ligger all in där
Citera
2019-02-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delicatessen
Varför köper ni guld när den presterar sämst av allt förutom fiat pengar på långt sikt. Varför inte aktieindex eller räntefonder? Någon vettig person som kan besvara den frågan??

Du vet inte vad du pratar om. Vad är lång sikt för dig? Kolla tjugo år bakåt o se vad som presterat bäst. Hint: Guld med hästlängder.
Citera
2019-02-20, 18:38
Medlem
CarlXIIs avatar
Guld som köpts med svenska kronor har rusat under vintern, så knappast köpläge på metallen tycker jag. Skulle vara något gruvbolag i så fall, förslag?
Citera
2019-02-20, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Guld som köpts med svenska kronor har rusat under vintern, så knappast köpläge på metallen tycker jag. Skulle vara något gruvbolag i så fall, förslag?

Guld lär ju rusa även snabbare framöver, SEK kommer ju att gå åt helvete...
Citera
2019-02-21, 02:45
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att sälja sitt investeringsguld i ett annat EU-land? Jag är lite sugen på att sälja av någon tacka i ett annat EU-land om det är lagligt. Vad jag kan utläsa på Skatteverkets hemsida så är handel med investeringsguld undantaget skatteplikt/mervärdesskatt. Stämmer detta eller har jag missuppfattat något angående omsättningen/handeln med guld?
Citera
2019-02-21, 03:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Är det någon som har erfarenhet av att sälja sitt investeringsguld i ett annat EU-land? Jag är lite sugen på att sälja av någon tacka i ett annat EU-land om det är lagligt. Vad jag kan utläsa på Skatteverkets hemsida så är handel med investeringsguld undantaget skatteplikt/mervärdesskatt. Stämmer detta eller har jag missuppfattat något angående omsättningen/handeln med guld?

Ja, det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in