Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Dahlberg har ju tidigare skrivit utan dessa brasklappar och då blivit väldigt påhoppad och smutskastad. Jag tror helt klart att hon slänger i dessa för att skydda sig själv och kunna behålla jobbet. TÄNK om alla kunde föra en så hederlig debatt som hon gör. Att se saker gör vad de är istället för hur man drömmer om hur de skulle kunna vara.
Så är det ju. Anna Dahlberg vet att något är fel i det svenska samhället. Men hon kan inte löpa linan ut och ifrågasätta mångkulturismen per se. Därför håller hon upp detta "generös invandring" som en spegel till skydd mot det laserskytte hon annars skulle utsättas för.
Jag är själv ganska trött på detta spel. Men framtiden får utvisa om Dahlberg framstår som mångkulturkramare eller vass regimkritiker.
För övrigt har jag läst en kritisk artikel
i Aftonbladet om Bonniers kris. Den las upp 5/6 i år. Här sägs en del matnyttigt om media i stort utöver Bonniers läge. Rolf van den Brink summerar den avgående VD:n Jonas Bonniers insats så här:
Citat:
Jonas Bonnier tog 1997 över en välskött koncern ledd av den tidigare McKinsey-konsulten Bengt Braun. Koncernen gjorde all time high för femte året i rad. En omsättning på 29 miljarder kronor matchades av en vinst på 2,8 miljarder. -- Internt driver Jonas Bonnier målen att fördubbla omsättningen och att merparten av försäljningen ska ske utomlands inom fem år. Fem år senare, år 2012, är vinsten utraderad, försäljningen hålls uppe på samma nivå med hjälp av utförsäljningar av tillgångar som SF Bio utsålda, sporträttigheter. C More står på säljlistan.
För övrigt ges i artikeln en uppgift som denna: Bonniers har 84% av sina intänkter i Norden. Man är knappast en multinationell bjässe. Visst, man är stabilt stora. Men medialandskapet förändras. Bonnier AB har inte lyckats bli stora på nätet. Man är en mogen koncern med tonvikten på print. DN är kassakon (förväntas ge 200 miljoner i vinst årligen, går det ännu...?) medan Expressen får gå plus minus noll.
van den Brink sammanfattar det nya medialandskapet, det som Bonniers har svårt att anpassas till, så här:
Citat:
Under Jonas Bonniers år som koncernchef utvecklas Google från ett litet säljbolag till Sveriges näst största medieföretag efter TV4 med en annonsförsäljning på över 2 miljarder kronor. I det tysta inleder Facebook en liknande resa. Filmkanaler som HBO och Netflix breder ut sig globalt med hjälp av internet. Spotify tar över världsmarknaden som distributör av musik. Med färre medarbetare än Dagens Nyheter utvecklas Huffington Post till en global nättidning.
Huffington Post är USA:s motsvarighet till Fria Tider. Där har vi framtiden, i vassa kommentarer till vad som kan läsas på nätet. Den som säger: "Men detta är ju bara rewrites" så säger jag: FT gör intelligenta samtidskommentarer med högerprägel. Satt i system (uppdatera med flera artiklar varje dag, året om) är det något som alstrar läsare.
Så ser det ut i det medialandskap där mångkulturkriget bedrivs. Sajter som Fria Tider, plus bloggar och diverse aktiva sajter, är media likaväl som de gamla drakarnas nät- och printnärvaro.