2013-09-14, 15:53
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja tänk att JV har lyckats förledda en hel läkarvetenskap in på denna dåraktiga linje att behandla utan blod. Visst är det konstigt att läkarvetenskapen är så lättlurad? Eller kan det vara så att det har genom sin egen forskning och framsteg förstått att blodtransfusioner är farliga och många gånger onödiga?
Vet du hur många som dör varje år för att det tar blodtransfusioner?
Vet du hur stora skadorna och kostnaderna är för komplikationer i samband med blodtransfusioner?
Det är lätt att uttrycka en massa åsikter men gör en ordentlig djupdykning i ämnet så kanske du får en mera balanserad syn på detta.

Igen: det finns överanvändning och det finns lägen där det är nödvändigt. För att lära sig mer om det behöver man vetenskap, inte religion!!

Detta skulle inte vara ett dugg viktigt för JV om det inte fanns en religiös orsak. Man lägger sig ju inte i t ex debatten om njurbiverkningar av värktabletter, eller vilken typ av galloperation som är bäst. Försök alltså inte få oss att tro att det har med själva komplikationerna etc att göra. Då skulle vi ju som sagt titta på vetenskapen istället.
Citera
2013-09-14, 16:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
inlägg.
Citat:
Fast gravitationen varierar.

Jaha, hur då?

Citat:
Det har jag inte sagt, det är inte det vi har diskuterat. Vi har diskuterat om kosmisk strålning har något med kol-14 metoden att göra, om hinder för den kosmiska strålningen påverkar resultatet.

Och den påverkar alltså inte resultatet, då den är konstant.

Citat:
Fast decimalerna förändras i all oändlighet.

Nej... Ingen av decimalerna förändras. Eller hur menar du?

Citat:
Du har påstått att den kosmiska strålningen har inget med kol-14 metoden att göra, till dags dato har du inte tagit tillbaka detta påståendet.

Citat:
Du har påstått att även om den kosmiska strålningen varierar, så varierar inte kol-14 andelen i organismer, till dags dato har du inte tagit tillbaka detta påståendet.

Yes. Den kosmiska strålningen är som sagt konstant.

Citat:
Jo om kosmiska strålningen varierar, så varierar andelen kol-14 i organismerna, som påverkar resultatet.

Tur då att den är konstant.

Citat:
Nej det är den inte, läs på:
Denna länk motsäger inte mitt påstående att den kosmiska strålningen inte påverkar C-14-metoden.

Citat:
Sluta trolla själv.
Hela den här diskussionen som vi har är OT. Starta en tråd i astronomi-forumet så ska du se att du får de svar du söker(eller inte söker).
Citera
2013-09-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, ingen stor och grundläggande Biblisk lära, men en under åren innan 1975 stor och grundläggande Vakttornslära.
Kunde inte förstå då, hur JV kunde vara så förblindade av sina egna tankar, att de gick ut med detta budskap om 1975, tvärs emot Bibelns ord. 1975 som början på 1000-årsriket var verkligen en viktig lära under några år!
Och förstår lika lite idag, hur JV först går ut och predikar ett uppenbart falskt budskap, och sedan bara tar det med en axelryckning, och tycker att detta bara var en parentes, en bagatell!

Ja det är underligt att alla läror är viktiga att tro på så länge de gäller men förvandlas till bagateller så fort de ändras.
Senast redigerad av Kalten 2013-09-14 kl. 16:25.
Citera
2013-09-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Kom ihåg att blodtransfusion är en behandlingsmetod bland många andra.
Det står alla fritt att välja behandlingsmetod som vuxen ja även ner i tonåren om man anses ha tillräckligt med mognad och övertygelse för sin ståndpunkt. Detta gäller all medicinsk behandling och socialstyrelsen har varit noga med att påpeka vikten av att patienten har rätt att vägra viss behandling.
När det kommer till barn kan läkarna anse att det finns en bättre metod än den föräldrarna förespråkar och då kan det ske ett tillfälligt omhändertagande bara för just den behandlingen. Föräldrarna förlorar på intet sätt vårdnaden om barnet.

Dock kan även en vuxens ståndpunkt visa sig vara helt galen vid senare påseende.
När ståndpunkten grundar sig på missinformation blir det allvarligt.
Jag är idag glad över att jag aldrig behövde hamna i en skarp situation när jag fortfarande grundade min syn på felaktig och vinklad info i frågan.
Att dessutom kunna känna sig tvingad till ett beslut man inte vill ta pga konsekvenserna gör saken ännu värre.
Jag får fortfarande en stor klump i halsen varje gång en anhörig som är JV hamnar på sjukhus och hoppas innerligt att de inte ska behöva kasta bort sitt liv helt i onödan.
Citera
2013-09-14, 16:53
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför du så aggressivt måste anmärka på det Jehovas vittnen tror på när du själv inte har några svar att komma med.

Det finns alltså enligt din syn ändå en möjlighet att dagarna är 7000 år långa?

Bibeln innehållar inget påstående om att skapelsedagarna är 7000 år långa. Att därför komma med ett sådant påstående är osunt och förkastligt, särskilt som man lagt denna spekulation till grund för fantasier om vad som skall ske vid slutet av de förmodade 6000 åren. Hela det dumdristiga fiaskot med 1975 hängde samman med föreställningen om att den sjunde dagen skulle vara 7000 år. I sammanhanget viftade man undan Jesu egen varning men tvingades att inse tyngden i t ex Apg. 1:7 några år efter fiaskot. Självklart är detta nog till att ta i med hårdhandskarna mot spekulationen och allt som sammanhänger med den.

Eftersom det inte finns tillstymelse till belägg för att skapelsedagarna är 7000 år långa så får man inte ha en sådan uppfattning i sin lära. Det finns inte mer som pekar på 7000 år än någon annan tidsperiod, t ex 10 000 år eller 70 000 år. Det finns enligt min mening inte mer som talar för 7000 år än för andra långa tidsperioder och det allt annat än hedrar Jv att de ägnat sig åt sådana osunda, klåfingriga spekulationer.
Citera
2013-09-14, 17:21
Medlem
[quote=Ekasnah|45234782]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du drivs av din Jv-tro när du manar mig att vara mer försiktig i min argumentation. Jag ÄR försiktig. En nära släkting till mig offrade livet på vakttornsaltaret när vederbörandes hjärntumör inte gick att operera utan blod, och jag har sedan studerat detta ämne långt mer än de flesta.

Ja, vid störtblödningar i samband med förslossningar då ALLT blod rinner ut är blodtransfusioner DET ENDA som räddar liv. Utan blod dör man. Den skotske läkaren A.D. Farr skrev om detta i boken GOD, BLOOD AND SOCIETY (Aberdeen 1972) Han publicerade ett foto på en kvinna som räddades med 17 liter blod. Hon förlorade inte bara allt sitt eget blod utan också det mesta av det transfunderade blodet. Inga s k blodersättningsmedel skulle ha hjälpt ett dyft - ingen saltlösning och inget dextran. Någon tid att få kroppen att bilda mer blod fanns inte. Utan en akut insats med blod hade kvinnan inte överlevt. Det finns fler sådana fall. Det finns också dokumenterade fall där Jv-kvinnor dött i samma situation när de och deras anhöriga vägrat acceptera blod. Något fall då ett Jv förlorat allt sitt blod men ändå överlevt utan blodtillförsel har inte redovisats. Störtblödningar vid förslossningar innebär alltid att ett sjukhus går i högsta beredskap.

Jag känner till störtblödningar vid förlossningar där man visst räddat liv utan blod.
Du argumenterar från att dessa fall är svart och vita antingen eller men det är inte så enkelt. Jag hoppas vi kan få in en läkare som är expert på det här i den här tråden. Jag har själv talat med flera experter om detta och jag tycker att de ger en mycket mera nyanserad bild av verkligheten.
Det handlar inte så mycket om att få kroppen att bilda mer blod snarare om vätskevolym för att inte hamna i chock och att stimulera tillväxt av de röda blodkropparna.
Att tillföra mycket blod skapar i sin tur ofta cirkulations rubbningar och vid allt för mycket blod går det ofta inte att rädda patienten just på grund av mängden blod man gett. Om jag inte missminner mig så var det väl så i fallet med Anna Lindh.

Vi kan ta diskussionen utifrån en religiös vinkel.
För JV väljer inte bort Blodtransfusioner som behandlingsmetod på medicinska grunder utan på sin personliga religiösa övertygelse.
Att en kristen i extrema fall faktiskt offrar sitt liv för sin tro är ju inget unikt.
Många JV dog i Hitlers koncentrationsläger för att de vägrade att kompromissa i sin tro.
JV väljer hellre att dö en martyrdöd än att t ex döda en annan människa.
Så att dö för sin tro är inget unikt, är det inte vad alla som går ut i krig för sitt land också gör?

Några fall med störtblödningar där allt blod förlorats men man överlevt utan blodtillförsel har säkert inte förekommit. Du säger att det förekommit, men jag tror dig inte. Du har nu möjlighet att lägga fram dokumentation i form av publikationer för att styrka det du säger. Det borde vara mycket skrivet om det, om det stämt, men jag har aldrig sett något om detta. Det är löjligt att antyda att man i en så här dramatisk situation kan få ett lyckligt förlopp bara genom att reglera vätskevolymen. Tillväxt av de röda blodkropparna hinner inte motverka blodförlustan om den är total. Och utan röda blodkroppar dör man. Om störtblödningen kan bringas att upphöra vid begränsad blodförlust kan nog individen överleva utan blodtillförsel, men vid svåra förlossningar tar det ofta lång tid innan blödningen kan stillas. Därmed inträder ett livshotande tillstånd. Många har rädsdats just genom en massiv tillförsel av blod, flera gånger om den egna blodmängen.

Anna Lind dog inte pga blodtillförsel utan trots blodtillförseln. Hon var så söndertrasad att inget hjälpte.

Jag tar gärna den religiösa diskussionen, men öppnar då en helt ny tråd. Eftersom Jv när de blir pressade säger att det är av religiösa skäl man vägrar blod, borde de sluta diskutera riskerna med blodtransfusion. Om det är religiösa skäl som är orsaken är det ovärdigt att hela tiden hålla på med medicinska argument. Man håller inte längre på med att argumentera mot andra former av transplantationer, trots att det finns stora risker t ex med njurtransplantationer. I broschyren HUR KAN BLOD RÄDDA DITT LIV? (Arboga 1990) citerade Jv en medicinsk auktoritet som menade att "dödssiffran i samband med blodtransfusion är lika hög som dödssiffran i samband med eternarkos eller operativt avlägsnande av blindtarmens bihang." (s. 7,8) Ändå hör vi aldrig Jv varna för eternarkos eller blindtarmsoperationer. Fördelarna med alla dessa former av behandlingar överträffar med råge alla risker.
Citera
2013-09-14, 17:37
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Man antar också att gravitationen har varit konstant
Citat:
Fast gravitationen varierar.
Citat:
Jaha, hur då?

Genom att t.ex. vara på olika ställen på jorden,

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/varierar-gravitiationen

Citat:
Citat:
Det har jag inte sagt, det är inte det vi har diskuterat. Vi har diskuterat om kosmisk strålning har något med kol-14 metoden att göra, om hinder för den kosmiska strålningen påverkar resultatet.
Citat:
Och den påverkar alltså inte resultatet, då den är konstant.

Jo den kosmiska strålningen som bildar kol 14 i atmosfären påverkas av hinder på vägen, som påverkar resultatet.

Citat:
Nej... Ingen av decimalerna förändras. Eller hur menar du?

Jag menar att talet π förändras ju noggrannare man vill vara.

Citat:
Yes. Den kosmiska strålningen är som sagt konstant.

Men OM den förändras, förändras andelen kol-14 i organismen?
Har kol-14 metoden något med den kosmiska strålningen att göra?

Citat:
Citat:
Jo om kosmiska strålningen varierar, så varierar andelen kol-14 i organismerna, som påverkar resultatet.
Citat:
Tur då att den är konstant.

Du har alltså ändrat dig? Du menar nu att OM den kosmiska strålningen varierar, så varierar andelen kol-14 i organismerna?

Citat:
Denna länk motsäger inte mitt påstående att den kosmiska strålningen inte påverkar C-14-metoden.

Det står tydligt att den kosmiska strålningen påverkas bland annat av solaktiviteten:

Sunspots cause changes in the solar system's magnetic field and corresponding changes to the cosmic ray flux, and hence to the production of 14 C.

"hence to the production of 14 C" detta påverkar alltså C-14-metoden.

Citat:
Hela den här diskussionen som vi har är OT. Starta en tråd i astronomi-forumet så ska du se att du får de svar du söker(eller inte söker).

Jag tror du insåg ditt misstag vid halva vägen, och nu vägrar du stolt medge att du hade fel och försöker ducka så gott du kan. Du hade ingen aning om att kol-14 producerades av kosmiska strålningar, utan bara hänvisade till att det existerade i atmosfären.
Citera
2013-09-14, 17:41
Medlem
Norrbottenss avatar
ttsp

Fortfarande irrelevant.
Citera
2013-09-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Text

Du svarar inte på frågorna.

Är det en möjlighet eller omöjlighet att dagarna är 7000 år långa?
Citera
2013-09-14, 18:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Genom att t.ex. vara på olika ställen på jorden,

Men DUH...den är fortfarande konstant historiskt sett, dvs ekvatorn har alltid haft sin tyngdacceleration, nordpolen sin.

Citat:
Jo den kosmiska strålningen som bildar kol 14 i atmosfären påverkas av hinder på vägen, som påverkar resultatet.

Har du något som talar FÖR att ett hinder existerat? Att mängden C-14 därmed varierat kraftigt i historien?
Citera
2013-09-14, 18:45
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågorna.

Är det en möjlighet eller omöjlighet att dagarna är 7000 år långa?

Hoppla! En individ som själv undviker att svara på mina frågor vill till varje pris att jag svarar på en av hans frågor! Det är dålig stil, och lite rättvisa skall vi ha här, så

när du har svarat på följande frågor skall jag svara på din:

1) Lär Jvs ledning att skapelsedagarna är 7000 år långa?

2) Lär Bibeln att skapelsedagarna är 7000 år långa?

3) Om svaret på fråga 2 är "Ja", var lär Bibeln i så fall detta?
Citera
2013-09-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?
Felet är att dom tror på gud... vilket gör dom till svagsinta fän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in