arctan (xy) =[derivering]= (y+xy')1/(1+(xy)^2)
Här har jag använt mig av att derivatan av arctan x är (1/(1+x^2)). arctan (xy) är dock en sammansatt funktion, varför vi måste multiplicera med den inre derivatan. Denna är derivatan av xy, som enligt inlägget ovan är y+xy'.
(pi/4)e^(x-y) =[derivering]= (1-y*y')(pi/4)e^(x-y)
Även detta är en sammansatt funktion. (pi/4) blir kvar, derivatan av e^x är e^x men då x i detta fall är (x-y) blir det den yttre derivatan (pi/4)e^(x-y). Den inre derivatan är då derivatan av (x-y), som är 1-y*y'.
I en triangel är en vinkel 45 grader större än en av de andra vinklarna. Sidan som står mot den mindre vinkeln är 10 cm och sidan som står mot den större är 14 cm. Bestäm triangelns vinklar med hjälp av sinussatsen.
Sinussatsen är sin A/a = sin B/b = sin C/c men vet inte riktigt hur man ska rita upp triangeln.
Jo, det är nog sant. Tror jag tänkte på deriveringen av y^2, som är 2y*y'(tror jag ) när jag deriverade y i detta fall.
------
Fråga:
Trivial fråga, känner mig förvirrad.
sqrt (x)/sqrt(x+sqrt x)+sqrt (x)
(+sqrt (x) är en del av nämnaren!)
Hur kan man egentligen utveckla sqrt(x+sqrt x)? Omskrivet med potenser blir det ju
(x+x^(1/2))^(1/2), men kan detta uttryck utvecklas på något sätt? Man kan ju bryta ut sqrt (x) under rottecknet: sqrt(sqrt x(sqrt x + 1)). Kan man ur detta uttryck bryta ut sqrt(x) igen?
Jo, det är nog sant. Tror jag tänkte på deriveringen av y^2, som är 2y*y'(tror jag ) när jag deriverade y i detta fall.
------
Fråga:
Trivial fråga, känner mig förvirrad.
sqrt (x)/sqrt(x+sqrt x)+sqrt (x)
(+sqrt (x) är en del av nämnaren!)
Hur kan man egentligen utveckla sqrt(x+sqrt x)? Omskrivet med potenser blir det ju
(x+x^(1/2))^(1/2), men kan detta uttryck utvecklas på något sätt? Man kan ju bryta ut sqrt (x) under rottecknet: sqrt(sqrt x(sqrt x + 1)). Kan man ur detta uttryck bryta ut sqrt(x) igen?
Bryt ut sqrt(x) ur nämnaren så får du ju sqrt(x)*(sqrt(x+sqrt(x))/sqrt(x)+1)
Nu kan du dividera bort sqrt(x) i täljare och nämnanre så det du får kvar är
1/((sqrt(x+sqrt(x))/sqrt(x))+1)
Sen när du har sqrt(arg1)/sqrt(arg2) så kan du skriva det som sqrt(arg1/arg2).
Bryt ut sqrt(x) ur nämnaren så får du ju sqrt(x)*(sqrt(x+sqrt(x))/sqrt(x)+1)
Nu kan du dividera bort sqrt(x) i täljare och nämnanre så det du får kvar är
1/((sqrt(x+sqrt(x))/sqrt(x))+1)
Sen när du har sqrt(arg1)/sqrt(arg2) så kan du skriva det som sqrt(arg1/arg2).
Tror du löser resten sen.
Tack, känns ganska självklart nu. Av någon anledning var jag så fixerad vid att bryta ut sqrt(x) ur rottecknet att jag glömde att jag helt enkelt kan bryta ur och dividera med det. Fick fram 1/2 till slut, och det stämmer enligt Wolframalpha.
lim x -> 0+ för (2^x+ln(x))/(3*2^x-ln(x))? Provat att förkorta med 2^x men då får jag "-oändligheten/+oändligheten)"
Någon?
Vid situationer då du får uttryck av den där typen - alltså, gränsvärdesberäkningar som till synes inte kan förkortas längre och du ändå har oändligheter (eller nollor) i båda täljare och nämnare - så kan du använda dig av L'Hôpitals regel; L'Hôpital's rule - Wikipedia
Under de universitetskurser där gränsvärdesberäkningar var aktuella så var det dock en regel vi inte hade tillåtelse att åberopa så fort man fick det svettigt, men det var väldigt användbart för att exempelvis först finna gränsvärdet och sen härleda det "på riktigt". För att ta ett exempel, se det typiska gränsvärdet
lim x→0+ sin(x)/x.
Här går både täljare och nämnare mot noll, så man kan använda L'Hôpitals regel, vilket utmynnar i: sin'(x)/x' = (d(sin(x))/dx)/(dx/dx) = cos(x)/1 = cos(x) → 1 då x→0. Där har du svaret. Att skriva det som svar på en tentamensfråga är dock knappast tillåtet (Om det inte specifikt är tänkt att lösas på det sättet)
Egentligen blev det väl inte löst åt dig men det är ett tips om ett väldigt användbart verktyg.
Jag vill även bumpa min egna fråga från ett tidigare inlägg som dock gick utan svar;
Citat:
Ursprungligen postat av Pancake&Sausage
Visa att funktionen (x,y) ↦ |x-y|
inte kan skrivas som en ändlig summering på formen
Σv_i(x)w_i(y), i=1,2,...,n där v_i(x), w_i(y) ∈ C([0,1]) (Alla kontinuerliga funktioner på intervallet [0,1])
Vet fan inte ens hur man ska börja. I arsenalen av mina tillgängliga "verktyg" (Satser, definitioner,...) verkar något saknas då jag ännu inte hört om någon egenskap som uppfylls eller bryts då en summation av den där typen ökar mot oändligheten.